Ik zit een beetje in dubio wat eerst te upgraden?
Mijn fiets heb ik gekocht met de intentie deze langzaam te upgraden.
De drivetrain is onlangs volledig vervangen voor een 1X10 XT groep (incl. Remmen).
De huidige vork is een Suntour XCM HLO 29'. Dit is nog een variant met interne veren. Deze werk voor mijn niveau van rijden op zich goed. alleen het is natuurlijk een behoorlijk gewicht.
Of toch de standaard geleverde wielen vervangen? Dit zijn 29' double wall velgen met Tourney naven.
Beide gaan hoe dan ook vervangen worden maar waar kan het beste eerst mijn centen aan uitgeven? De aanschaf van een set goede velgen is wat betreft prijs zowat gelijk aan een goede vork.
Advies: upgrade wielen of toch eerst de vork?
- whitecobra87
- Mtb fanaat
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 26 september 2016, 21:27
- Mijn mountainbike: Bergamont Revox
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Dan zou ik het onderdeel kiezen waarvan je nu het idee hebt dat het het minst functioneert cq wat je het meest beperkt.
Betaalbaar tussenstapje zouden misschien je banden kunnen zijn? Als die nog origineel zijn zijn het waarschijnlijk relatief zware en stugge banden. Dan win je wel merkbaar met een paar goede vouwbanden. Lichter in gewicht, lichter rollen, betere grip...
Ik vraag me wel af of je uiteindelijk niet beter meteen een fiets had kunnen kopen met hoogwaardiger materiaal. Als je optelt wat je straks uitgegeven hebt aan vork, wielen, remmen, schakelspul denk ik dat je dan goedkoper uit geweest was.
Tip: meld je aan voor de nieuwsbrief van RCZ. Soms komt er een tijdje niet veel interessants voorbij, maar soms hebben ze ook ineens weer een partij mooie spullen tegen dumpprijzen.
Je gaat wel twee van die mails per dag krijgen, dus als je daar niet tegen kunt...
Betaalbaar tussenstapje zouden misschien je banden kunnen zijn? Als die nog origineel zijn zijn het waarschijnlijk relatief zware en stugge banden. Dan win je wel merkbaar met een paar goede vouwbanden. Lichter in gewicht, lichter rollen, betere grip...
Ik vraag me wel af of je uiteindelijk niet beter meteen een fiets had kunnen kopen met hoogwaardiger materiaal. Als je optelt wat je straks uitgegeven hebt aan vork, wielen, remmen, schakelspul denk ik dat je dan goedkoper uit geweest was.
Tip: meld je aan voor de nieuwsbrief van RCZ. Soms komt er een tijdje niet veel interessants voorbij, maar soms hebben ze ook ineens weer een partij mooie spullen tegen dumpprijzen.
Je gaat wel twee van die mails per dag krijgen, dus als je daar niet tegen kunt...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Ik vermoed dat je huidige vork en naven voor QR zijn. Modern spul is allemaal 15mm steekas of zelfs Boost.
En en je frame wel geschikt voor tapered vorken? Als ik 'Tourney' lees vermoed ik dat je huidige fiets serieus low-end is en zou het zomaar kunnen dat er alleen een vork met rechte 1 1/8" vorkpijp in past. Alle serieuze vorken zijn tegenwoordig tapered.
Óf leer sleutelen, doe research en upgrade 'm zelf met bv leuke tweedehands onderdelen en internetkoopjes. Omdat 'iedereen' nu met steekassen etc rijdt zijn er namelijk best leuke QR wielsetjes te vinden voor weinig. Maar alles nieuw kopen bij de LBS tegen MSRP zou ik héél kritisch over nadenken.
En en je frame wel geschikt voor tapered vorken? Als ik 'Tourney' lees vermoed ik dat je huidige fiets serieus low-end is en zou het zomaar kunnen dat er alleen een vork met rechte 1 1/8" vorkpijp in past. Alle serieuze vorken zijn tegenwoordig tapered.
Dit ja. Niet wat je wilde horen waarschijnlijk, maar overweeg héél goed of je geld in je huidige fiets wilt blijven pompen (om te eindigen met een frankenbike vol incourante onderdelen, met name een 1 1/8' balhoofd is serieus beperkend voor de opties die je hebt) of dat het misschien toch handiger is om deze ofwel zo op te rijden, ofwel direct te verkopen en in één keer een meer future proof fiets te kopen.kermit schreef:
Ik vraag me wel af of je uiteindelijk niet beter meteen een fiets had kunnen kopen met hoogwaardiger materiaal. Als je optelt wat je straks uitgegeven hebt aan vork, wielen, remmen, schakelspul denk ik dat je dan goedkoper uit geweest was.
Óf leer sleutelen, doe research en upgrade 'm zelf met bv leuke tweedehands onderdelen en internetkoopjes. Omdat 'iedereen' nu met steekassen etc rijdt zijn er namelijk best leuke QR wielsetjes te vinden voor weinig. Maar alles nieuw kopen bij de LBS tegen MSRP zou ik héél kritisch over nadenken.
Laatst gewijzigd door asphaltdude op vr 9 februari 2018, 16:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Everybody bought a new bike!
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5580
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Ik zie dit wel vaker voorbij komen en als je puur naar het kostenplaatje kijkt dan heb je gelijk maar in de praktijk kan zoiets toch anders lopen. Bij aanschaf van de bike is niet iedereen in staat om gelijk dat hogere bedrag af te tikken en neemt men de keuze om met verloop van tijd het een en ander te upgraden als het aan vervanging toe is of als de centen ervoor aanwezig zijn.kermit schreef:
Ik vraag me wel af of je uiteindelijk niet beter meteen een fiets had kunnen kopen met hoogwaardiger materiaal. Als je optelt wat je straks uitgegeven hebt aan vork, wielen, remmen, schakelspul denk ik dat je dan goedkoper uit geweest was.
O.T
Ik zou denk ik even wachten en dan vork en wielset gelijktijdig kopen zodat je niet het probleem krijgt dat oud en nieuw niet met elkaar overweg kunnen ( QR vs steekas).
edit: Asphaltdude zit aan hetzelfde te denken.
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Maar dan is het in ieder geval handig een fiets aan te schaffen die enigzins future proof is. (Assen, balhoofd, geo)Dice Oldskool schreef:
Ik zie dit wel vaker voorbij komen en als je puur naar het kostenplaatje kijkt dan heb je gelijk maar in de praktijk kan zoiets toch anders lopen. Bij aanschaf van de bike is niet iedereen in staat om gelijk dat hogere bedrag af te tikken en neemt men de keuze om met verloop van tijd het een en ander te upgraden als het aan vervanging toe is of als de centen ervoor aanwezig zijn.
En: in het segment rond €1000 is de concurrentie echt moordend. Voor €900 heb je al zó ontiegelijk veel meer fiets dan voor €600, dat haal je met later upgraden nooit meer in.
Everybody bought a new bike!
- Dice Oldskool
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5580
- Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
- Mijn mountainbike: Mondraker Level R
Helemaal mee eens maar ik kan mij goed voorstellen dat iemand een fiets heeft gekocht en later toch die betere vork of lichtere wielset erin wil. En dan hoef ik alleen maar naar mijzelf te kijken.asphaltdude schreef:Maar dan is het in ieder geval handig een fiets aan te schaffen die enigzins future proof is. In het segment rond €1000 is de concurrentie echt moordend. Voor €900 heb je al zó ontiegelijk veel meer fiets dan voor €600, dat haal je met later upgraden nooit meer in.Dice Oldskool schreef:
Ik zie dit wel vaker voorbij komen en als je puur naar het kostenplaatje kijkt dan heb je gelijk maar in de praktijk kan zoiets toch anders lopen. Bij aanschaf van de bike is niet iedereen in staat om gelijk dat hogere bedrag af te tikken en neemt men de keuze om met verloop van tijd het een en ander te upgraden als het aan vervanging toe is of als de centen ervoor aanwezig zijn.
De mtb-standaarden veranderen razendsnel. Dit heeft zijn voor- en nadelen: als je bij de tijd wilt blijven dan moet je voortdurend nieuw aankopen en kost alles al snel heel veel geld. Maar als je bij je 1 1/8" balhoofd en QR wielen wilt blijven, dan schept dit ook de mogelijkheid om koopjes te doen. Vaak kan je op marktplaats of hier echt goed materiaal vinden, waarvan de prijs redelijk laag staat omwille van een verouderde standaard. En laat je niet misleiden: al die nieuwe standaarden hebben heus hun voordelen, maar in de tijd van QR draaiden die wielen ook nog gewoon rond
En inderdaad is het vaak goedkoper om vanaf het begin je droomfiets te kopen, dan stukje bij beetje up te graden. Anderzijds is dat vaak net een deel van de fun, om je fiets stukje bij beetje beter te maken. Een hobby of passie is iets dat we voor ons plezier doen en geen zuiver rationele, financiële afweging. In jou geval zou ik proberen een tweedehands koopje te doen, zowel op vlak van vork als wielset. Overdrijf hier enkel niet in, het heeft weinig zin imo om heel veel te investeren in een fiets met 1x10 aandrijving. Binnen een jaar of twee wil je misschien toch die mooie fiets bij de LBS met een 12 speed Eagle op
En inderdaad is het vaak goedkoper om vanaf het begin je droomfiets te kopen, dan stukje bij beetje up te graden. Anderzijds is dat vaak net een deel van de fun, om je fiets stukje bij beetje beter te maken. Een hobby of passie is iets dat we voor ons plezier doen en geen zuiver rationele, financiële afweging. In jou geval zou ik proberen een tweedehands koopje te doen, zowel op vlak van vork als wielset. Overdrijf hier enkel niet in, het heeft weinig zin imo om heel veel te investeren in een fiets met 1x10 aandrijving. Binnen een jaar of twee wil je misschien toch die mooie fiets bij de LBS met een 12 speed Eagle op
Daar draait het inderdaad om. Hoe en waar rijd je? Is de vork of zijn de wielen echt een beperking?kermit schreef:Dan zou ik het onderdeel kiezen waarvan je nu het idee hebt dat het het minst functioneert cq wat je het meest beperkt.
En dan nog wat de anderen aangeven: een nieuwe vork heeft minstens een steekas, dus moeten er ook nieuwe wielen bij. En inderdaad moet je ook de onderste cup van je balhoofd vervangen om een nieuwe vork passend te maken.
In jouw geval denk ik dat een vork het grootste verschil gaat maken. Als je tenminste van een beetje doorrijden houdt of bijvoorbeeld in Limburg woont of daar vaker fietst. Of als de wortels op Zeist je storen.
Wielen gaan zeker verschil maken. Tenzij je zelf te zwaar bent of meestal gewoon een beetje rustig je rondjes rijdt. Dan brengt ook een duur, licht wielsetje je weinig... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- whitecobra87
- Mtb fanaat
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 26 september 2016, 21:27
- Mijn mountainbike: Bergamont Revox
Deze fiets heb ik gekocht wetend dat ik geld moet steken in onderdelen die soms geld kosten. Voornaamste reden was de kleur aangezien bij Bergamont de frames nagenoeg hetzelfde zijn en alleen de onderdelen per model verschillen. Ik had inderdaad gelijk meer geld kunnen uitgeven maar dan had ik niet de kleur gehad die ik nu heb (en wou hebben). Het is ook niet dat mijn fiets nu niet geschikt is om mee te rijden (1x 10 XT, Tubeless bandjes) ik heb alleen het idee dat lichter "beter"is en het fietsen speelser maakt. En zoals ik al aangaf beiden gaan vervangen worden op ten duur. Dacht als ik dit stapsgewijs kan doen, ben ik niet 1 keer paar honderd euro lichter. Uiteraard kijk ik regelmatig op marktplaats of het forum of ik wat passends tegenkom.asphaltdude schreef:Ik vermoed dat je huidige vork en naven voor QR zijn. Modern spul is allemaal 15mm steekas of zelfs Boost.
En en je frame wel geschikt voor tapered vorken? Als ik 'Tourney' lees vermoed ik dat je huidige fiets serieus low-end is en zou het zomaar kunnen dat er alleen een vork met rechte 1 1/8" vorkpijp in past. Alle serieuze vorken zijn tegenwoordig tapered.
Dit ja. Niet wat je wilde horen waarschijnlijk, maar overweeg héél goed of je geld in je huidige fiets wilt blijven pompen (om te eindigen met een frankenbike vol incourante onderdelen, met name een 1 1/8' balhoofd is serieus beperkend voor de opties die je hebt) of dat het misschien toch handiger is om deze ofwel zo op te rijden, ofwel direct te verkopen en in één keer een meer future proof fiets te kopen.kermit schreef:
Ik vraag me wel af of je uiteindelijk niet beter meteen een fiets had kunnen kopen met hoogwaardiger materiaal. Als je optelt wat je straks uitgegeven hebt aan vork, wielen, remmen, schakelspul denk ik dat je dan goedkoper uit geweest was.
Óf leer sleutelen, doe research en upgrade 'm zelf met bv leuke tweedehands onderdelen en internetkoopjes. Omdat 'iedereen' nu met steekassen etc rijdt zijn er namelijk best leuke QR wielsetjes te vinden voor weinig. Maar alles nieuw kopen bij de LBS tegen MSRP zou ik héél kritisch over nadenken.
- whitecobra87
- Mtb fanaat
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 26 september 2016, 21:27
- Mijn mountainbike: Bergamont Revox
Denk ook dat ik de vork eerst aanpak, gewicht en comfort is het voornaamste en met de vork pak ik beiden in 1 keer aan.Lars TB schreef:In jouw geval denk ik dat een vork het grootste verschil gaat maken. Als je tenminste van een beetje doorrijden houdt of bijvoorbeeld in Limburg woont of daar vaker fietst. Of als de wortels op Zeist je storen.kermit schreef:Dan zou ik het onderdeel kiezen waarvan je nu het idee hebt dat het het minst functioneert cq wat je het meest beperkt.
Wielen gaan zeker verschil maken. Tenzij je zelf te zwaar bent of meestal gewoon een beetje rustig je rondjes rijdt. Dan brengt ook een duur, licht wielsetje je weinig... .
Ik rijd voornamelijk in Twente dus geen grote hoogtes of echt veel wortels, meer mooie zandpaden en klei/bosgrond.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 410
- Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
- Mijn mountainbike: Camber comp
Ik vind het moeilijk wat ik zou doen, denk dat ik naar de wielen neig. Zullen nu zwaar en hoge wrijving hebben.
Dit kan niet anders dan een groot voordeel zijn als je lichter gaat met betere lagers.
Ik ben ooit begonnen met een praxis mtb van 125,- nieuw. leek alsof je door stroop fietste zelfs op asfalt.
Vork zou ik dan maar daarnaar doen als de routes vrij goed te doen zijn
Dit kan niet anders dan een groot voordeel zijn als je lichter gaat met betere lagers.
Ik ben ooit begonnen met een praxis mtb van 125,- nieuw. leek alsof je door stroop fietste zelfs op asfalt.
Vork zou ik dan maar daarnaar doen als de routes vrij goed te doen zijn
One life, ride it!
Maar als je dus de vork doet, dan passen je wielen niet meer... .whitecobra87 schreef:Denk ook dat ik de vork eerst aanpak, gewicht en comfort is het voornaamste en met de vork pak ik beiden in 1 keer aan.
Ik rijd voornamelijk in Twente dus geen grote hoogtes of echt veel wortels, meer mooie zandpaden en klei/bosgrond.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- asphaltdude
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3364
- Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
- Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
- Contacteer:
Dat dus.
Everybody bought a new bike!
Als je vind dat de suntour zijn werk doet maar te zwaar is kan net zo goed een starre vork monteren.
Een goede vork heb je voor dezelfde prijs als de XCM, je spaart zo 1,5 kilo en bijvoorbeeld een Niner vreet kleine oneffenheden beter dan je huidige vork (vooropgezet dat je niet met knalharde banden rijdt).
Met je specificaties van de wielen kan je veel kanten op. Waarschijnlijk niet de lichtste maar als je zorgt dat de naven goed onderhoud krijgen kunnen die tourneys lang mee,
Een goede vork heb je voor dezelfde prijs als de XCM, je spaart zo 1,5 kilo en bijvoorbeeld een Niner vreet kleine oneffenheden beter dan je huidige vork (vooropgezet dat je niet met knalharde banden rijdt).
Met je specificaties van de wielen kan je veel kanten op. Waarschijnlijk niet de lichtste maar als je zorgt dat de naven goed onderhoud krijgen kunnen die tourneys lang mee,