Remhendel kapot, wat nu?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Hallo!

Van het weekend heerlijk wezen fietsen op m'n pas aangeschafte gebruikte MTB. Bij de laatste kilometers van het parcours, merkte ik dat de remmen aanzienlijk minder werden. Dus rustig naar huis toe gereden en eens nader onderzocht.

Ik heb zelf nog niet zoveel ervaring met onderhoud van hydraulische schijfremmen, maar de remblokjes zagen er niet heel fris meer uit. Ook dacht ik er goed aan te doen de remvloeistof te vervangen. Maar na het doorspoelen van de remmen met verse vloeistof, heb ik een boutje van het vloeistofreservoir dolgedraaid.

Ik heb daarom een avondje het internet afgestruind, maar dezelfde remhendel blijkt niet meer in de handel. Waarschijnlijk moet ik dus beide hendels vervangen!

De remhendels die er nu op zitten zijn van Tetkro type Auriga (HD-M290). Als voorbeeld heb ik een linkje gevonden:
https://velobazar.com/catalog/zapchasti ... -m290.html

Ik wil er graag weer van het weekend mee weg, maar dan liever wel met goeie remmen :wink: . Weet iemand wellicht waar ik precies zo'n hendel kan halen. Zo niet, heeft iemand tips waar ik voor een knappe prijs twee hendels kan bestellen (leuke prijs, kwaliteit verhouding). Zit er nog verschil in de aansluitingen? Zou ik dus gewoon twee willekeurige remhendels kunnen aanschaffen en direct kunnen aansluiten op de huidige kabels?

Het zijn best nog wat vragen (ik weet het), maar hopelijk kunnen jullie me een eindje op gang helpen :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je zal de complete rem moeten vervangen, alleen de hendels wordt lastig. Maar das eigenlijk alleen maar mooi want een setje Shimano Deores is niet te versmaden!
https://www.bike-components.de/de/Shima ... 00-p56764/" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Of als je haast hebt bij Mantel: https://www.mantel.com/shimano-m6000-sc ... NzdGFydDc=" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Ik was stiekem al erg tevreden met deze remmetjes hoor ;-). Begrijp ik het goed dat je bij bike-components een compleet set voor vóór en achter kan bestellen? En kan ik ervan uitgaan dat ik deze gewoon op de standaard montagepunten op het frame kan monteren? En moet ik ook een andere schijf monteren?

(Hydraulische remmetjes zijn voor mij nog wat nieuw terrein)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jur75 schreef:Ik was stiekem al erg tevreden met deze remmetjes hoor ;-). Begrijp ik het goed dat je bij bike-components een compleet set voor vóór en achter kan bestellen? En kan ik ervan uitgaan dat ik deze gewoon op de standaard montagepunten op het frame kan monteren? En moet ik ook een andere schijf monteren?
In principe zou je de huidige schijven en adapters gewoon moeten kunnen gebruiken. Maar het beste plaats je even een fotootje van je huidige remmen zodat we dat met zekerheid kunnen bevestigen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Is goed, ik ga het thuis even doen. Om eerlijk te zeggen heb ik een tweedehands 29'er gekocht om weer wat te beginnen met fietsen en te kijken of ik het ook leuk blijf vinden. Liefst ga ik er nu geen hele grote uitgave aan doen en als ik lekker bezig ben te zijner tijd een andere fiets aanschaffen.

Alvast bedankt!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maar er worden hier vaak zat remsetjes aangeboden, je kunt de Te Koop-sectie eens doorspitten?

Overigens zijn de leidingen van de nieuwe afgevulde remsetjes standaard eigenlijk te lang en eindig je met enorme spaghetti aan je stuur. Inkorten is dan geen gek idee, maar vereist wel enige handigheid. Bij een tweedehands setje daarentegen moet je kijken of de leidingen wel lang genoeg voor jouw frame zijn - of je moet ze helemaal willen vervangen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://www.bike-components.de/de/Shima ... se-p50316/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoeft niet heel veel duurder te worden dan dit! (wel setje links en rechts bestellen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Kapitein Iglo schreef:Maar er worden hier vaak zat remsetjes aangeboden, je kunt de Te Koop-sectie eens doorspitten?

Overigens zijn de leidingen van de nieuwe afgevulde remsetjes standaard eigenlijk te lang en eindig je met enorme spaghetti aan je stuur. Inkorten is dan geen gek idee, maar vereist wel enige handigheid. Bij een tweedehands setje daarentegen moet je kijken of de leidingen wel lang genoeg voor jouw frame zijn - of je moet ze helemaal willen vervangen.
Dank jullie voor de tips. Ik dacht eraan de leidingen gewoon opnieuw te gebruiken, mits het natuurlijk allemaal universeel is. Hoe zit het met remschijven? Moet ik die passend bij eventuele nieuwe klauwen kopen?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik zou met remsystemen geen risico's qua hergebruik nemen. Olijfjes zul je sowieso moeten vervangen en het is maar de vraag of de gebruikte vloeistoffen compatibel zijn. Met name als je er (nog) geen (minder) kaas van hebt gegeten is een nieuw setje zoals eerder gepost geen gekke keuze.

Remschijven zijn wat dat betreft veel universeler, die kun je vaak hergebruiken.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

Kapitein Iglo schreef:Ik zou met remsystemen geen risico's qua hergebruik nemen. Olijfjes zul je sowieso moeten vervangen en het is maar de vraag of de gebruikte vloeistoffen compatibel zijn. Met name als je er (nog) geen (minder) kaas van hebt gegeten is een nieuw setje zoals eerder gepost geen gekke keuze.

Remschijven zijn wat dat betreft veel universeler, die kun je vaak hergebruiken.
Ah dus voor de remschijven is het dus gewoon kijken of de diameter overeenkomt, als ik het zo begrijp.

Ik wilde overigens alleen de leidingen hergebruiken. De vloeistof ga ik sowieso vervangen. Ik had al een klein potje vloeistof besteld, omdat ik eerst dacht dat er lucht in het systeem zat (remhendel voelde sponsig). Maar er kwam zulke zwarte drab uit dat ik gewoon alle vloeistof ga vervangen. Gelukkig is Youtube een grote vriend en ben ik niet helemaal onhandig :winkie:
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Juist, de diameter van de remschijf hangt in principe alleen af van de mounts op je frame/vork in combinatie met de gebruikte adapters.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Als maar één van de remmen 'stuk' is hoef je ze niet allebei te vervangen.
'Probleem' is als je remleidingen in het frame zijn verwerkt (is het daarom dat je de oude wilt hergebuiken?) dan ben je of genoodzaakt om de leiding aan één kant los te maken, of je stript/tapt de leiding tegen het frame (ik duik even omlaag om de commentaren te ontwijken). Heb je geluk dan is de leiding niet veel te lang en kan je als je voorzichtig bent de leiding ontkoppelen en weer bevestigen (aan de remhandel) zonder dat je moet ontluchten.

Neem aan dat je het juiste remmedium bestelt hebt voor de Tektro's (minerale olie).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Jur75 schreef:
Kapitein Iglo schreef:Ik zou met remsystemen geen risico's qua hergebruik nemen. Olijfjes zul je sowieso moeten vervangen en het is maar de vraag of de gebruikte vloeistoffen compatibel zijn. Met name als je er (nog) geen (minder) kaas van hebt gegeten is een nieuw setje zoals eerder gepost geen gekke keuze.

Remschijven zijn wat dat betreft veel universeler, die kun je vaak hergebruiken.
Ah dus voor de remschijven is het dus gewoon kijken of de diameter overeenkomt, als ik het zo begrijp.

Ik wilde overigens alleen de leidingen hergebruiken. De vloeistof ga ik sowieso vervangen. Ik had al een klein potje vloeistof besteld, omdat ik eerst dacht dat er lucht in het systeem zat (remhendel voelde sponsig). Maar er kwam zulke zwarte drab uit dat ik gewoon alle vloeistof ga vervangen. Gelukkig is Youtube een grote vriend en ben ik niet helemaal onhandig :winkie:
Als je niet helemaal onhandig bent, zet dan even een fotootje van je remmen op het forum, vanaf de zijkant en voor en achter. Dan kunnen we precies zeggen waar wel of niet een probleem zit. Voordat je iets raars gaat bestellen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Ik heb nog een vrij nieuw setje remmen liggen.

Shimano deore, weet niet waar je woont, ik woon in Arnhem.
Jur75
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 25 januari 2012, 19:13

ollie schreef:Ik heb nog een vrij nieuw setje remmen liggen.

Shimano deore, weet niet waar je woont, ik woon in Arnhem.
Woon in Heerhugowaard bij Alkmaar. Helaas niet geheel om de hoek :wink:
Plaats reactie