650B voorwiel op gravel/cross fiets

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Ik zit eraan te denken om het 700C voorwiel (met 40mm Schwalbe G-One allround band) van mijn gravelracer/crosser te vervangen voor een 650B wiel met de Schwalbe G-One bite 54mm band.
Ik hoop door deze voorwielswap wat meer grip en comfort te hebben als ik mountainbike routes met veel stronken e.d. ga rijden t.o.v. van het 700C voorwiel met 40mm banden. Achter laat ik het 700C wiel gewoon zoals het is, zodat ik achter mind rolweerstand heb.

Kan dit geometrie-technisch? Ik heb het niet over optisch :winkie:
Wellicht is er ergens een diameter tabel zodat ik kan zien wat de verschillende diameters van de wielen-banden combinaties zijn?
Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Richtlijn zie ETRTO standard manual (wel op measuring rim & std druk vanzelfsprekend), maar die waardes zijn ook gewoon uit te rekenen... Of Schwalbe vragen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef:Richtlijn zie ETRTO standard manual (wel op measuring rim & std druk vanzelfsprekend), maar die waardes zijn ook gewoon uit te rekenen... Of Schwalbe vragen.
Daarom vraagt hij het hier volgens mij... :roll:


Een 27,5" wiel is 38 mm kleiner in doorsnede, dus 19 mm lager ten opzichte van de as. Je wint met een 54 mm band ten opzichte van die 40 mm ongeveer 14 mm terug. Dus je komt een halve centimeter lager uit. (Dan ga ik er nog even niet van dat de iets zachtere voorband iets meer in zakt... .) Dat is ongeveer (iets minder dan) een kwart graad. Dat is de eerste rit merkbaar, maar het is minder dan de afwijking die de meeste frames hebben tussen opgegeven waarde en echte waarde! (Zie bijvoorbeeld de metingen in het blad Fiets).

In welk opzicht het merkbaar is (positief of negatief) is niet echt te zeggen. Het is hooguit merkbaar ten opzichte van wat je eerst had. Maar invloeden als iets meer druk op je voorwiel omdat je als rijder ook een fractie meer voorover gekanteld zit zijn van misschien nog wel grotere invloed op het rij- en stuurgedrag!!



(maar waarom pak je niet gewoon de mountainbike als je het jezelf makkelijker wilt maken? :bier: :kiss: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of een smal mtb bandje op je 700c wiel ?
Dan ga je een paar mm de andere kant op.
Blijkbaar heb je ruimte in je vork, anders zou je ook niet aan een 27.5 mtb band denken.

Maar ook wat Lars zegt, waarom dit soort dingen niet gewoon op je mtb?
Het is vrij zinloos om van je cx fiets ongeveer een xc fiets te maken.
Met een beetje pech wordt het vleesch noch visch.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

ThaSingleTrackMastah schreef:Of een smal mtb bandje op je 700c wiel ?
Dan ga je een paar mm de andere kant op.
Blijkbaar heb je ruimte in je vork, anders zou je ook niet aan een 27.5 mtb band denken.

Maar ook wat Lars zegt, waarom dit soort dingen niet gewoon op je mtb?
Het is vrij zinloos om van je cx fiets ongeveer een xc fiets te maken.
Met een beetje pech wordt het vleesch noch visch.
Ik wilde het proberen omdat ik het fietsen op een crosser zo leuk vind, dat is zoveel uitdagender dan op een MTB met bredere banden, vering en andere geometrie.
Enige wat ik nog zou willen is een beetje meer comfort en ik dacht dit te kunnen behalen door bredere banden icm een 650B voorwiel, want een echt bredere 700C band kan de vork niet aan (hij kan bovende huidige band niet veel hebben, wel aan de zijkanten vandaar dat ik dacht dat het met een 650B wel zou kunnen).
Ik ga gewoon de fabrikant contacten, zij moeten mij uitsluitsel kunnen geven over wat er maximaal in die voorvork kan.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Kijk dit filmpje ook eens :)

https://www.youtube.com/watch?v=xlyuWSrbGyk&t=3s" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik snap je redenering, vind zelf ook veel paden/routes leuker op mijn gravelbike dan de MTB. Denk dat je er mee gaat bereiken wat je wilt, qua geo zal het niet veel uit maken.

Hier staat op de Schwalbe site een tabel met alle diameters van banden. Even clicken op 'Will the tire fit in my frame?'

https://www.schwalbe.com/en/reifenmasse.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Staat de G-one niet tussen zie ik nu :((
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lcpdenijs schreef:Ik ga gewoon de fabrikant contacten, zij moeten mij uitsluitsel kunnen geven over wat er maximaal in die voorvork kan.
Je kunt toch gewoon de breedte van de vork meten?

Er is dus niets op tegen deze actie uit te voeren (zoals ik al schreef). Hooguit dat TSTM en ik het zelf niet zouden doen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

http://www.m-gineering.nl/650b.htm.
Dit is hoe Marten het probleem opgelost heeft.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Lars TB schreef:
Je kunt toch gewoon de breedte van de vork meten?
Ja idd, hoe simpel kan het zijn :D
Ik heb aan beiden kanten van de band 1cm ruimte op het breedste punt van de band
(het is een 40mm band op een 700C wiel)
Ga ik dan naar een 54mm band, dan zou ik dus 3mm per kant overhouden aan ruimte, dat lijkt me enigszins krap...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

3 mm is aan de krappe kant, maar moet kunnen gaan werken. Het is niet zo dat aan de zijkant veel modder of steentjes komen. En normaal beweegt ook je voorwiel niet zoveel dat de band daardoor zou aanlopen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
lcpdenijs
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: wo 26 februari 2014, 12:39
Mijn mountainbike: In aanbouw :)

Krijg net van de leverancier van de vork door dat de speling 4mm per zijkant zou moeten zijn.
Wellicht toch het proberen waard, want het lijkt mij idd sterk dat de band aan de zijkanten zo sterk zou vervormen dat hij aanloopt.
PaganiProductions

Het rolt wel minder als een 700c zo'n 650b en voordelen zijn zeer minimaal kan je net zo goed je mtb pakken je kan dat geld beter uitsparen.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Wellicht is een Laufvork wel een goede optie
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

PaganiProductions schreef: do 5 maart 2020, 11:35 Het rolt wel minder als een 700c zo'n 650b en voordelen zijn zeer minimaal kan je net zo goed je mtb pakken je kan dat geld beter uitsparen.
Het rolt juist meer .. :lol: diameter is net wat kleiner dan achter dus voorwiel zal meer ronddraaien :tong

Maar ik begrijp je heel goed hoor. Ben zelf aan het rondneuzen voor een alles kunnen gravelbike. Is gewoon soms net wat leuker en harder werken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Of je koopt een Genesis Vagabond. Dan kan er een 3.0 29" in de voorkant:

Afbeelding
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie