Keuze adjustable seatpost.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Aha, hopelijk is jouw duim gewoon sterker dan de mijne ;-)
Ik heb nog een T-Mars hendeltje liggen, ga ik ook die problemen krijgen ga ik die monteren. Sowieso ook wel een prettige hendel qua ergonomie.

Maar dat zou dus eigenlijk betekenen dat de originele (verticale) remote teveel kabel trekt voor de Turbine?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Zo sterk is mijn duim nu ook weer niet :lol:

Ik had vooral het idee dat de rand waar de kabel tegenaan ligt in de hendel scherp is.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maar dat zou wellicht te verbeteren zijn?
Schuurpapiertje, dremel...?

Komt wel voor, maar dan vooral bij goedkope stadsfiets-remhendels of zo. Heb toevallig pas een daardoor gerafelde remkabel op de stadsfiets van mijn vriendin vervangen (toch ook op een Batavus van 600 euro...).
Maar bij een simpel hendeltje dat los enkele tientjes moet kosten verwacht je zoiets niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Ik ervaar dus die kabelspeling bij de Lev niet.
Dit omdat ik me niet hou aan de lengte dat de binnenkabel moet uitsteken vanuit de buitenkabel, ze hebben het altijd over 22mm in de handleiding en daar schroef je dan dat "grijphaakje" op, maar ik haal er dus altijd een paar mm af, en dan monteer ik hem dus zonder kabelspeling.
Op de normale KS verticale remote geen last van, en ook op mijn XT shifter-remote geen last van.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

kermit schreef:Maar dat zou wellicht te verbeteren zijn?
Schuurpapiertje, dremel...?

Komt wel voor, maar dan vooral bij goedkope stadsfiets-remhendels of zo. Heb toevallig pas een daardoor gerafelde remkabel op de stadsfiets van mijn vriendin vervangen (toch ook op een Batavus van 600 euro...).
Maar bij een simpel hendeltje dat los enkele tientjes moet kosten verwacht je zoiets niet.
Geen idee, ik wilde toch al naar een shifter style hendel. De southpaw had ik nog liggen, dus 1+1 was al snel twee.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

KevinBel schreef:Ik ervaar dus die kabelspeling bij de Lev niet.
Dit omdat ik me niet hou aan de lengte dat de binnenkabel moet uitsteken vanuit de buitenkabel, ze hebben het altijd over 22mm in de handleiding en daar schroef je dan dat "grijphaakje" op, maar ik haal er dus altijd een paar mm af, en dan monteer ik hem dus zonder kabelspeling.
Op de normale KS verticale remote geen last van, en ook op mijn XT shifter-remote geen last van.
Dat is functioneel gezien precies hetzelfde als gewoon de kabelspeling eruit draaien.
En dat kan bij mij dus niet, want als ik hem nagenoeg spelingsvrij draai (ik heb een adjuster in de kabel gezet) blijft de pen niet bovenin...

Ik zou geen LEV meer kopen iig.
Heb ook eens bij Bikesuspension gevraagd of hij onderhoud aan KS droppers doet, en ik kreeg te horen dat hij dat niet deed omdat de backup vanuit KS blijkbaar ondermaats is.

Omdat droppers nog steeds relatief vaak problemen hebben vind ik het wel belangrijk dat als er iets is je in elk geval ergens terecht kunt om het te laten fixen. Nog mooier is het om het zelf te kunnen natuurlijk.

Op vakantie gaat daarom bij mij gewoon de ouwe trouwe Gravity Dropper mee als backup bij dropper-problemen :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

kermit schreef:Op vakantie gaat daarom bij mij gewoon de ouwe trouwe Gravity Dropper mee als backup bij dropper-problemen :)
Ik ben voor mijn nieuwe build ook aan het kijken naar een dropper - in eerste instantie niet, maar ik hoor overal dat het een must-have is voor je fiets. En als ik dan toch geld aan het uitgeven ben...

De zaak waar ik kom noemde ook Gravity Dropper als een erg betrouwbare optie. Aan de post van Kermit te zien vindt hij dat ook.. waarom neigen velen dan toch naar opties van Rockshox, Fox en RaceFace? Is dat puur cosmetisch of zie ik iets over het hoofd? Ik ben een fiets aan het bouwen waar eenvoud en betrouwbaarheid voorop moeten staan, dus ben wel benieuwd?
yeahello
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 23 mei 2013, 08:31

Kan het alleen maar aanbevelen. Heb een tijdje op m’n nieuwe mbt zonder een dropper gereden, maar miste het toch elke keer weer.
Snap het ook enigszins wel. Heb nu zelf een TranzX, maar had ik geen limiet gehad was het waarschijnlijk ook een BikeYoke geweest..
En uiteraard zoveel mensen zoveel wensen. Zo heeft ieder wel zn eigen favoriete merk of style voor ogen.
Ach ja....
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nadeel van de Gravity dropper is dat hij werkt en eruit ziet alsof hij al best oud is. Als je eenmaal de souplesse van moderne dropper gewend bent is de GD stiekem best een onding. (hoe betrouwbaar hij dan ook is) Daarnaast wil men steeds meer drop, en de GD komt volgens mij niet verder dan 100mm (of 127? ) Maar ik denk eigenlijk dat hun website wel duidelijk maakt waarom ze er weinig meer verkopen: http://gravitydropper.com/gravity-dropper-turbo/" onclick="window.open(this.href);return false; Laatste nieuws is uit 2013, en het is dus allemaal wat gedateerd....
Maar qua betrouwbaarheid hoor ik goede verhalen over de Fox Transfer en de Bikeyoke, maar mijn eigen LEV en TranzX doen het ook al tijden prima.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een Gravity Dropper is eigenlijk een beetje een buitenbeentje in de huidige dropper-markt. Werkt volledig mechanisch, is niet traploos verstelbaar, oogt (door de stofhoes) afwijkend... en is ook nog eens niet goedkoper dan veel concurrenten.

Maar hij werkt wel, en als je eraan gewend bent ook gewoon goed. Waar moet je dan aan wennen? Vooral het feit dat je 'm kort moet belasten voor hij werkt. Maar dat wordt een tweede natuur, automatisme.
De iets lichtere Turbo versie heeft dat trouwens niet meen ik, die ken ik niet uit eigen ervaring. Herkenbaar aan de haaks erop staande kabelbevestiging, de Classic heeft de kabel parallel aan de pen (wat ik mooier vind).

Maximale drop is inderdaad 5" (125mm), mits je die versie kiest want er zijn ook 3 en 4" uitvoeringen. Ik heb de 5" multi, die heeft nog een tussenstand met 1" drop en dat zou ik altijd doen. Ideaal voor listige paadjes waar je nog wel mee wilt kunnen trappen, maar liever niet op maximale hoogte zit.

Vergelijk je de werking 1:1 met een goede traploze dropper is de GD echt wat primitiever. Maar zodra er onderhoud gepleegd moet worden lach je alle anderen uit. Je trekt 'm in een paar minuten tot de laatste schroef uit elkaar, supersimpel. Beetje schoonmaken, nieuw vet erop en hij kan er weer een seizoen tegen. Alle parts zijn los leverbaar.

Dus, is het de beste dropper? Nee.
Maar ben je je bewust van het iets "primitiever" functioneren heb je er imo nog steeds een prima ding aan. Zeker als je toch niet afwisselt met een traploze hydraulische dropper wen je aan de bediening, mij stoorde het niet in de jaren dat ik 'm "fulltime" in gebruik had. En dat geld ook voor de drie standen, in de praktijk rijd ik mijn traploze droppers ook alleen maar helemaal onderin of op een "traildrop" en dan is 1" drop vrijwel spot-on. Zit nu zelfs soms te zoeken naar de ideale stand, vaak zit je in eerste instantie net te laag of net niet laag genoeg. Daar had ik met de GD geen last van.

Wil je meer dan 5" drop moet je naar een ander merk kijken. Maar soms is veel meer niet zinvol: ik ben 1.70m en heb dus wat kleinere frames. En mijn fietsen zijn 29ers, die combinatie maakt dat je snel op je achterband komt te zitten als je niet uitkijkt. Meer dan +\- 150mm drop is in die situatie niet zinvol (als je het al kwijt kunt in zo'n korte zitbuis zonder in de knel te komen met een bocht, bidonnok of draaipunt van de achtervering).

Oja, de GD heeft nog een nadeeltje: de originele remotehendel is niet geweldig. Maar je kunt een andere gebruiken, ik heb er een remote van een T-Mars aan zitten (de goedkope GD-kloon dus, lijkt er veel op maar die pen werkt echt minder goed als een GD... ).

Overigens heb ik naast de GD ook een BikeYoke, Race Face, LEV en twee eenvoudige Kindshocks (waarvan een die niet meer 100% is en een zonder remote-bediening) liggen of in gebruik op mijn eigen fietsen of die van mijn vriendin.
De BikeYoke is mijn favoriet qua werking maar was ook de duurste. De RF heb ik pas twee ritjes gebruikt maar voelt ook goed.

Samengevat: de GD is imo gewoon een goede dropper, maar koop 'm alleen als je je bewust bent van de typische eigenschappen.
Tot zover mijn ervaring met de GD, hopelijk heb je er wat aan.
Als je zin hebt in het hele topic doorspitten, ik heb hier ook ergens foto's van een gedemonteerde GD gepost... :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Wil je meer dan 5" drop moet je naar een ander merk kijken. Maar soms is veel meer niet zinvol: ik ben 1.70m en heb dus wat kleinere frames. En mijn fietsen zijn 29ers, die combinatie maakt dat je snel op je achterband komt te zitten als je niet uitkijkt. Meer dan +\- 150mm drop is in die situatie niet zinvol (als je het al kwijt kunt in zo'n korte zitbuis zonder in de knel te komen met een bocht, bidonnok of draaipunt van de achtervering).
Sowieso moet je dit in verhouding zien. Met korte benen heb je minder drop nodig dan als je lange benen hebt.

En daarbij is veel drop vooral voor fietsen met heel veel reach en de zeer steile balhoofdhoek, want alleen daar zit het zadel echt in de weg als het extreem steil wordt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Ok mannen, dank voor de input. Hij moet komen op een Cotic Soul (laatste versie) - large frame. Ik ben zelf 1.88. Die fiets heeft een flinke reach en eerlijk gezegd heb ik geen ervaring met een dropper. Ik zal me wat meer verdiepen in de merken die jullie noemen.
lksurf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 251
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 21:42
Mijn mountainbike: RM Thunderbolt / GF Hifi

Ik heb de Gravity Dropper en ook de E13 TRS+ dropper. Werken beiden volledig mechanisch en probleemloos bij mij. Voordeel is dat ze ook nog erg eenvoudig zelf te onderhouden zijn. De E13 is er met max. drop 150mm.
## http://www.witchcraft.nu" ##
Sailboards Fuerteventura
Dennis13
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 23 juni 2016, 17:44

Vandaag mijn brand-x dropper 120mm binnen gekregen, en gelijk gemonteerd. Moest effe wat spelen met de lokatie voor de remote. Kwam er gauw met mijn duim tegen.

Nu de rem op 1 vinger afstand gezet ( kon ik de remote verschuiven ),en toen was het goed. Drop 120 is voor mij genoeg. Even een klein rondje getest, en werkt goed. :-q

Mag je de dropper onderweg ook halfweg zetten, en dan er belastend op zitten? Of is dit beter van niet?

Groet Dennis
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ja hoor, kan gewoon. Hij is traploos instelbaar.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie