Remhendel kapot, wat nu?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Ok met hulp van dit forum en Youtube ben ik al een stuk verder gekomen. Zoals eerder aangegeven, ben ik recent weer begonnen met wat te fietsen en heb een andere fiets gekocht. Onderhoud van en aan hydraulische remmen zijn daarom wat nieuw dus ik ben even uitgegaan van de kennis die ik heb van de remmen van m'n auto.

Denk dat ik wat te moeilijk heb gedacht.....

De remmen zaten bij aankoop van deze fiets al wat 'diep'. Na zaterdag een stuk te hebben gereden, had ik aan het einde van de rit bijna helemaal geen remmen. Het gekke was dat het leek, alsof ik de remmen kon 'oppompen' en dat er dus lucht in het systeem of te oude vloeistof de boosdoener kon zijn. Daarom heb ik eerst dus een flesje mineraal olie besteld voor de Tektro remmen die erop zaten.

Ik heb eerst alle oude remvloeistof door het systeem gespoeld, totdat alle zwarte drab eruit was. Alleen hield ik hetzelfde gevoel nog steeds. Gelukkig staat de fiets van m'n vriendin nog lekker warm op zolder met dezelfde remmen en heb ik snel de remblokjes gewisseld... en het hele gevoel was weg. Remdhendel voelt lekker hard, gevoel van oppompen is weg enz. Alleen nu zit ik dus nog met een kapotten remhendel.

Dus vanavond weer even aan het youtuben geweest, wat dingen uitgezocht en tot de conclusie gekomen dat ik gewoon niet te moeilijk moet denken. Het ziet er allemaal vrij universeel uit, zolang je maar de adapters gebruikt om te zorgen dat de klauwen op een goede manier worden geplaatst, moet het helemaal goed gaan komen. Leuk klusje!

Morgen dus even kijken voor een knap setje hydraulische remmen en de boel bestellen. Zoals ik al zei ben ik net weer wat begonnen en heb een fiets die uit de verhuur komt. Een leuke fiets die ik voor een prikkie heb kunnen overnemen om te kijken of ik het ook leuk blijf vinden. Daarom ga ik ook nog niet direct een setje Deore kopen.

Als ik het namelijk leuk blijf vinden en ik krijg de slag aardig weer te pakken, vind ik dat ik me daarna toch wel mag belonen door up te graden naar een andere fiets.

Dank iedereen!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Goedkoper ga je het iig niet vinden.
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Hahahahahaha neeeehhh!!! Ik heb net voor 100 euro aan spullen besteld!!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jur75 schreef:Hahahahahaha neeeehhh!!! Ik heb net voor 100 euro aan spullen besteld!!
En ik had al een link gepost naar €50,-... :cry:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Lars TB schreef:
Jur75 schreef:Hahahahahaha neeeehhh!!! Ik heb net voor 100 euro aan spullen besteld!!
En ik had al een link gepost naar €50,-... :cry:
En dan had je ook nog eens betrouwbare Shimano spullen gehad.

Ik zou die spullen mooi terug sturen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Toch zou ik die van 4,99 ook weer niet zo gauw kiezen. Onderschat niet hoe handig het is om een scharnier aan de rembevestiging te hebben ;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Bij RCZ hebben ze ook nog wel wat Shimano remmerij voor onder de 2 tientjes.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Kapitein Iglo schreef:Toch zou ik die van 4,99 ook weer niet zo gauw kiezen. Onderschat niet hoe handig het is om een scharnier aan de rembevestiging te hebben ;).
Ja, en minerale olie, remblokjes overal verkrijgbaar, etc.
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Lars TB schreef:
Jur75 schreef:Hahahahahaha neeeehhh!!! Ik heb net voor 100 euro aan spullen besteld!!
En ik had al een link gepost naar €50,-... :cry:
Ik heb je link ook gebruikt en die remmen besteld. Maar goed dan maar gelijk voor en achter. En als ik dan toch bezig ben en wil ik wel de kabels netjes op lengte brengen. En als ik dan toch bezig ben, wil ik wel een ontluchtingssetje en vloeistof (ook voor een eventuele nieuwe ATB, andere racefiets of gewoon voor vrienden) en aangezien de handvat ook steeds verschuiven, kan ik net zo goed die ook gelijk bestellen... Kortom ik had een aardig boodschappenmandje.

Bij het schoonmaken laatst, zag ik ook dat wat belletjes bij de handvaten vandaan komen. En naderhand bleken ook de remblokken op te zijn. Dus ik hoop zo voorlopig weer even klaar te zijn voor dit seizoen. Misschien moet ik maar een topicje gaan aanmaken in de Show your Stuff sectie ...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jur75 schreef: Ik heb je link ook gebruikt en die remmen besteld. Maar goed dan maar gelijk voor en achter. En als ik dan toch bezig ben en wil ik wel de kabels netjes op lengte brengen. En als ik dan toch bezig ben, wil ik wel een ontluchtingssetje en vloeistof (ook voor een eventuele nieuwe ATB, andere racefiets of gewoon voor vrienden) en aangezien de handvat ook steeds verschuiven, kan ik net zo goed die ook gelijk bestellen... Kortom ik had een aardig boodschappenmandje.
Ah, oké. Ja, daar heb je inderdaad een punt. Maar dan ben je voorlopig ook prima gedekt bij probleempjes: je kunt alles nu zelf! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars, ik hoop dat jij je ervan bewust bent dat je een toekomstige veelkoper/upgrader/koopjesjager voor MTB spulletjes op je geweten hebt?

There's no way back....
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Jur75 schreef: Ik heb je link ook gebruikt en die remmen besteld. Maar goed dan maar gelijk voor en achter. En als ik dan toch bezig ben en wil ik wel de kabels netjes op lengte brengen. En als ik dan toch bezig ben, wil ik wel een ontluchtingssetje en vloeistof (ook voor een eventuele nieuwe ATB, andere racefiets of gewoon voor vrienden) en aangezien de handvat ook steeds verschuiven, kan ik net zo goed die ook gelijk bestellen... Kortom ik had een aardig boodschappenmandje.

Bij het schoonmaken laatst, zag ik ook dat wat belletjes bij de handvaten vandaan komen. En naderhand bleken ook de remblokken op te zijn. Dus ik hoop zo voorlopig weer even klaar te zijn voor dit seizoen. Misschien moet ik maar een topicje gaan aanmaken in de Show your Stuff sectie ...

Als je nou ook nog stopt om de remleidingen (net als bij de auto) uit te schelden voor "kabels", dan komt het helemaal goed. :wink:
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Pollekes schreef:
Jur75 schreef: Ik heb je link ook gebruikt en die remmen besteld. Maar goed dan maar gelijk voor en achter. En als ik dan toch bezig ben en wil ik wel de kabels netjes op lengte brengen. En als ik dan toch bezig ben, wil ik wel een ontluchtingssetje en vloeistof (ook voor een eventuele nieuwe ATB, andere racefiets of gewoon voor vrienden) en aangezien de handvat ook steeds verschuiven, kan ik net zo goed die ook gelijk bestellen... Kortom ik had een aardig boodschappenmandje.

Bij het schoonmaken laatst, zag ik ook dat wat belletjes bij de handvaten vandaan komen. En naderhand bleken ook de remblokken op te zijn. Dus ik hoop zo voorlopig weer even klaar te zijn voor dit seizoen. Misschien moet ik maar een topicje gaan aanmaken in de Show your Stuff sectie ...

Als je nou ook nog stopt om de remleidingen (net als bij de auto) uit te schelden voor "kabels", dan komt het helemaal goed. :wink:
Hahaha sorry je hebt helemaal gelijk... valt het op dat ik al een tijd niet meer iets met een fiets heb gedaan ? :roll:
Plaats reactie