Langste/snelste afdaling in een vaste route, Epen, Camerig

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat is ‘m, incl. wandelaars onderweg en incl. auto’s aan ‘t eind :-q .
Goed zicht, want nog geen blad aan de bomen. Ondergrond ligt er hier zeer goed bij, leuk filmpje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Hij is ook mooi om omhoog te fietsen :) Best een eindje trappen.

Dat stuk naar beneden na die haakse bocht is overigens niet echt natuurlijk meer met de drempels tegen wegspoelen (denk ik)
En als je met 50+ bij die blinde bocht niet in de remmen knijpt, heb je weinig verstand. Compleet onoverzichtelijk en zonder flinke claxon is het gokken of er een versperring is.
En als je daar pas gaat remmen.... kom je te kort om volledig tot stilstand te komen als er wandelaars op dit pad zijn.

Vanaf de weg erin springen is wel gaaf!
De latex van mijn voorganger kwam echt overal. Hij reed met een te lage spanning in zijn achterband.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Deze heb ik in de afgelopen jaren ook regelmatig gereden, hij zit bijna standaard in de route van Duchenne Heroes. Zelf vind ik de wortel klim een stukje voor deze afdaling vele malen uitdagender, maar ik ben dan ook meer van het klimmen dan het dalen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kootje schreef:Liggen er na de haakse bocht (laatste 3e deel) nog altijd van die grote keien en drops?
(ben er al een tijdje niet meer geweest...)
Helaas is het 3e deel een paar jaar geleden gecultiveerd.
De putdeksels en de bestrating zijn leuk, maar vroeger was ie toch echt beter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooi beschreven maar 2 minuten youtube zegt meer dan 1000 woorden ;-)
Hoewel 50 km/h me doet vermoeden dat het niet heel spectaculair is, of was dit van iemand die normaal EWS rijdt ?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, alleen de eerste 10 reden 'm sneller dan 40km/u, zie ik, de overige 8000 zitten daar dus onder. En de laatste 800 man waren 10 minuten of langer onderweg.
Hij is dus zo spannend als je het zelf maakt :wink: .
Ga je hard, dan heb je stuurmanskunst nodig en wat behendigheid op de afwaterbuizen, in de bochten. Ga je te zacht, dan wordt het vooral heel oncomfortabel hobbelen over de losse keien etc en heb je geen grip meer. Dat kan ook spannend zijn :winkie: .
Wat snelheid hebben is het lekkerst voor de juiste flow en voor de beste grip.
En banden op de juiste spanning hebben, te hoog en je ketst alle kanten op, te zacht en je rijdt lek.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
EJB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: zo 6 april 2008, 16:56
Mijn mountainbike: 11ANTs
Contacteer:

Het zal ook nog een groot verschil maken of je hem met een fully of hardtail rijd, zelf heb ik hem altijd met de hardtail gedaan en dat is zeker op het laatste stuk flink stuiteren.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Op m'n 14" GT Zaskar uit 1993 met 80mm SID en v-brakes stuiterde ik daar altijd behoorlijk ongecontroleerd naar beneden. Dat werd met m'n Rocky Mountain Element juist een erg leuke ervaring.
Beide fun, beide 26". :-D
Eerst doen, dan denken
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

hebin029 schreef:Op m'n 14" GT Zaskar uit 1993 met 80mm SID en v-brakes stuiterde ik daar altijd behoorlijk ongecontroleerd naar beneden. Dat werd met m'n Rocky Mountain Element juist een erg leuke ervaring.
Beide fun, beide 26". :-D
haha lachen, zie het al voor me op die kleine Zaskar. Als je maar naar beneden ging :)
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ben het wel met Suravida eens, zonde van het hoogte verschil deze afdaling.
Als je hier een goeie afdaling neerlegt kan je denk ik 3x zo lang genieten (met nog steeds wel steile stukken er in)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Een keer epen route gereden maar halverwege mijn eigen paden gaan zoeken, enige pluspunt in deze route was destijds deze afdaling.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

funride schreef:Ben het wel met Suravida eens, zonde van het hoogte verschil deze afdaling.
Als je hier een goeie afdaling neerlegt kan je denk ik 3x zo lang genieten (met nog steeds wel steile stukken er in)
Ja, en als de Camerig 2x zo hoog was geweest had je zelfs 3x2= 6x zoveel kunnen genieten en 200m kunnen dalen. Maar dat is ‘ie niet. Dit bestaande pad ligt er >20 jaar en daar zullen we het dus mee moeten doen :wink: .

Ik ben blij dat ‘ie er in is blijven zitten want 4-5 jr geleden is het even in het hoofd van de boswachter opgekomen om ‘m eruit te halen. In goed overleg toen niet gebeurd (en nee, er was geen beter bestaand alternatief, en nee, er is/was geen bos/helling beschikbaar waar je even iets anders geheel nieuws kunt aanleggen).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

In het filmpje en op de kaart lijkt er best wel wat bos en helling aanwezig waar je goede trails zou kunnen bouwen. Het probleem lijkt mij eerder dat daar geen draagvlak voor is bij de terreinbeheerder (staatsbosbeheer?) en andere belanghebbenden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De spijker op zijn kop.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Was het niet staatsbosbeheer die in dit bos onlangs zelf de route flink verbeterd heeft? (Behalve deze afdaling dan)
Hier staat niets.
Plaats reactie