Tubeless maken DT Swiss M1700 velgen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Mijn nieuwe fiets is binnen. Joepie! Het is een Spectral CF 8.0. Deze wordt geleverd met M1700 DT Swiss velgen (de 30mm variant). Nu zijn helaas niet de tubeless ventielen meegeleverd.
Ik heb twee vragen:
1. Ik heb onlangs voor mijn racefiets nieuwe velgen gehaald. P1800, waar wel tubeless ventielen bij zitten. De racefiets ga ik niet tubeless gebruiken, dus het zou makkelijk zijn als ik deze ventielen in de MTB kon gebruiken. De ventielen zijn 32 mm hoog, ik verwacht dat dat een beetje krap is, gezien de grootte van de M1700. Zou dit kunnen werken?
2. Zo nee, dan koop ik de ventielen zelf. Ik zag bij Canyon 44mm (stans) ventielen, bij 12gobiking hebben ze wel DT Swiss ventielen, maar alleen in de 63 en 73 mm varianten. Dat lijkt me dan weer een beetje lang. Kan ik de 63 mm variant zonder problemen gebruiken of is teveel uitsteken niet goed voor deze ventielen?

Was nog wel een zware bevalling zo'n online fiets. Er zit een (klein) deukje in de achterbrug. En ik ben echt een uur aan het uitzoeken geweest hoe ik de achterderailleur hanger op de fiets moest schroeven.
Bleek de derailleurhanger uiteindelijk aan de binnenkant van de vorkpoot uit te komen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

1. Even passen, misschien gaat het net. Maar een te kort ventiel is best vervelend met oppompen.
2. Me dunkt dat er geen nadeel aan een iets verder uitstekend ventiel zit. Iets grotere kans op afbreken misschien; als je met je handpompje lomp/snel je band probeert op te pompen.

Ik heb goede ervaringen met deze ventielen, nog geen tientje en je kunt kiezen uit 4 maten: http://www.wiggle.co.uk/lifeline-univer ... sta-valve/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanaf 30 euro gratis verzenden daar.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Tubelessventielen horen er normaal gesproken bij te zitten bij DT, ook als onderdeel van een complete Canyon. Ik zou er even een mailtje aan Canyon aan wagen, dikke kans dat ze ze nasturen.

Wat betreft het deukje in de achterbrug zou ik dat ook even met Canyon checken. Ik kreeg vorig jaar ook een Spectral met een gedeukte achterbrug. Na contact met Canyon had ik binnen 5 minuten een UPS label en een uur later was de bike weer opgehaald. Een week later had ik een nieuwe (zonder deuk) in huis.

Success!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mijn vriendin heeft vd week ook een nieuwe Spectral CF8 ontvangen en daar was het alleen dropper erin vastzetten, stuur vastzetten en voorwiel erin en rijklaar.
Uiteraard moest er daarna nog het e.a worden aangepast :lol:

Afbeelding

Ventielen...zaten er bij ons ook niet bij, maar voortwee tientjes online besteld.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Mailtje naar Canyon is de deur uit (omtrent de ventielen). Ik heb vanmiddag al even een chat met Canyon gehad, de deuk is vooral visueel storend, maar de fiets fietst er niet minder door. Ik ga de fiets dus niet terugsturen.
Overigens bovenstaande fiets ziet er top uit. Met die kleurstelling heb je echt wat accenten nodig en dat is goed gelukt!
Hoe lang zijn de ventielen die jij besteld hebt?

Ik hoorde dat de kleinere maten wel met achterwiel en al vervoerd worden. De grotere maten niet. Nou ja, ik weet nu in ieder geval hoe ik de reserve derailleurhanger moet gebruiken, alhoewel dat waarschijnlijk ook gelukt was als ik had kunnen zien hoe dat kreng gemonteerd zit :)

Ik ga morgen de fiets maar eens uit proberen op Lage Vuursche, en kijken of ik wat foto's kan nemen. Ga ik een mooie post in SYS plaatsen..
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ik zou ze ook even mailen omtrent die deuk, ook al wil je de fiets houden, dan is een kortingsbon van het een of ander van hun kant uit best terecht. Je koopt in principe gewoon een fiets in nieuwstaat toch.
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Dat is mij ook aangeboden tijdens mijn gesprek. Ik mag voor 75 euro iets bij Canyon bestellen. Kan ik mooi wat setjes tubeless ventielen voor bestellen. De canyon ventielen zijn alleen niet van DT Swiss en ik heb wat gemixte verhalen gelezen over het gebruik van niet leverancier specifieke ventielen.
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Bij mijn Canyon MTB & racefiets zaten de tubeless ventielen van dt swiss er wel gewoon bij
32mm moet trouwens toch prima gaan? Die 30mm slaat toch op de breedte van de velg en niet op de hoogte?

€75 compensatie vind ik persoonlijk wel erg weinig op een fiets van €3000...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eigenlijk slechts de helft van €75 omdat ze de inkoopprijs weggeven ;)
Dat kan beter
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Ben gisteren maar begonnen met het tubeless maken van de setup. Het ziet er zo eenvoudig uit op youtube. Mijn ervaring is wat weerbarstiger..

Ben begonnen met de DT Swiss ventielen die ik al had. Hier staat echt '32 mm Road' op. Er is ook een '32 mm MTB' versie (daar kwam ik achter na wat gegoogle). Qua lengte passen deze ventielen perfect, er zit totaal geen aero gedeelte op de MTB velg. De banden 'popten' ook op de velg, maar liepen wel als een malle leeg, zowel via het ventiel als via de velgrand.
Na vullen met sealant is het niet beter geworden. De lucht komt er (samen met sealant) langs het ventiel uit, maar als ik de band hard genoeg oppomp (verder dan 1.5 bar kom ik overigens niet) dan hoor ik ook de velgranden sissen. Na een nachtje op de grond liggen blijven de banden nog steeds niet hard. Ik ga ze dus maar helemaal weer van de velg halen en het nog eens proberen met de Stan's tubeless ventielen die ik besteld heb. Dan ook de band maar eens met zeepsop insmeren.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zit er wel tubeless velglint op je velgen?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Yep, alle (recente) DT Swiss velgen zijn tubeless ready voorbereid..
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Gebruik je een compressor? Weet je wel zeker dat de band overal goed in de velgrand is geplopt? Want in principe zou ook zonder vloeistof de band behoorlijk luchtdicht moeten zijn. Als er echt heel veel lucht langs de velgrand komt zit hij toch echt niet goed. Of het velglint zit niet goed, of je band heeft problemen. Ventiel ook van binnenuit goed aangedrukt en de ring aangedraaid?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
canth
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 28 november 2017, 08:45

Ik ga het vanmiddag even met een compressor proberen. Daarbij eerst ook de latex verwijderen en de hiel van de band met zeepsop behandelen. Dan inderdaad kijken of de banden ook zonder latex op spanning blijven. Als dat niet het geval is zal ik waarschijnlijk toch nieuw tape moeten monteren. Moet je dat eigenlijk bij elke bandenwissel doen? Daar heb ik op het internet weinig uitspraken over gevonden.
In ieder geval bedankt voor het meedenken! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alles moet kloppen en je moet er handigheid in krijgen.
Eerste paar keer is dus altijd geklooi, later gaat het steeds beter.

En zeepSOP, geen zeep.
En aan de buitenkant, niet van binnen.
Je smeert als het ware de kier tussen band en velg dicht met sop.
(Je wilt de latex niet verontreinigen met zeep)
Dat beetje sop is genoeg om een klein beetje overdruk op te bouwen, waardoor de band op zn plek komt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie