bike geluidjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Ergens maakt mijn fiets een geluid en ik kan er niet echt mijn vinger op leggen wat de oorzaak is. Misschien met het hier te deponeren kan ik beter op zoek gaan naar de oorzaak.
Het is geen getik of kraak. Eerder een soort van resonantiegeluid. Kan een kabel in een gaine een geluid maken na verloop van tijd? Het lijken me niet de kabels zelf te zijn, waar ze niet aan het frame zitten heb ik ze eens vast genomen en dat leek het niet te zijn. Balhoofd zit goed aangedraaid, zadelpen is het volgens mij ook niet. Er zit een gravitydropper in, maar daar lijkt me niks aan te rammelen. Verder zijn er nergens los zittende bouten.
Op het asfalt is het niet of nauwelijks waar te nemen, maar zodra ik een bospad indraai hoor ik het gelijk. Ik heb ook moeite om het te reproduceren. Ik heb mijn fiets al eens enkele keren van op een halve meter hoogte op de grond laten stuiteren (ook achterwiel en voorwiel apart) maar dan hoor ik het niet.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

dan lijkt het erop dat het geluid ontstaat tijdens het fietsen , dan bv de aandrijflijn controleren , ketting,tandwielen ,crank , pedalen , derrie .....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Nope, tijdens trappen of pedalen stil geen verschil
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Je bike is gewoon blij dat ie in het bos is. Dus niks aan doen. :D
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Spijtig dat ik het irritant vind. Niet het rijden, maar het bijhorende geluid :)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

Helaas, ik krijg niets door.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Foto van de fiets aub.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Meestal is de enige manier bij een onduidelijke bron van bijgeluiden toch stuk voor stuk elimineren van de mogelijke oorzaken. Dus de Gravity Dropper eruit en een vaste pen erin, is het dat niet door naar de volgende potentiële oorzaak etc...
Kan veel -en frustrerend- werk zijn, en het is handig als je onderdelen hebt die je even kunt wisselen (of makkelijk kunt lenen bij een fietsmaat).

Omdat wij het geluid niet kunnen horen ontbreekt er wel een belangrijke aanwijzing om een mogelijke bron te bepalen... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

4 soorten geluidjes zij er

bij elke trap omwenteling
bij elke omwenteling van een wiel
alleen bij hobbels
on afgebroken
zeg maar welke van de 4
dan gaan we verder zoeken
love is in the air time
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je vergeet 2 geluiden: de jihaaaa! en de woohoooooooofukefukefukefuuuuuuuuk!
Van beide heb ik op het asfalt ook geen last maar zeker de woohoooooooofukefukefukefuuuuuuuuk! vind ik heel irritant.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Cavalier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 8 september 2012, 08:45
Mijn mountainbike: zelfbouw Xtrail Save 29-er

Jurf schreef:Je vergeet 2 geluiden: de jihaaaa! en de woohoooooooofukefukefukefuuuuuuuuk!
Van beide heb ik op het asfalt ook geen last maar zeker de woohoooooooofukefukefukefuuuuuuuuk! vind ik heel irritant.
De woohoooooooofukefukefukefuuuuuuuuk! komt ook bij mij veelvuldig voor en heb ik nog niet kunnen elimineren :-q :-q :-q :-q
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

kermit schreef:Meestal is de enige manier bij een onduidelijke bron van bijgeluiden toch stuk voor stuk elimineren van de mogelijke oorzaken. Dus de Gravity Dropper eruit en een vaste pen erin, is het dat niet door naar de volgende potentiële oorzaak etc...
Kan veel -en frustrerend- werk zijn, en het is handig als je onderdelen hebt die je even kunt wisselen (of makkelijk kunt lenen bij een fietsmaat).

Omdat wij het geluid niet kunnen horen ontbreekt er wel een belangrijke aanwijzing om een mogelijke bron te bepalen... ;-)
Ik weet dat de omschrijving nogal vaag is, probleem is echt dat het geen getik noch gekraak is. Die kan ik meestal wel thuis brengen. Een soort constant resonerend geluidje zoals een bout die te los zit en trilt. Daarom dacht ik aan een kabel in de gaine die trilt, maar ik weet niet of dat kan.

Ik zal de gravity dropper er eens uithalen om alvast uit te sluiten dat dat de dader is. Gelukkig heb ik ook een aardige collectie aan reserveonderdelen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Succes met zoeken! (En vooral met vinden trouwens).

Zomaar wat brainstormen:
- Kan er iets los in je frame liggen, iets heel kleins?
- Heb je interne kabels, dat er van de geleider iets losgeschoten is of zo?
- Of een losse of half losse spaaknippel die in de velg rammelt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Iets los in frame betwijfel ik, heb goed opgelet bij het opbouwen. Zelfde antwoord voor de wielen, zelf gevlochten en gemaakt, zeker niks in verloren. Geen interne kabelrouting dus dat kan ook niet.
Bedankt alleszins voor het meedenken. Het betreft trouwens een banshee spitfire. Het is ook niks van de vering, daarvoor is het geluid te constant en ik heb alle linken al nagelopen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Gevonden. Het was het slijkvangertje aan de vork. Doordat ik een manitou vork heb met de vorkbrug achter de vorkpoten had ik dat een beetje moeten modificeren om het te laten passen.
Blijkbaar zat er toch iets niet helemaal goed. Zodra ik het gedemonteerd had was het geluid weg. Dan maar terug modder vangen met mijn gezicht :)
Plaats reactie