Rockshox SID RL vs RLC

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Fast4ward
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 maart 2005, 09:38
Mijn mountainbike: BMC TE01
Contacteer:

Ik ben opzoek naar een betaalbare goed verende lichte 100 mm vork (XC wedstrijden en marathons)
Ik heb zitten twijfelen aan een Magura TS8, Rockshox SID of een DT OPM ODL. Fox is helaas echt te duur .......of te veel geld.
Uiteindelijk is een nieuwe SID het goedkoopst (bij Bike24, RL €530 met oneloc).
Ik kom alleen niet uit het verschil tussen een RL en een RLC ook op de site van Rockshox wordt het niet echt duidelijk.
Beide hebben Charger demper.

En zouden jullie met een lockout remote nemen of niet? Mijn ervaring is dat ik hem nu niet veel gebruik, alleen met een hele lange klim o.i.d. Volgens mij kan je hem dan net zo goed op de kroon even omzetten.
M@zzel
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Onlangs was er een sale van Fox vorken op Bike Components, een Float Performance voor 200-300€.. maar momenteel staat er enkel nog de Float 34 in de uitverkoop, wat overkill is voor wat je zoekt. Het kan misschien de moeite lonen om op andere webshops nog naar 2017 Float modellen te zoeken. Bv hier: https://www.bike-discount.de/en/buy/fox ... ast-696303" onclick="window.open(this.href);return false;

Als de nieuwe modellen van SID RL de Charger demper hebben, dan zou ik niet de meerprijs van de RLC ophoesten. Ik zelf heb een 2017 model van de SID RL, waarvan ik de oorspronkelijke DNA Motion Control damper vervangen heb door een Charger damper. Deze laatste spreekt veel soepeler aan, en ik raad je de Charger absoluut aan boven de Motion Control damper. (Dus ga niet voor een SID RL van voor 2018.) Ik denk dat momenteel de RLC gewoon wat lichter is dan de RL.

Een vork blijft echter heel duur om nieuw te kopen, en met een beetje geluk vind je op een forum of marktplaats een goede vork aan scherpe prijs.
Wat betreft de lockout: Ik rij zelf ook marathon wedstrijden en ik zou mijn lockout toch niet kunnen missen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Vandaag toevallig met de SID RL (2018) op pad geweest in ZL.
Lockout ook tijdens de lange klimmen niet gebruikt ondanks
dat er een remote op de fiets zit. Werking van de vork is gewoon goed.
Lekker soepel en niet zo'n slap ding als vroeger.

RL = Rebound, Lockout
RLC = Rebound, Lockout, Compressie
Bij de RLC kun je de compressie zelf afstellen op de demper.
Deze is bij de RL fabrieksmatig afgesteld op de gemiddelde rijder.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Fast4ward
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: di 15 maart 2005, 09:38
Mijn mountainbike: BMC TE01
Contacteer:

Het enige verschil is dus dat je de compressie kan instellen bij de RLC (en natuurlijk weer klein beetje gewicht). Als ik jullie beide zo lees kan ik dus beste voor de RL gaan, omdat de compressie eigenlijk wel juist is afgesteld (fabrieksmatig). Is het zo dat je de compressie nog wel enigzins kan wijzigen bij de RL, als je er dikkere of dunnere olie in doet?
M@zzel
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dikkere of dunnere olie verandert in principe altijd de demping (de olie moet immers door dezelfde openingen geduwd worden en dat gaat moeilijker met dikke olie), niet alleen de compressie maar hoogstwaarschijnlijk ook de rebound. Ik neem tenminste aan dat beide systemen gebruik maken van dezelfde olievoorraad.

De compressiedemping die je kunt instellen is doorgaans de low speed compressie, dus voor langzame veerbewegingen (bv bij staan op de pedalen, wegzakken op een steile afdaling).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd zelf met een SID RLT.
Fijne vork en ik mis een remote lockout totaal niet.
Ik lock zelf alleen op asfalt.

Persoonlijk zou ik wel de vork met instelbare compressie nemen itt de andere.
Plaats reactie