Öhlins USD DH vork?

Heb je nieuws dat met biken te maken heeft, plaats het hier, zodat je medebikers het ook weten!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

https://rideapart.com/articles/swedish- ... cross-bike" onclick="window.open(this.href);return false;

Let verder niet op het ontbreken van een crankstel, het gaat mij om de voorvork: een upside-down vork met 38 mm stanchions en 8"/200 mm veerweg. Klinkt verdacht als een DH-vork!! Nu heeft Öhlins daar inderdaad mee getest 2 jaar geleden, maar ze lijken nu (eerst?) voor een normale setup voor hun DH-vork te kiezen. Of misschien hebben ze deze vork nu voor dit project uit de kast gehaald.

Verder aan de achterkant ook een mtb demper.

En wat geijl over 'triple chamber rims'... . Ze bedoelen natuurlijk gewoon mountainbikevelgen met een interne versteviging, ook gewoon verkrijgbaar op de markt...!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Het lijkt er sterk op dat dit de USD DH vork was maar nu voor een licht gewicht MX bike is & idd Ohlins meer voor de traditionele vork gaat met behulp van het specialized DH team qua ontwikkeling/testen.
Afbeelding
Afbeelding

Spec's van deze vork want die zijn er ook
- 200mm travel
- 38mm stanchions
- 3 Stage damping
- TTX Cartridge
- 25mm Thru Axle
- Air spring
- High Speed Compression
- Low Speed Compression
- Rebound
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Een 25mm thru axle, was die er al?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zeroground schreef:Een 25mm thru axle, was die er al?
Waarschijnlijk een eigen standaard. Of nodig omdat de vork bepaalde stijfheid moet hebben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Trekrules
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 620
Lid geworden op: di 18 september 2012, 23:21

Lars TB schreef:
zeroground schreef:Een 25mm thru axle, was die er al?
Waarschijnlijk een eigen standaard. Of nodig omdat de vork bepaalde stijfheid moet hebben.
Niet zo zeer een eigen standaard want Moto vorken voor de motocross gebruiken nog steeds 20mm thru axles van 125cc tot 450cc monsters,denk eerder voor bepaalde stijfheid maar omdat ze zelf zeggen een gewone DH is niet stijf/sterk genoeg voor deze applicatie voor een licht gewicht Motocross bike dan kun je naar een grotere as gaan.

Ohlins DH inverter had ook grotere thru axle dan 20mm juist voor meer chassis stijfheid van de vork omdat Ohlins claimt door naar een grotere steekas te gaan om de vork meer stijfheid te bieden dan gewone DH vork met 20mm thru axle.

De Foes vork had zelfs 30mm as zodat die ook gebruikt kon worden voor lichte motocross applicaties zoals Pitbikes en voor 85cc crossmotoren(85cc crossmotor vork is vergelijkbaar met een DH vork).
Downhill is where it’s at,real proper shredding on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Een cross vork heeft natuurlijk dan weer wel 48mm poten. En zijn natuurlijk wat steviger geconstrueerd.
Plaats reactie