Mijn tweede setje wielen ga ik voorzien van DT350-naven (142X12mm) met 6-gaats montage. De velg wordt een Ryde Edge 28 maar tijdens het berekenen van de spaaklengte kwam ik op een vreemde waarde uit bij het voorwiel.
Zie onderstaande screenshot:
Een non-offset velg geeft het volgende resultaat:
Dan neig ik toch naar de normale velg gezien de spaakspanning. Eens of zie ik (noob-alert) iets over het hoofd?
Offset of normale velg in het voorwiel
Volgens mij is dit een foutje in de L/R ratio bij de offset velg en moet je de waarden -100% doen. De L/R ratio bij de non-offset velg lijkt me wel logisch: de rechtse spaken hebben hier 62% van de spanning van de linkse spaken, dit is een normale waarde voor een dished wiel. Als je de spaaklengtes vergelijkt, dan zie je duidelijk dat de linkse spaken langer worden en de rechtse korter wanneer je een offset velg hebt. De spanning tussen L en R zal dus wel degelijk meer gebalanceerd zijn bij een offset velg.
Vreemde is dat ik met een Hope voornaaf 288 mm spaken heb gebruikt... (volgens mijn aantekeningen).
En als ik hem bereken met de waardes die ik heb, kom ik op 286/287 mm uit. Mijn ERD is dan ook 589 mm... (gemeten!).
En als ik hem bereken met de waardes die ik heb, kom ik op 286/287 mm uit. Mijn ERD is dan ook 589 mm... (gemeten!).
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Voor nu heb ik inderdaad de opgegeven ERD gebruikt. Als de velgen binnen zijn meet ik ze op en bestel dan de spaken.Lars TB schreef:Vreemde is dat ik met een Hope voornaaf 288 mm spaken heb gebruikt... (volgens mijn aantekeningen).
En als ik hem bereken met de waardes die ik heb, kom ik op 286/287 mm uit. Mijn ERD is dan ook 589 mm... (gemeten!).
Richt je niet teveel op die waarden. Zowel met een offset als niet offset velg kun je een sterk mtb-wiel maken. Desondanks zal een offset velg altijd de spaakspanning meer gelijk trekken tussen beide kanten (althans, als je de offset aan de juiste kant plaatst ). Rationeel gezien kan voor een zelfde naaf de imbalans tussen L en R nooit groter worden met een offset velg, want het verschil in spoke angle tussen links en rechts wordt kleiner. Die spoke angle is het enige wat de spaakpanning bepaalt. Hiermee bedoel ik: als je de linkse spaken op het gebruikele maximum van 1200N zet, dan wordt de spaakspanning rechts enkel bepaald door de geometrie van de velg en naaf (wiskundig gezien reflecteert zich dit in de spoke angle).
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik heb ook iets gehad met een verkeerde ERD bij een Ryde velg.Lars TB schreef:Vreemde is dat ik met een Hope voornaaf 288 mm spaken heb gebruikt... (volgens mijn aantekeningen).
En als ik hem bereken met de waardes die ik heb, kom ik op 286/287 mm uit. Mijn ERD is dan ook 589 mm... (gemeten!).
Beter even opmeten.
Verder zou ik een offset velg eerder in het achterwiel zetten, maar voor kan ook.
Ik gebruik meestal die Freespoke (de 2e calculator die jij gebruikte), goede ervaringen mee, mits je de juiste data invoert.
Met de ERD van Lars kom ik dan op 284 links en 286 rechts.
Een correcte ERD is wel belangrijk een mm verschil is 0,5mm verschil in je spaaklengte.
Een foutje bij de naaf maakt niet zo'n groot verschil.
De DT350 heeft L een grotere flens dan R, dat verklaart misschien het verschil met de Hope van Lars.
Als ik de 589 invul in de calculator van DT kom ik ook op 284 en 286, zonder offset in de velg.
De 3mm offset zie je dus nauwelijks terug in de spaaklengte.
De spaakspanning wordt L - R wordt wel een stuk beter, zoals je in Freespoke kunt zien.
Ga je voor een velg zonder offset, dan kan je het verschil opvangen door aan de lange kant 1 maat dunnere spaken te gebruiken, bijv. DT Revo en DT Comp (die hebben beide 2mm schroefdraad, dus wel dezelfde nippels, werkt fijner dan 2 verschillende maten nippels)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kijk, mooie info allemaal.
Achter komt uiteraard ook een offset velg . Er zijn er inmiddels twee onderweg die ik op zal meten om de juiste ERD te bepalen. Spaken worden DT Comp of de Sapim-equivalent daarvan. Ligt er even aan welke ik het gemakkelijkst kan krijgen.
En dan maar weer eens gaan knutselen met de onderdelen en kijken of er een fatsoenlijk wiel uit komt
Achter komt uiteraard ook een offset velg . Er zijn er inmiddels twee onderweg die ik op zal meten om de juiste ERD te bepalen. Spaken worden DT Comp of de Sapim-equivalent daarvan. Ligt er even aan welke ik het gemakkelijkst kan krijgen.
En dan maar weer eens gaan knutselen met de onderdelen en kijken of er een fatsoenlijk wiel uit komt
met offset velgen zit je voorvelg net andersom dan je achtervelg en moet je daar in de spaakcalculator rekening mee houden. met freespoke is dat volgens mij in te stellen.
ik kwam op mijn ryde 25 met dt350 voor en 240 achter op omgeveer dezelfde spaaklengtes (2 lengtes per wiel) voor en achter uit. en kijkend naar hoe het in de praktijk ging had ik dat misschien ook nog wel met 1 spaak
aat gered.
de mensen die zoals ik ergens goedkope ongestickerde ryde velgen op de kop hadden getikt klaagden wel wat over afwijkende erd”s in praktijk vs papier, heb ik verder nooit gehoord van mensen die gewone nieuwe ryde
kochten.
had zelf verder wat issues met tubelessventiel in de offset velg, was wat meer prutsen dan anders.
ik kwam op mijn ryde 25 met dt350 voor en 240 achter op omgeveer dezelfde spaaklengtes (2 lengtes per wiel) voor en achter uit. en kijkend naar hoe het in de praktijk ging had ik dat misschien ook nog wel met 1 spaak
aat gered.
de mensen die zoals ik ergens goedkope ongestickerde ryde velgen op de kop hadden getikt klaagden wel wat over afwijkende erd”s in praktijk vs papier, heb ik verder nooit gehoord van mensen die gewone nieuwe ryde
kochten.
had zelf verder wat issues met tubelessventiel in de offset velg, was wat meer prutsen dan anders.
Heb je hier toevallig wat meer informatie over? Ik heb een setje Ryde Egde's 28 OS binnen via Marktplaats, deze meten 595 zo lijkt...lochnes schreef:met offset velgen zit je voorvelg net andersom dan je achtervelg en moet je daar in de spaakcalculator rekening mee houden. met freespoke is dat volgens mij in te stellen.
ik kwam op mijn ryde 25 met dt350 voor en 240 achter op omgeveer dezelfde spaaklengtes (2 lengtes per wiel) voor en achter uit. en kijkend naar hoe het in de praktijk ging had ik dat misschien ook nog wel met 1 spaak
aat gered.
de mensen die zoals ik ergens goedkope ongestickerde ryde velgen op de kop hadden getikt klaagden wel wat over afwijkende erd”s in praktijk vs papier, heb ik verder nooit gehoord van mensen die gewone nieuwe ryde
kochten.
had zelf verder wat issues met tubelessventiel in de offset velg, was wat meer prutsen dan anders.
-edit-
Interesting, de opgave van de "ohne Dekor" van CNC is precies 595... https://www.cnc-bike.de/product_info.ph ... s_id=16811" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Onlangs een velg binnengekregen (ook een stickerloze ) via de officiële NL importeur met een ERD van 595 (nagemeten). ERD en Ryde zijn altijd een spannende combinatie.RuudRuud schreef:Zijn overigens geen stickerloze Edge's van CNC
Mijn ervaring is ook om dit bij Ryde ALTIJD na te meten.
Ook vind ik zelf de afwerking van de Ryde velgen niet altijd even netjes (bramen aan nippelgaten, metaalgruis op de tafel na het bouwen van een wiel).
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Ja ben blij dat ik heb nagemeten voordat ik de spaken bestelde. 587 versus 595 was niet goed gekomen...Jan the Man schreef:Onlangs een velg binnengekregen (ook een stickerloze ) via de officiële NL importeur met een ERD van 595 (nagemeten). ERD en Ryde zijn altijd een spannende combinatie.RuudRuud schreef:Zijn overigens geen stickerloze Edge's van CNC
Mijn ervaring is ook om dit bij Ryde ALTIJD na te meten.
Ook vind ik zelf de afwerking van de Ryde velgen niet altijd even netjes (bramen aan nippelgaten, metaalgruis op de tafel na het bouwen van een wiel).
Ciao
Jan
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ook meegemaakt, de Ryde-site klopt niet altijd met ERD's
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.