Langste/snelste afdaling in een vaste route, Epen, Camerig

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

nielsvk schreef:In het filmpje en op de kaart lijkt er best wel wat bos en helling aanwezig waar je goede trails zou kunnen bouwen. Het probleem lijkt mij eerder dat daar geen draagvlak voor is bij de terreinbeheerder (staatsbosbeheer?) en andere belanghebbenden.
En dat is nou precies het probleem in Z-Limburg, hoogte verschil genoeg maar doodsaaie vaste routes omdat deze over voornamelijk bestaande landbouw en geasfalteerde wegen gaat.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

funride schreef:
nielsvk schreef:In het filmpje en op de kaart lijkt er best wel wat bos en helling aanwezig waar je goede trails zou kunnen bouwen. Het probleem lijkt mij eerder dat daar geen draagvlak voor is bij de terreinbeheerder (staatsbosbeheer?) en andere belanghebbenden.
En dat is nou precies het probleem in Z-Limburg, hoogte verschil genoeg maar doodsaaie vaste routes omdat deze over voornamelijk bestaande landbouw en geasfalteerde wegen gaat.
Mee eens. Paar jaar geleden ook meerdere routes gereden, maar viel mij op dat ze bij mij in de provincie (Drenthe) veel beter gebruik maken van het terrein. Erg jammer, want in zuid-Limburg is toch voldoende potentie.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er is veel potentie, maar... er is relatief weinig land/bos/ruimte beschikbaar dat door terreineigenaren wordt vrijgegeven.
Het gaat wel vooruit, mede nu MOZL, MTB Ontwikkeling Zuid Limburg, draait. Zij stimuleren clubs (er zijn meer racelubs die MTB-en ‘erbij’ doen, dan echte MTB-clubs, wat niet echt helpt), SBB, overheid, etc. om te verbeteren en vernieuwen.

Nieuwe Epen/Vijlenroute was de eerste route die door de MOZL voorlopers iom SBB werd verbeterd, waarbij de boswachter, n.a.v. wensen die wij hadden aangegeven, eigenlijk meteen met een tegenplan kwam dat beter uitpakte dan waar we toen op hadden durven hopen. Want: het moest over bestaande paden gaan, zelf iets aanleggen was een absolute no go. Maar het begin van de samenwerking was er!
Nu staan terreineigenaren meer en meer open voor aanleggen.
Discovery doet het al jaren, dat is zo ongeveer de wegbereider. En recent wapenfeit is de St Pietersberg Observantroute Maastricht. Geheel nieuw aangelegde trail, maar dan met echt hoogteverschil, errug gaaf! Moet nog wat ingereden worden, maar dat is een toppertje.
En zo gaan we stap voor stap vooruit, wat vaste routes betreft.

Als locals rijden we nog steeds vrij rond, want natuurlijk rijden we zelf ook het liefst de mooiste en meest uitdagende bestaande paden, ook net over de grens. Het blijft hier een MTB walhalla, als je de omgeving kent... gelukkig is die vrijheid er ook nog op veel plekken.
Vanochtend met mijn fietsmaat bij -5 tot -7 nog 70km 1150hm, 4u45min, vreselijk mooie zware sneeuwrit gemaakt, alles offroad, van Eijsden aan de Maas, via Voerstreek, Vijlenerbos naar Drielandenpunt, en terug via de Voerstreek... ik denk 75%-80% geen vaste route paden. Potentie zat dus, maar dat gaan we allemaal niet in vaste routes verwerkt krijgen, helaas...

En back on topic... deze langste afdaling rijden we als locals ook heel graag, als ‘ie niet op een vaste route gelegen had dan reden we hem ook. Langer en veel leuker dan deze vind je ze niet snel. Wel net op/over de grens, Voerstreek bv. Maar op vaste routes...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tja, ik heb de commentaren bij mtbroutes.nl gelezen, heb filmpje een bekeken, ... en daar krijg ik het nu niet bepaald zo warm van dat ik de fiets al op de fietsendrager heb staan. Kan aan de omgevingstemperatuur van het moment liggen...

Als je vanuit bijv. midden NL moet komen, om het centraal te houden, dan is bijv. Chaudfontaine maar 10 minuten meer volgens de routeplanners. Waarom zou je volgens de VVV Limburg toch naar Limburg moeten komen?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Omdat het heuvellandschap er zo mooi is, de vlaai zo lekker, de uitgezichten er prachtig zijn, de mensen aardig, er nog Nl's wordt gesproken op een leuke manier... weet ik veel. Maar fijn dat je Limburg een warm hart toedraagt :-q .

Ik ben trouwens ook dol op Chaudfontaine, we rijden er regelmatig naar toe inderdaad.
@Cheeta, ik denk dat jij erg van 'echte' enduro achtige afdalingen houdt, waarvan er qua lengte en moeilijkheidsgraad uberhaup geen te vinden zijn in Nl, niet in Zuid Limburg en zelfs niet in al onze overige Provincies.

Maar houd je van MTB-en, en wil je toch hoogteverschil, eens een lange klim of afdaling, prima te doen in Zuid Limburg. Ben je een aangelegde trails-jager (UHH, Horst), die zijn er hier nog maar weinig (Pietersberg, Parkstad, mn skiberg/parcours NK). Downhillers, enduro rijders: allemaal naar Chaudfontaine :winkie: ! Welke vaste route moet je daar dan rijden? Rij er zelf meestal 'wild', ook dat bikeparkje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

De afdaling is op dit moment een echte uitdaging. Was gisteren spekglad in het bovenste gedeelte, leek een paar keer meer op surfen wat mijn RoRo achterband deed :)

De afdaling wordt er vooral door Limburgs Mooiste en andere tochten niet beter op, maar aangezien we niet veel keus in NL hebben snap ik wel dat ze deze meepakken.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

aurelius schreef:Omdat het heuvellandschap er zo mooi is, de vlaai zo lekker, de uitgezichten er prachtig zijn, de mensen aardig, er nog Nl's wordt gesproken op een leuke manier... weet ik veel. Maar fijn dat je Limburg een warm hart toedraagt :-q .

Ik ben trouwens ook dol op Chaudfontaine, we rijden er regelmatig naar toe inderdaad.
@Cheeta, ik denk dat jij erg van 'echte' enduro achtige afdalingen houdt, waarvan er qua lengte en moeilijkheidsgraad uberhaup geen te vinden zijn in Nl, niet in Zuid Limburg en zelfs niet in al onze overige Provincies.

Maar houd je van MTB-en, en wil je toch hoogteverschil, eens een lange klim of afdaling, prima te doen in Zuid Limburg. Ben je een aangelegde trails-jager (UHH, Horst), die zijn er hier nog maar weinig (Pietersberg, Parkstad, mn skiberg/parcours NK). Downhillers, enduro rijders: allemaal naar Chaudfontaine :winkie: ! Welke vaste route moet je daar dan rijden? Rij er zelf meestal 'wild', ook dat bikeparkje.
Dus die omgeving bij Epen is qua "enduro"/trails rijden niet zo interessant? Ik was gisteren nog bij Drielandenpunt en had het idee dat dat bos richting het westen vergelijkbaar is qua terrein?

Kom vaak zat in Chaudfontaine/Luik/Esneux en 3LP/Eifel/Hurtgenwald maar altijd handig meer gebieden te kennen..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jawel, Aacherwald en Preuswald zijn zeker wel interessant! Maar... dan moet je het gebied, de trails, een beetje kennen, en 'wild' rijden. Officieel is dat daar echter niet toegestaan, dus als je een boswachter tegenkomt, dan heb je pech.
Er ligt wel een bikeparkje, van https://www.facebook.com/gelaendefahrradaachen/" onclick="window.open(this.href);return false;. Moet je een 'ticket' voor hebben. Ligt meteen 'achter' de grenssteen van Drielandenpunt, 100-200 meter verderop al.

De afdaling uit dit topic, 'waar we het nou eenmaal mee moeten doen', zit in een vaste route, Nl's gebied. Ook in Vijlenerbos is wild rijden officieel niet toegestaan.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

aurelius schreef:Jawel, Aacherwald en Preuswald zijn zeker wel interessant! Maar... dan moet je het gebied, de trails, een beetje kennen, en 'wild' rijden. Officieel is dat daar echter niet toegestaan, dus als je een boswachter tegenkomt, dan heb je pech.
Er ligt wel een bikeparkje, van https://www.facebook.com/gelaendefahrradaachen/" onclick="window.open(this.href);return false;. Moet je een 'ticket' voor hebben. Ligt meteen 'achter' de grenssteen van Drielandenpunt, 100-200 meter verderop al.

De afdaling uit dit topic, 'waar we het nou eenmaal mee moeten doen', zit in een vaste route, Nl's gebied. Ook in Vijlenerbos is wild rijden officieel niet toegestaan.
Ik bedoelde dat gebied rondom Epen, Drielandenpunt ken ik behoorlijk goed. Pas nog een Duitser gesproken en die zei dat hij in al die jaren dat hij daar wekelijks rijdt nog nooit gezeik gehad heeft met die boswachters, was volgens hem een urban legend..

:-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Ik ben zo'n Urban Legend er toevallig wel eens tegengekomen :wink: . Na een praatje en een waarschuwing wel weer door mogen rijden. De meest Oostelijke kant van Onderste/Bovenste Bos bij Epen/Heyenrath is van een andere natuurbeheerder dan de westelijke kant, en in de Oostelijke boshelft is de terreinbeheerder strenger).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

aurelius schreef:(Ik ben zo'n Urban Legend er toevallig wel eens tegengekomen :wink: . Na een praatje en een waarschuwing wel weer door mogen rijden.
Bedoel je bij Drielandenpunt?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mooie afdaling.. ik heb hem 1x gereden, maar met stops dus in 7:03. Viel me toen wel op dat de 4e tijd een oud-collega van m'n vriendin is. Hoe snel heb je hem zelf gereden?
Waar woke is, is vuur
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

de lachende derde schreef:
aurelius schreef:(Ik ben zo'n Urban Legend er toevallig wel eens tegengekomen :wink: . Na een praatje en een waarschuwing wel weer door mogen rijden.
Bedoel je bij Drielandenpunt?
Nee, zelf 'bij Epen': 1x oostelijke kant Onderste/Bovenste Bos, en 2x Vijlenerbos, staande gehouden. Altijd met een gesprekje er goed vanaf gekomen, nooit een bon gekregen.

Van Drielandenpunt, Blg. en Dts. grondgebied, ken ik wat fietsmaten die er wel eens staande gehouden zijn, en er een bon uitgeschreven gekregen hebben. Je kunt dus echt pech hebben, het zijn geen broodje aap verhalen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Van de belgische kant van het 3LP heb je ook nog wat urban legends dat bikers "at gunpoint" door de boswachter staande gehouden werden en mocht je de boete niet ter plekke kunnen betalen, dan word je fiets in beslag genomen...

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die dit echt gebeurd is. Gaat altijd over een vriend van de vriend van de schoonzus :s
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zie het al voor me. Geen hond met cash en een boswachter die 5 fietsen mee naar z'n auto moet zien mee te krijgen. Ik gok broodje aap.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie