Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Cube LTD Race 29''
BerichtGeplaatst: wo 7 februari 2018, 00:12 
All rounder
All rounder
Mijn mountainbike: Cube LTD race 2014
Alles is gearriveerd!!

Heb vanmiddag het pakketje ontvangen en zojuist open gemaakt. Wat een spullen allemaal. Voor mij is het de eerste keer dat ik dergelijk materiaal nieuw ontvang.

Maar die cassette.... wow! Wat een groot ding!

Heb dus ontvangen een slx upgrade kit met de volgende specs:

11-46T 11 speed slx cassette
Slx 11x shifter i-spec B
Shimano 11 speed ketting
Shimano shadow+ derailleur met clutch mechanisme

Hieronder een paar foto’s alvast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo 12 augustus 2018, 10:35 
All rounder
All rounder
Zo eindelijk eens stof afblazen hier!

Een hele tijd i.v.m. werk bijna niks aan de bike kunnen doen, maar ook maar weinig km's gemaakt helaas.
De kilometers die ik heb gemaakt waren wel top! Zoals hierboven geschreven heb ik als laatste de hele aandrijving vervangen, en dit bevalt echt super! Merk geen verschil met het XT gebeuren dat er eerst op zat, behalve dat ik nu niet meer voor hoef te schakelen :P

Hier een fotootje van hoe het spul er allemaal op zit. Let niet op de blauwe tape op de zadelpen, dit is al vervangen voor stukje zwarte. Dit omdat ik het zadel eruit moet pakken als de fiets op de drager gaat, anders passen er geen 2 op :P.
Ben 1 keer langs de LBS geweest om het BB te laten vervangen, de remolie te vervangen en te ontluchten en alles nog eens snel na te lopen. De versnellingskabel is nog een keertje nagesteld, en alles schakelt top!

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 augustus 2018, 16:44 
All rounder
All rounder
Nu merk ik dat ik zowiezo geen stravakoning ben, en eigenlijk nooit fiets om maar zo snel en hard mogelijk te gaan. Ik geniet vooral van het buiten zijn en het lopen klooien met sprongetjes en van de routes afgaan, om nieuwe stukken te ontdekken, of dingen te proberen. Mede hierdoor zit ik te twijfelen om er een leuke fully bij te gaan kopen.

Aangezien ik volgend jaar ga trouwen heb ik dus maar een beperkt budget, en wil ik mij nu eerst goed oriënteren.
Ik heb de volgende 2 modellen in mijn oog:

- Canyon Neuron AL 7.0
Afbeelding

- Canyon Spectral AL 5.0
Afbeelding

Verschillen tussen beide zijn:

29'' tegenover 27,5''
Fox rythm 34 110mm t.o.v. rockshox pike RC 150mm
Fox performance float DPS LV t.o.v. Rockshox deluxe RT achterdempers
Mavic XA wielen t.o.v. DT Swiss M1900 spline
Dropper is op beide Kind shock LEV SI
afmontage is zo goed als zelfde op beide.

Wat zijn jullie ervaringen met beide fietsen? Wat lijkt jullie beter qua vork/demper? Mij bevalt het idee van de 27,5'' wel met de dikkere banden.
Ik ga bij deze fietsen dus ook niet kijken naar gewicht (wat overigens hetzelfde is), en hoeveel energie er verloren gaat. Ik heb het puur over een fiets om te spelen in Nederland (woon in zuid limburg) en hier ook de grens overgaan naar duitsland, aachen/winterberg etc.

Alle imput is welkom!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 augustus 2018, 17:02 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Als je zegt "Winterberg", dan de Spectral.

Kom je daar zelden en doe je ook de Cube de deur uit, dan zou je de Neuron kunnen overwegen.

Het zijn te verschillende fietsen om je nu op de onderdelen te concentreren!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 augustus 2018, 17:12 
All rounder
All rounder
Of de cube de deur uitgaat weet ik nu nog niet. Wil er liever eerst een fully bijpakken, en dan vervolgens kijken of ik de cube nog wel gebruik.

Ik zal niet elk jaar naar Winterberg gaan. Ik zoek een fiets, liefst met flinke banden, welke ik op de brunsummerheide, parkstad route en al het andere dat zuid limburg te bieden heeft kan gaan uitlaten. Ik ga dus niet achter een KOM aanjagen, maar wil juist plekken zoeken, en meepakken waar je nu niet echt met je XC op afgaat.

Voordeel voor mij is dat ik snel in monschau, winterberg etc. ben en daar denk ik zelf wel voordeel te halen aan de veerweg van de Spectral.

Misschien zijn er mensen die regelmatig Monschau fietsen en kunnen aangeven met hoeveel veerweg / type fiets zij daar het beste uit de voeten kunnen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma 13 augustus 2018, 17:20 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
mwouters91 schreef:
Misschien zijn er mensen die regelmatig Monschau fietsen en kunnen aangeven met hoeveel veerweg / type fiets zij daar het beste uit de voeten kunnen.

Daar ga je heel wisselende antwoorden op krijgen: sommigen vinden het prima te doen op een hardtail, de volgende doet het op zijn enduro. Het juiste antwoord is dat het prima te doen is op een hardtail, maar dat een fiets als een Spectral je meer vertrouwen geeft en je waarschijnlijk meer durft te rijden en harder gaat! (En een Neuron er dus tussenin zit)

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 september 2018, 20:12 
All rounder
All rounder
Beste allemaal,

nogmaals bedankt voor alle info, maar ik heb nu nog een compleet ander idee tussendoor.
Ik heb hier en daar gelezen over mensen die hun 29" ombouwen naar 27,5"+. Omdat mijn fiets nu nog XC ingericht is wil ik hier verandering in gaan brengen. Het stuur dat erop zit is nu 710mm breed met een stuurpen van 100mm. Ik ga hier zowiezo een 50mm stuurpen opzetten om een meer rechtop zit positie te krijgen, en de fiets voor mijn gevoel "korter" te maken.

Om de tijd "te doden" totdat ik een nieuwe fully koop leek het me leuk om mijn huidige om te bouwen naar 27,5"+.
Nu weet ik niet precies hoe 27,5"+ werkt qua velg en banden combo. Hoe breed moet de 27,5" velg bijvoorbeeld zijn om een setje 2.8 of 3.0 te kunnen plaatsen? Waar moet ik op letten of zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben?
Ik neem aan dat ik zowiezo moet meten hoeveel afstand tussen de seat stays en chain stays zit om te rekenen wat er maximaal tussen past. Mijn huidige fiets is niet boost, geen idee of dit een vereiste is voor 27,5+?

Kortom zijn er mensen die mij hierin kunnen adviseren of helpen? Welke velgen heb ik bijvoorbeeld nodig en welke banden kan ik hierop gebruiken?

Ik wil dit uiteraard redelijk goedkoop uitvoeren daar het kopen van een FS in het komende jaar ook gaat gebeuren.

Onderstaande dikke bak van dit forum heeft mij in ieder geval getriggerd.
viewtopic.php?f=14&t=136103

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 september 2018, 21:46 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Huh? Ik dacht dat ik deze net beantwoord had???

:roll: :bier:

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 september 2018, 21:48 
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Voordeel is dat hier duidelijk is welke fiets je hebt. Kans is klein dat er 2.8 gaat passen in jouw fiets, misschien 2.6, maar dan komt je fiets wel lager te staan omdat die banden nog wat kleiner zijn. En je winst in comfort is stukken kleiner.

Terug naar de tekentafel!

Profiel  

BerichtGeplaatst: do 13 september 2018, 21:59 
All rounder
All rounder
Ja vandaar dat ik op beide even gepost had. Ik heb foto's van het frame. Heb eigenlijk rondom 1cm plaats per kant. Zou betekenen dat ik 2cm in breedte breder kan gaan als de 2.1'' die er nu op ligt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 september 2018, 08:40 
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa
Ik heb ooit ergens gelezen dat je toch minimaal 0,5 cm vrij moet hebben.
Dus dan zou je effectief 1 cm bredere band kunnen monteren = 0,4 inch .. dat betekent dat 2.5 / 2.6 de max zal zijn.

Ik rij 27.5 met 2.6 banden met standaard 100/142 steekassen.
De 2.6 past makkelijk in een standaard Reba vork en mijn frame heeft ruimte zat dus dat is niet vergelijkbaar.
Maar wat net al genoemd is dat je dan iets kleinere wielen hebt dan je 29 set.

Ik had na de opbouw van mijn fiets al eens de schuifmaat erbij gepakt aan de voorkant:

Afbeelding

Mijn bolling van de band (op 29 mm intern brede velg) is gelijk aan de max. breedte van de noppen: 62 mm
Breedte binnen de poten op het smalste deel ter hoogte van de seals: 72 mm
Max. breedte net boven de seal onder de brug van de buitenpoten: 78 mm

Kijk maar naar de ruimte tussen de achterband en de zitbuis waar het verschil het beste te zien is:

27.5:

Afbeelding

29:

Afbeelding

Hopelijk heb je hier wat aan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 14 september 2018, 10:27 
All rounder
All rounder
Ik heb zelf ook een reba voorvork. Die 1 cm die ik aan geef is niet de echte maat, maar dan hou ik een speling van 4mm zoiets aan beide kanten nog over. Ik zal straks eens mijn velg breedte meten en dan langs de lbs gaan om te proberen of een 2.4 past op mijn huidige wielen. Zo niet kan ik misschien een 27,5 setje passen met 2.6 bij hem.

Profiel  

Antwoord op onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5