Handbuilt steel: Snowdon MK4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Blanke lak is genoeg! :D
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Impregneren met zout water, en als ie flink verroest is blanke lak erop ja, net als met die kunstwerken...

Maar nu zonder gekheid, mooi dat je bike doet wat je verwacht had :-q
En ik ben natuurlijk ook benieuwd naar het eindresultaat :bier:
Sneeuwmonster
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Smithy schreef:Toch mooi, zo’n uit de hand gelopen paint job!
Inderdaad!
Want dat is het eigenlijk wel...

@PaneVino:
68 graden balhoofd
75 graden zitbuis
110mm balhoofdbuis
436mm achtervork
585mm bovenbuis (meen ik, niet 100% zeker van)
410mm zitbuis
stack 594mm
reach 415mm
wielbasis 1149mm
BB-drop 55mm
Niet nagemeten, maar dat zijn wel de cijfertjes waar HdB mee gewerkt heeft.

Referenties waren uiteraard mijn twee huidige bikes, de Cotic Solaris en Banshee Phantom. Ook ervaringen met eerdere fietsen heb ik meegenomen in mijn keuzes.
Ik wilde deze fiets gezien het inzetgebied iets minder long/low/slack hebben als de Banshee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nice, mooie dag om plaatjes te schieten, en uiteraard een rondje te fietsen. Ziet er goed uit zover
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Thanks for the info. Toch een relatief korte reach (gezien de lengtes van de meeste fabrieksfietsen) ten opzichte van de lange achterbrug voor een S/M. Maar met het genoemde inzetgebied ook weer begrijpelijk.
(Wat is die M toch een klasbak dat ie dit allemaal maar doet zeg.)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Veel korter kan een achterbrug niet worden als je een 29 x 2.6 band kwijt wilt, of je moet hele aparte dingen gaan doen met de zitbuis. De Solaris heeft bijvoorbeeld een 435mm achterbrug, en daar komt dezelfde Michelin als op de Snowdon (een breed vallende Wildracer 2.25) zo'n beetje tegen de zitbuis, die wel minder steil staat als bij de Snowdon (71,5 geeft Cotic op, kan me bijna niet voorstellen dat dat klopt).
Diezelfde Solaris heeft een reach van 405~406mm in maatje S. De BB-drop is gelijk, die heb ik 1:1 overgenomen van de Cotic.

Ter vergelijking, m'n Banshee heeft 442mm chainstays en een reach van 426mm.
Banshee noemt dat een M, de kleinste maat van de Phantom.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaneVino schreef:Thanks for the info. Toch een relatief korte reach (gezien de lengtes van de meeste fabrieksfietsen) ten opzichte van de lange achterbrug voor een S/M. Maar met het genoemde inzetgebied ook weer begrijpelijk.
Voor de juist korte achtervork (!) is de reach mooi in balans. Door de relatief vlakke balhoofdhoek zit je met een aardig ideale gewichtsverdeling!

(je moet niet uitgaan van a.) andere fietsen en al helemaal geen enduro's. En b.) dat een fabrikant het idee heeft dat 'ie weet wat 'ie doet...!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Schitterend :-q
Zou ook precies 'mijn'ding zijn....
Ben benieuwd om hem eens in het echie te zien :wink:
beter scheef erin dan recht ernaast
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

You're welcome, krijg je misschien ook nog wel een bak koffie ;-)
Zou wel wachten tot de lak erop zit, ik verwacht tenminste dat-ie dan helemaal bloedstollend fraai wordt... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

@kermit: Die 2.6 band kunnen plaatsen, dat puntje was ik even vergeten. Dan kun je inderdaad niet korter dan wat de achterbrug nu is. Maar ik bedoelde ook niet dat de achterbrug lang was. (Ik zie dat mijn zin zo geïnterpreteerd kan worden. Beetje onhandige zin dus). Meer dat de reach ietjes kort (noem het 'gewoontjes') voor een S/M leek.

Herstel: ik zie nu dat ik de zitbuis lengte aangezien heb voor reach! Die 410mm leek mij dus ietsjes kort ... en dat leek jullie kennelijk ook, want de reach is 415mm.

@Lars: Uiteraard gaan we altijd uit van andere fietsen, want waar moet je anders je ervaring uit halen. Net zoals de Cotic en de Banshee als handvat/leidraad hebben gediend voor deze schitterend zelf gemaakte hardtail. En ook ben ik van mening dat fabrikanten doorgaans goed weten wat ze doen... (Alleen zijn ze niet allemaal bezig met de beste fiets bouwen, maar met het meeste geld proberen te verdienen.)
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Mijn Enduro 29er heeft een 430mm achterbrug en daar past ook een 2.6" 29er band in :) Het is een mooie fiets geworden zo. Blanke lak zou ook niet misstaan, maar een candy rood waar je door de lak heen kan kijken zou ook heel erg mooi zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Officieel heet het "wine fire red" wat erop komt, dat is iets donkerder van tint als candy apple red.
Maar het is net als candy apple red een meerlaags systeem. Na de grondlaag komt er eerst een metallic baselayer op (in dit geval zilver), en daar overheen komt de rode laag. Die lak is licht transparant, waardoor het van het aantal lagen wat je er nog overheen doet afhangt hoe de uiteindelijke kleur uitpakt. Natuurlijk komt er ook nog een clear coat over het totaal.

De bedoeling is het frame ietwat donker te krijgen, en op de onderbuis een iets lichtere band waarin de naam "Snowdon" dan weer donker komt.
Omdat het dus af hangt van het aantal lagen (en HdB deze kleur ook nog niet eerder gebruikt heeft) is het niet precies te voorspellen hoe het eindresultaat eruit komt te zien.
Vandaar dat wij zelf ook uitermate benieuwd zijn...

De fabricage van de spuitcabine loopt helaas iets vertraging op, de in eerste instantie bedachte motor voor de afzuiging heeft niet genoeg capaciteit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Had al die tijd een camera op die HdB en zijn habitat gezet ... en je had er een seizoen op Discovery Channel mee kunnen vullen :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, tweede ritje zit er ook op, vandaag uitgeprobeerd op Amerongen en Hoge Ginkel. Ander terrein dan Dorst, met name ook wat hogere snelheden door de grotere hoogteverschilen. En hier en daar remknippen, wat weer een goede test is voor de voorvork.

Wederom: dik vet geslaagd! :-q
Fietsje voelt op een of andere manier nog wat lichtvoetiger dan de Cotic (en Banshee, maar dat vind ik wel logischer). Dit ondanks dat het Cotic frame ongeveer 5 ons lichter is, dat lichtvoetiger gevoel komt dan ook meer uit de geometrie (en zithouding?) denk ik.

De Fox 34er is ook echt wat beter dan de Yari en Tower vorken, de demping kan de hobbels gewoon beter volgen. Of het door die betere voorkant komt of niet, maar de Snowdon voelt ook achter iets minder stuiterig. Het blijft een hardtail, maar wel de comfortabelste die ik ooit gereden heb :)

De ondergrond was hier en daar wat verraderlijk, licht smeltend laagje en de andere aanwezige Snowdon schoof dan ook een keer onderuit ;-) Dat en het rijden met een mij onbekende voorband (Force AM, viel me ook niet tegen) kwam het vertrouwen om de grenzen op te zoeken niet ten goede, maar desondanks voelde het rijden met MKiv echt goed.
Nu al zin in de ritten die nog komen gaan, maar hoogstwaarschijnlijk gaat-ie nu vrij snel weer uit elkaar dus dat duurt nog even. Wat weer wat ritjes op de Cotic betekent, ik ben eigenlijk ook erg benieuwd naar hoe ik dat ga vinden, hoe de vergelijking de andere kant op uitpakt.

Hoe dan ook ben ik heel blij met deze fiets. Het is toch altijd afwachten hoe zo'n project uitpakt, nou, zeer geslaagd in dit geval.
Ik zeg chapeau voor HdB! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Ik ben misschien wel even blij dat hij goed bevalt :D maar rijdt er gerust nog maar even mee, want de cabine is nog niet af. (Een collega van me is de boel aan het berekenen met Flow Simulation)
Of er moet hier iemand een autospuiterij hebben/weten waar ik me 2x een ochtend/middag mag uitleven? :P
'BUILT not Bought '
Plaats reactie