Sram Guide RSC vs Magura MT5 (of andere)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Zoals elders hier ergens neergeschreven heb ik redelijk veel last van een variabel aangrijpingspunt bij een setje XT remmen. Het is al mijn tweede XT set met dit probleem, dus ik ben wel eens toe aan iets anders. Ik heb al redelijk veel rond gelezen, en de conclusie lijkt wel te zijn dat er geen enkele remset zonder af en toe een probleem geval is. Toch heb ik mijn keuze momenteel vernauwd tot twee opties:

- Sram Guide RSC. Ik heb al zeer goede dingen gelezen over de gehele Guide reeks. Ik kan een degelijk tweedehands setje momenteel aan 200€ kopen (normale nieuwprijs ca. 320€)
- Magura MT5. Op Mantel staat een setje inclusief schijven momenteel aan 200€, wat een zeer nette prijs is voor een krachtige 4-piston remset.

Beide remsets komen zeer goed uit o.a. onderstaande review, maar ook op mtbr en bikeradar staan er zeer positieve reviews. http://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/4/

Enkel, als je wat verder opzoekt, dan lijken er zeer veel rijders last te hebben van kleverige piston en levers bij de Sram Guide remmen, en de meningen over Magura zijn ook niet altijd positief. Ik zoek een remset waarbij de klemtoon iets meer op remkracht dan op modulatie ligt. Ik rij XCO en XCM en weeg 70 kg, dus niet dat ik een 4-piston set nodig heb, maar qua gevoel rij ik gewoon graag met een rem waar redelijk wat 'bijt' opzit, zonder dat ik over mijn stuur vlieg natuurlijk. Mijn budget ligt rond 200-300€, en hierbij is betrouwbaarheid en fit-and-forget zeer belangrijk. Ik wou dus eens polsen naar ervaringen omtrent deze remmen, of andere opties mogen ook altijd aangereikt worden. Hope's zijn momenteel buiten budget.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

Ik heb ervaring met zowel de Guide R (oud type, en niet de RSC) en de MT5, en afgaand op wat je wil raad ik je de Guide's aan. Genoeg remkracht, prima modulatie en tot nu toe geen problemen mee gehad. De MT5's (mijn favoriet) zijn een stuk krachtiger en meer precies, maar ook gevoelig voor bite point issues, en pads verwijderen is echt een pain in the ass omdat ze niet van bovenaf uitneembaar zijn (tenzij je de pads van de MT7 monteert).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef:Ik zoek een remset waarbij de klemtoon iets meer op remkracht dan op modulatie ligt.
Neem dan een setje ZEE's!

Met 180 mm schijf voor.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heb de Guide RSC, 180-160mm, marathonfully, 68-70kg, aggressief XC, flink lang dalen, flowtrails bikeparkjes, transalps...
Heerlijke rem! Erg krachtig, en... die kracht is super fijn te doseren. Ik heb ook nooit issues gehad de afgelopen 2-3 jaar, heb alleen remblokjes hoeven vervangen, rij er het jaar rond mee, in de Limburgse blub.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ook de Guide RSC met 180-160mm op een fully 650B+ bike en ook geen klachten.
Super remset.
Geen ervaring met XT maar op m'n oude fiets zit een SLX set en de Guide is echt een grote stap voorwaarts.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Ik heb nu de Magura MT Trail, dus 4 en 2 zuigers. Heb alleen nog maar een klein testrondje gemaakt, maar wat een verschil met XT M8000: veel meer remkracht en fijner doseren. 4 zuiger pads zijn super makkelijk te verwijderen, als je de set remblokken pakt met 4 losse padjes.
Heb de Mt7 op een Santa Cruz V10CC gehad, echt fijne remmen, geen fading wat je ook doet. Bakken remkracht en nooit bite point problemen.

De slechte verhalen over Magura zijn vaak gebaseerd op de oude remmen, maar ik heb zeer goede ervaringen met de huidige reeks. Over Guides hoor ik dan weer veel negatieve ervaringen, maar daar is op het internet genoeg over te lezen.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Guide rsc op beide fietsen. Hardtail en fully. Prima remmen lopen niet aan. Maak alles wel altijd goed schoon, dus regelmatig blokken eruit en poetsen. Geleerd van de xo variant, daar waren veel problemen die deels waren te ondervangen door goed onderhoud. Ik sta altijd op tijd stil en vind ze goed te doseren. Eerdere ervaring is sram xo en formula.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Sinds een paar maanden heb ik Formula Cura. Zelfde prijsklasse. Super remmen!

Heel goed doseerbaar (wie zou dat verwachten van Formula? Mijn vorige ervaring was aan of uit) en heel veel power (stoppie geen probleem). Daarnaast is ook de ruimte tussen de blokken en schijven veel groter dan ik gewend was bij de andere Formula remmen. Ik was voorheen teveel tijd kwijt met stellen van de rem. Bij deze remmen was ik binnen een minuut klaar. Ik rij ze met een 180mm voor en 160mm achter (82kg). Zou voor Nederland volgens mij nog kunnen volstaan met 160mm voor. De Cura's gebruiken overigens minerale olie. Voorheen was dat DOT4 bij Formula.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Interessant en subjectief topic! Wat voor de een veel is, kan voor de ander niet genoeg zijn natuurlijk.. ;)

Ik ben intussen een poosje onderweg met Hope E4's op mijn beide fietsen en kan die nog niet vol enthousiasme aanraden als ik heel eerlijk ben. Ja ze zijn prachtig.. maar bieden tot op heden niet de absolute remkracht en bite die ik had gehoopt. Ik rijd graag technische obstakels waarvoor een lekkere bite in met name de voorrem toch wel heel fijn is (endo/stoppie). Mijn ervaring is tot nu toe enkel met de standaard meegeleverde remblokken. Ik heb nu een fiets uitgerust met sintered blokjes, maar daarmee heb ik nog niet gereden.

Voorheen reed ik vooral met Shimano SLX M675 remmen, die met metallic blokjes hadden eigenlijk niet de bovenstaande tekortkomingen (voor mij dan toch) van de Hope remmen. Als consument is het een dure hobby om allerlei remsetjes te proberen, maar ik zou toch wel eens graag de 4-piston remmen van Shimano proberen als deze nog krachtiger zijn dan de 2-piston versies. Met Sram remmen heb ik nooit gereden, wel eens in geknepen. Het bite point was niet wat ik zocht, dus ik zou ze zelf niet snel overwegen.
Laatst gewijzigd door Kabookie op wo 7 februari 2018, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Hier staat goede test van Vital MTB site.

https://www.vitalmtb.com/features/Vital ... rakes,2152" onclick="window.open(this.href);return false;
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Ben van Guide RSC naar MT5 gegaan, maar ik vond het wel een vooruitgang. Hardere bite, minder snel heet en super makkelijk ontluchten. Hendels zelf was ik een beetje huiverig voor, want die zijn voornamelijk van plastic, maar dit viel me 100% mee. Paar keer mee gecrasht, maar alleen wat krasjes.
⛧⛧⛧
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Bedankt voor alle reacties alvast, zeer leerrijk. Ze maken het kiezen er niet per se gemakkelijker op :D maar ik denk dat ik voor de Guide RSC ga gaan. Gezien mijn bike-terrein (voornamelijk wedstrijden en marathons in de Ardennen) en gewicht zouden ze beide voldoende remkracht moeten bieden. De Magura's lijken prijs/kwaliteit zeer sterk te staan maar blijkbaan gaan de remblokken er wel zeer snel door. In het geval dat de Guide's me niet bevallen, dan kan ik nog altijd een nieuwe setje MT5's bij Magura overwegen.

Alhoewel, die Formula Cura's zijn ook weer interessant :P
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

bouwpakket schreef:Sinds een paar maanden heb ik Formula Cura. Zelfde prijsklasse. Super remmen!

Heel goed doseerbaar (wie zou dat verwachten van Formula? Mijn vorige ervaring was aan of uit) en heel veel power (stoppie geen probleem). Daarnaast is ook de ruimte tussen de blokken en schijven veel groter dan ik gewend was bij de andere Formula remmen. Ik was voorheen teveel tijd kwijt met stellen van de rem. Bij deze remmen was ik binnen een minuut klaar. Ik rij ze met een 180mm voor en 160mm achter (82kg). Zou voor Nederland volgens mij nog kunnen volstaan met 160mm voor. De Cura's gebruiken overigens minerale olie. Voorheen was dat DOT4 bij Formula.
Waar heb je ze gekocht? Ik heb nog wat opgezocht en reviews gelezen, en ze komen er zeer goed uit. Op vlak van duurzaamheid kan er nog niet veel gezegd worden, maar dat is bij andere remmen ook altijd ergens een gok. Het feit dat je de leiding zo gemakkelijk kan loskoppelen + minerale olie ipv DOT vind ik wel een voordeel tov. de Guides. Ze staan ook interessant geprijsd, maar op veel plekken uitverkocht of pas binnenkort leverbaar. Nu, ik vertrek binnen een week op skireis dus echt veel haast zit er niet achter.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

matthiav schreef:
bouwpakket schreef:Sinds een paar maanden heb ik Formula Cura. Zelfde prijsklasse. Super remmen!

Heel goed doseerbaar (wie zou dat verwachten van Formula? Mijn vorige ervaring was aan of uit) en heel veel power (stoppie geen probleem). Daarnaast is ook de ruimte tussen de blokken en schijven veel groter dan ik gewend was bij de andere Formula remmen. Ik was voorheen teveel tijd kwijt met stellen van de rem. Bij deze remmen was ik binnen een minuut klaar. Ik rij ze met een 180mm voor en 160mm achter (82kg). Zou voor Nederland volgens mij nog kunnen volstaan met 160mm voor. De Cura's gebruiken overigens minerale olie. Voorheen was dat DOT4 bij Formula.
Waar heb je ze gekocht? Ik heb nog wat opgezocht en reviews gelezen, en ze komen er zeer goed uit. Op vlak van duurzaamheid kan er nog niet veel gezegd worden, maar dat is bij andere remmen ook altijd ergens een gok. Het feit dat je de leiding zo gemakkelijk kan loskoppelen + minerale olie ipv DOT vind ik wel een voordeel tov. de Guides. Ze staan ook interessant geprijsd, maar op veel plekken uitverkocht of pas binnenkort leverbaar. Nu, ik vertrek binnen een week op skireis dus echt veel haast zit er niet achter.
Ik had de zwarte variant via bike24 gekocht.

Bij r2-bike en actionsports nu een paar dagen levertijd. Bij Wiggle op voorraad.
De zilveren is wel meer voorradig
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Op gambacicli (een italiaanse webshop) staan ze zelfs aan €171 voor een set. Interessant :)
Plaats reactie