Welke rugzak gebruiken jullie?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

De kudu heb ik ook gehad en ik vond de belasting op de schouders erg zwaar. Het is van zichzelf al geen lichte rugzak, als je daar dan nog eens je spulletjes en 3 liter water in stopt...
Daarom ben ik naar een LR gegaan. Gewicht netjes op de heupen en geen gewicht meer op mijn schouders.
De rugprotector vond ik een grote plus van de kudu, maar in de praktijk heb je die maar een paar keer per jaar "nodig". Hier in Nederland vind ik het niet de moeite om dat ding mee te zeulen op XC rondjes.
Voor gebieden waar ik die protector wel om wil hebben, heb ik een losse gekocht.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Jamis Diablo schreef:@Kevin: die Dakine, heeft die een rugprotector?
Ik zoek ook een nieuwe rugtas en een fatsoenlijke protector heeft bij mij grote pré.
Die van de Camelbak KUDU is erg goed getest, maar heb het idee dat deze plat op de rug ligt.
Wie heeft daar ervaring mee?
Verder lijkt een Camelbak in de Lowrider uitvoering ook erg prettig, maar kan er geen vinden met protector.
Of zie ik wat over het hoofd?
De voorkeur gaat uit naar een 15-18 liter rugzak.
Deze heeft geen rugprotector, bij Dakine moet je die sowieso ook los erbij kopen, maar volgens mij past die niet eens bij deze rugzak.
Waar bijvoorbeeld dat wel weer in kan is de Drafter.
ruud-1996 schreef:
KevinBel schreef:Ik rij nu al 2 jaar rond met de Evoc FR Enduro 16l
Super tas die perfect zit, waar genoeg in kan en dat in combo met een rugprotector.

Het enige nadeel waar ik persoonlijk tegenaan liep is dat het op mijn rug altijd een sauna is.
De tas valt namelijk vlak op de rug en sluit alles af. En als je zoals mij veel zweet word het dus een natte bende.
Altijd wel wat last van gehad, vooral op de koudere dagen, en nu toch besloten om een andere tas te kopen waar meer ventilatie op de rug is.

Daarom heb ik een Dakine AMP 18l besteld.
Deze om precies te zijn, zit echt zon netje achter waardoor de tas dus iets van je rug afkomt en de luchtstroom erbij kan. Zijn er andere die ervaring hebben met deze tas?
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 182190.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 2190_2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben erg benieuwd naar je ervaringen, ik zit met het zelfde probleem. Ben daarom ook aan het rond kijken naar iets anders. Kan je je ervaringen delen na een aantal ritjes?
Ik heb er nu een aantal ritten mee gereden, waaronder ook in de ardennen op zeer technisch terrein en ook met temperaturen van ~25 graden.
Als eerste, het netje op de achterkant helpt wel degelijk, de wind kan nu bij mijn rug komen, dit voel ik vooral in afdalingen en dat is wel lekker :-q
Het is nog steeds zweterig (daar kan ik helaas niks aan veranderen) maar er zit nu een degelijk verschil in de onder en bovenkant waar de tas daadwerkelijk mijn rug raakt en het tussenstuk waar het net zit gespannen qua vochtigheid zegmaar.

Verder de indeling vind ik goed, het bovenste vakje voor bijv een bril of telefoon, en dan een groot compartimenten vak aan de voorkant om veel verschillende dingen in te stoppen (wat ik altijd mee heb eigenlijk daarin: pomp, vorkpomp, 2x binnenbanden, zakmes-tool, multitool, batterijen, reserve dingetjes voor ketting, tiewraps, bandenlichter, gaasjes, pleisters, tape, repen en gelletjes). Verder een groter vak voor jas, extra kleding en daarin een apart vak voor de drinkzak.
Aan de zijkanten nog een vakje met een ritssluiting en een stretch-insteekvakje waar je allebij redelijk makkelijk bij kan.

Verder ben ik zelf nog op zoek naar de juiste afstelling van de bandjes. Hij schud nog aardig op mijn rug, maar heel erg storend vind ik dat ook weer niet.
De Evoc was wel iets stabieler op de rug.

De drinkzak die erbij zit is er ook weer 1 gemaakt door Hydrapak, alleen bij deze zit er een vliesje tussen beide wanden zodat de zak niet te "dik" wordt.
Dit heeft wel als nadeel dat ik de zak niet binnenstebuiten kan keren om schoon te maken, maar ik gebruik hem alleen nog maar met water tegenwoordig dus opzich niet heel erg nodig. In iedergeval kreeg ik mijn oude EVOC drinkzak (ook hydrapak, zonder zon vliesje) niet in het vak in de rugtas, omdat deze dus te dik is.

Verder puike rugtas, zeker voor dat geld wat ik ervoor betaald heb :-q
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Tacoos schreef:Afgelopen zomer liep ik tegen een drinkrugzak van een tientje aan op vakantie. Om eens te ervaren hoe dat werkt heb ik die dan ook gelijk gekocht.
Het principe van zo'n drinkrugzak bevalt me wel, vooral omdat ik sinds de herfst met een fully rij met plek voor slechts 1 bidon. De rugzak zelf bevalt me wat minder;
[...snip...]

Al met al ben ik dus zo langzamerhand toe aan een betere rugzak.
De Osprey Raptor lijkt me wel een fijne rugzak met veel vakjes om alles georganiseerd op te bergen en vlgs de reviews zou die ook erg comfortabel moeten zijn en een fijne drinktuit hebben.
[...snip]

Waar ik ook over twijfel is of ik een 10 of 14 liter zal pakken?
[...snip...]
Typisch rij ik maximaal een uur of 4, bij uitzondering 5. Meestal alleen. Op vakantie trek ik er ook een paar keer op uit in de bergen.
Ik neem standaard mee:
Pomp, vorkpomp, multi tool, missing link, banden lichters, binnenband, ehbo kit, reserve remblokjes, wat tie-wraps, een banaan of appel en een reep, portemonnee, telefoon en sleutels. In herfst en winter vaak nog een reserve shirt.

Heb ik dan voldoende aan de 10l versie? Of is 14 de betere keuze?
[...snip...]
Ok, ik heb uiteindelijk de Osprey Raptor in 14l versie besteld. Afgelopen weekend heb ik voor het eerst met deze rugzak kunnen rijden en de eerste ervaringen zijn erg positief!

Voor iedereen die me aanraadde voor de 14liter uitvoering te gaan: dank je wel. Ik had zelf misschien voor de 10l versie gekozen; Maar nu ik em in huis heb is de 14 l versie helemaal niet zo'n overkill als ik dacht, zeker niet omdat je em inderdaad makkelijk met de bandjes wat kleiner kan trekken.
Door de vele vakjes kan ik mijn spulletjes nou gelijkmatig over de rugzak verdelen met als extra voordeel dat ik nu ook die spulletjes heel makkelijk kan vinden, zonder eerst alles eruit te moeten gooien :tong

Het draagcomfort is me goed bevallen; Afgelopen zondag was het best warm, maar ik heb geen moment last gehad van een plakkerige rug vanwege de rugzak. Ondanks de 2 liter water in de zak voelde het niet zwaar.
Ook de heupbanden vond ik niet hinderlijk (dat leek me voorheen wat erg 'knus'...)
Hij ligt ook mooi stabiel en stevig op mijn rug, dus ook bij hindernissen en moeilijke passages had ik geen last van een schommelende of springende rugzak.

Tenslotte de blaas: het systeem met de magneet waarmee de drinktuit op zijn plek wordt gehouden is briljant! Het uit de rugzak halen en vooral terug stoppen gaan door de harde rug van de blaas zo makkelijk als beloofd. De tuit lekt niet en drinkt gemakkelijk.
Wel vond ik het vullen van de blaas met een omgevouwen einde niet overtuigend makkelijker gaan dan met een grote opening met dop. En de drinkslang lengte vind ik aan de korte kant.

Deze rugzak is niet goedkoop, maar ik ben blij dat ik voor deze heb gekozen.
Foto van nieuw en oud:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tacoos op di 11 juli 2017, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Ik heb de Osprey Viper 9. Ook erg tevreden mee. Stop je hem in de vriezer na schoonmaken dan wel zorgen dat al het water eruit is. Met name uit de drinktuit, anders kan hij na verloop van tijd gaan lekken. Ik heb onlangs een losse drinktuit besteld via Bever.nl. Kosten €9,95 is te overzien maar vermijdbaar
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

Ik gebruik al jaren de MAvix Crossmax Hydropack 8.5 voor elke toertocht:
http://www.bikemag.com/gear/tested-mavi ... opack-8-5/" onclick="window.open(this.href);return false;

Enorm tevreden behalve de slecht glijdende ritsen.

Voor woon-werk en de wat langere tochten heb ik vorige week de Cube AMS 30+5 gekocht, die eigenlijk een Deuterproduct is. Amai, wat een tas! Heerlijke fit, zalige features... Heel tevreden (en heel duur)

https://www.futurumshop.nl/cube-ams-30- ... GwodOLsC8Q" onclick="window.open(this.href);return false;
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

De afgelopen 2 jaar heb ik al regelmatig met een rugzak gereden maar nu ik ga overstappen op een fully (en maar 1 bidonhouder meer kan plaatsen) wil ik altijd met de rugzak gaan rijden.
Wat me stoort bij men huidige is dat deze nogal laag komt waardoor ik niet meer in mijn achterzakken geraak. Bij een toertocht is dit zo geen probleem maar als ik op men eentje ga rijden is het wel handig om op een stuk asfalt eens iets van eten uit men achterzak te kunnen halen.

Ik zoek een kleine zak (pompje, tooltje is voldoende) voor XC-gebruik met een drinkzak van minimaal 2l. Ik kwam uit bij de EVOC CC Race 3L, iemand hier ervaring mee?
Of iemand die me wat anders kan aanraden?
eruumpol
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 12:27

Vaude Splash 20+5 rugzak, bevalt top!
Jo2601
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 19 september 2017, 13:38
Mijn mountainbike: Z.O. Drenthe

Ik gebruik voor ritjes van zo'n 70 km de camelbak rogue, lekker klein en compact.
2l en ruimte voor je tooltje.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@NoChain, ik denk dat elke rugzak je shirtzakken (deels) zal bedekken.
Maar als je een rugzakje neemt met netvakjes op de zijkanten kun je daar een reepje in doen, daar kun je al fietsend ook wel bij. Er zijn ook rugzakken met vakjes in de heupband waar makkelijk een reep in past, al zijn dat misschien vooral de iets grotere types.

Tip die ik al vaker gegeven heb: neem een iets grotere rugzak dan je minimaal denkt nodig te hebben. Je hoeft een rugzak niet persé vol te proppen, en een halfvolle medium rugzak draagt comfortabeler dan een volgepropte kleine rugzak. Bovendien heb je wat extra ruimte voor als je toch eens een lange dagtocht maakt, misschien op vakantie in de bergen? Dan heb je toch meer zooi mee dan op het gemiddelde thuisrondje ;-)

Qua draagcomfort bevalt Ergon mij erg goed, de vakindeling is niet altijd ideaal maar wel goed bruikbaar.
Een mooi licht rugzakje waar toch redelijk wat in past is de Deuter Race (kost +/- 50 euro, zonder reservoir maar incl. regenhoes). Er past een 2 liter drinkzak in). Sowieso zijn Deuter rugzakken goed doordacht en goed afgewerkt.
Camelbak vind ik vaak wel mooi qua vakindeling en afwerking, maar het draagcomfort vind ik niet altijd overtuigend.

Koop je een los drinkreservoir: een rolsluiting bevalt mij beter dan een draaidop. Makkelijker schoonmaken en je kunt er meestal zo met je hand in om 'm te drogen. De Decathlon reservoirs zijn goedkoop maar eigenlijk best goed (op de drinktuit na, daar heb ik een Camelbak tuitje op gezet).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
NoChain
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: di 26 januari 2016, 18:12

kermit schreef:ik denk dat elke rugzak je shirtzakken (deels) zal bedekken.
Bij een zak met heupriem vrees ik daar ook voor ja. Mijn bike partner heeft een camelbak vergelijkbaar met de rogue en zo zonder heupriem bevalt hem niet, bij steile afdalingen schuift die zak teveel zegt hij. Zakjes waar je tijdens het rijden bij kan bied zeker een oplossing, alleen zie ik bij de meeste rugzakken dan weer andere nadelen.
Misschien is mijn huidige gewoon het beste compromis. Qua pasvorm, ventilatie op de rug, drinkzak met rolsluiting, ... ik kijk het nog even aan, bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Tacoos schreef:
[...snip...]
Tenslotte de blaas: het systeem met de magneet waarmee de drinktuit op zijn plek wordt gehouden is briljant! Het uit de rugzak halen en vooral terug stoppen gaan door de harde rug van de blaas zo makkelijk als beloofd. De tuit lekt niet en drinkt gemakkelijk.
Wel vond ik het vullen van de blaas met een omgevouwen einde niet overtuigend makkelijker gaan dan met een grote opening met dop. En de drinkslang lengte vind ik aan de korte kant.

Deze rugzak is niet goedkoop, maar ik ben blij dat ik voor deze heb gekozen.
Een aantal maanden verder ben ik nog steeds heel tevreden over de rugzak en het drinksysteem.
En inmiddels heb ik ook ervaring met de garantie van Osprey, daar valt nix van te zeggen :-q :

De drinkzak bleek nl gelig te verkleuren waar de slang tegen de zak drukt (aan de buitenzijde) en bij nadere inspectie kleurde de drinkslang zelf ook gelig.
Raar, want ik gebruik alleen drinkwater zonder toevoegingen in de raptor.
De kleur liet zich ook niet verwijderen met afwasmiddel oid.

In eerste instantie heb ik de klacht neergelegd bij FreestyleXtreme waar ik de zak had gekocht, maar die verwezen me naar de schoonmaak instructies en wilden me niet verder helpen.

Daarom maar rechtstreeks contact opgenomen met Osprey met wat fotoos en die namen de klacht wel direct serieus. Ik hoefde de oude niet terug te sturen mits ik beloofde die te vernietigen en heb inmiddels een nieuwe in huis.
Ik ga er vanuit dat t hiermee is opgelost :tong
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Naar aanleiding van dit topic zat ik even te kijken naar mijn woon-werk rugtas (Vaude Moab 16) en kwam er achter dat hier ook een waterzak in kan (met opening voor de slang). Misschien toch eens proberen hoe mij dat bevalt voor de ATB. Ik maak nu gebruik van bidons, maar merk dat ik op de meer technische trails mijzelf te weinig tijd gun om te drinken.

Hebben jullie nog tips (waar moet ik op letten) voor de aanschaf van een losse waterzak?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Op meer technische trails ga je ook niet zomaar grijpen naar je drinkslang;).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Vandenhakopdentakke
All rounder
All rounder
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 10:18

goeie borstband en voor al een stevige buikband
liefst met een paar kleine vakjes voor reepjes en 1 voor je smartfeun
stevige rug met ventilatie
en niet te veel van die kleine vakjes want als je dan iets uit je tas moet hebben zoek je je de pleurs
Laatst gewijzigd door Vandenhakopdentakke op wo 28 maart 2018, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
love is in the air time
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Op meer technische trails ga je ook niet zomaar grijpen naar je drinkslang;).
En dat hangt weer af van je definitie van technisch :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie