Zadel

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
pancing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 november 2017, 23:33

Hallo,

Ben enige tijd geleden begonnen met mountainbiken.
Heb een cube race one. Ik ben 1.72 en weeg 73 kg.
Ik heb een speciale broek met zeemleer erin maar al na een paar km fietsen
Krijg ik erg veel pijn aan mijn billen. Het orginele zadel zit nog op de fiets maar ik denk erover om toch een andere aan te schaffen.
Iemand tips welke zou kunnen voldoen en / of waar ik op moet letten?

BVD
Pancing
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een zadel is erg persoonlijk.
Het standaard zadel past blijkbaar niet bij jouw billen.
Probeer uit te vinden wel zadel wel lekker fietst,
Dus veel op andere fietsen rijden, ruilen met je fietsmaten.
Fietsenmakers hebben vaak ook testzadels.
Nadeel is dat dit vaak niet de goedkoopste zadels zijn...

Verder nog wat tips:
-Een zadel dat lekker zit, fietst meestal niet fijn, en omgekeerd.
-Welk zadel je ook gebruikt, je kont moet ook gewoon wennen aan het zitten op een zadel.
-Zadel horizontaal, of met de punt iets naar beneden. Nooit met de punt omhoog.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pancing
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 8 november 2017, 23:33

Hallo ThaSingleTrackMastah,

Bedankt dat je de moeite genomen hebt om me van tips te voorzien.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Meet ook de afstand tussen je zitbotjes en pas daar je zadel op aan.
En zoals TSTM al zegt...je kont moet wennen aan een zadel. Dit kan best enkele weken duren.
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Bij mij scheelde het ontzettend veel nadat ik mijn zadel iets met de punt naar beneden had gezet. Mmwerk.. maar wereld van verschil.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Hier hebben mijn vriendin en ik veel aan gehad:
https://www.mantel.com/blog/zadel-meets ... keuzehulp/" onclick="window.open(this.href);return false;

testen is altijd het beste, maar met het bovenstaande artikel krijg je al meer inzicht in welke hoek je het moet zoeken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Hoi zoals in meerdere discussies hier snap ik dat zadelkeuze iets persoonlijks is. En het is ook nog afhankelijk van beoogd gebruik. Ik zoek vervanging voor het standaardplankje op mijn Cube Stereo 120, die vind ik minder fijn dan wat standaard op mijn LTD zat. Mijn interesse gaat naar een Ergon SMA3 (Sport, zie ook review) of een Reverse AM Ergo. Maar omdat die vrijwel alleen online te koop zijn hoor ik graag even of jullie hier ervaringen mee hebben.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelf geen ervaringen mee.
Maar ook al krijg je hier ervaringen van anderen, daar heb je feitelijk niets aan...

Ik zit bijvoorbeeld prettiger op een ietwat "rond" zadel, wat minder lekker op een heel vlak zadel en als er een gleuf in zit is zadelpijn voorgeprogrammeerd. Maar dat kan voor jou totaal anders zijn.

Dus of je neemt de gok en koopt zo'n zadel, valt het tegen verkoop je het weer. Of je gaat naar een lbs die proefzadels heeft, probeert wat uit en koopt er een waar je goed op zit.
Maar echt, hoe een ander op een zadel zit zegt helemaal niets voor hoe jij erop gaat zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Het is zeker heel persoonlijk, idd zitbotjes meten en vervolgens indien mogelijk meerdere types zadel testen!

Wat ook nogal belangrijk is is mijn ervaring is een GOED koersbroek met een GOEDE zeem, hierin zit ook enorm veel verschil! Kijk daar dus ook nog eens kritisch naar
Ik ben mij er eentje...
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Ja ik ben bekend met verschillende kwaliteit broeken en zemen, een wereld van verschil. En ik heb ook gevarieerd met de zadelafstelling. Maar na de overstap van de LTD naar de Stereo bevalt alles perfect, behalve het zadel. Ik heb nu een platter zadel dan eerst en ik mis juist die gleuf (slapend zaakje tijdens een lange klim). Had ook de zitbotjes al gemeten en zojuist de Ergon SMA3 Sport in M besteld bij lokale lbs die aangaf dat hij getest en geruild mag worden. Misschien eigenwijs maar deze kwam bij Ergon uit de 'configurator', prijs/kwaliteit, filosofie, reviews en eigen ervaring met Ergon deden de rest. Ik zal de uitkomst delen!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik vraag me eigenlijk af of andere mensen zadels ook zo ervaren als Gerardvv en pancing. Op de racefiets heb ik namelijk elk zadel van de wereld gehad uit ellende en frustratie en op de MTB heb ik nog nooit zadelpijn ervaren. Ik heb een SMA3 gehad op m'n Canyon en nu een Fizik Gobi. Misschien heb ik gewoon veel geluk met deze zadels gehad maar ik dacht dus altijd dat het gewoon geen probleem was op de MTB vanwege de actieve houding.
Waar woke is, is vuur
Gerardvv
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 18:01

Ik begrijp je opmerking, want vóór deze fiets was ik onbekend met zadelpijn, ik heb de LTD (en voorgangers) eerst zelfs een tijd zonder zeem gereden (en begreep ook niet waarom mensen dat kochten). Mijn probleem met het zadel van de Stereo is dat het gewoon echt niet lekker zit en een slapend zaakje is ook nieuw voor mij. Maar ik begrijp dus dat de SMA3 bij jou in elk geval beviel.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb dat ook. Nu weeg ik 92-93kg en rij met een flinke rugzak dus er is aardig wat zadeldruk.

Ik heb op mijn Canyon een Selle Italia Flite zitten en die zit als gegoten...op die fiets. Daar kan ik hele dagen mee op pad.

Met mijn Trek beviel het standaard Bontrager zadel niet, zeg 50% goed: rijdbaar maar na 2 rondjes Amerongen pijn in mijn reet.

Een SDG gemonteerd die we nog hadden liggen van de fiets van mijn vriendin, daar houd ik het nog geen half uur op uit. Die reserveer ik voor als mijn schoonmoeder ooit wil gaan mtb-en :wink:
Als probeersel de Flite overgezet van de Canyon en die zat een stuk minder lekker als op de Canyonwaar ik wel meer voorover zit.

WTB Volt gekocht: 80% goed, maar net niet waardoor ik steeds een beetje bleef blijf schuiven zoekende naar 100%.
Ik ga volgende week voor 2.5 week naar de Alpen en Slovenie en dan ook lange tochten maken dus 80% is dan niet optimaal.
Nu een Bontrager Montrose comp die als advies uit die Mantel link kwam gemonteerd.
Van de week maar een 1.5 uur gefietst, maar dat zat met volle bepakking meteen al een stuk beter.
De WTB Volt en Bontrager Montrose lijken even breed, maar de Bontrager heeft een diepere gleuf en is wat soepeler in de schaal waardoor ik vanaf het eerste moment lekker zit waarbij ik bij de WTB Volt dat steeds net niet doe. Voor de zekerheid gaat de Volt wel mee want al wiebelend kon ik er wel hele dagen mee fietsen.

Nou ben ik met materiaal een enorme mierenneuker, dus wellicht dat een ander alle andere zadels behalve de SDG ook prima had gevonden hoor, maar ik vind de verschillen best groot, en helemaal bij meerdere volle dagen achter elkaar in het zadel.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef:Ik vraag me eigenlijk af of andere mensen zadels ook zo ervaren als Gerardvv en pancing. Op de racefiets heb ik namelijk elk zadel van de wereld gehad uit ellende en frustratie en op de MTB heb ik nog nooit zadelpijn ervaren. Ik heb een SMA3 gehad op m'n Canyon en nu een Fizik Gobi. Misschien heb ik gewoon veel geluk met deze zadels gehad maar ik dacht dus altijd dat het gewoon geen probleem was op de MTB vanwege de actieve houding.
Grappig, ik heb juist op de mtb vaak eerder zadelpijn dan op de wegfiets...

Ik heb al zolang ik fietsen als hobby heb (1982...) problemen met zadelpijn. Het is wel beter geworden, maar nog steeds rijd ik niet elke rit zonder pijn(tjes). Het varieert zelfs met dezelfde broek en dezelfde fiets/zadel. De ene keer nergens last van, de andere keer al binnen een halfuur niet echt lekker meer zitten. Apart....

Maar ik ben eraan gewend geraakt. Een goede broek is essentieel, Assos staat momenteel bij mij op 1 (helaas ook qua prijs :roll: ). De zadels waar ik (vrij) goed op zit: Fizik Aliante en Vitesse, en Fabric Scoop.
Een crèmepje helpt ook iets tegen irritaties, dus dat gebruik ik tegenwoordig ook op vrijwel elke rit.

Maar als ik één ding wel geleerd heb is het dat een zadel met gleuf voor mij niet werkt. Waarschijnlijk omdat de druk op sommige delen nog groter wordt in vergelijking met een normaal zadel, hetzelfde gewicht rust immers op minder vierkante cm's.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gerardvv schreef:Ik begrijp je opmerking, want vóór deze fiets was ik onbekend met zadelpijn, ik heb de LTD (en voorgangers) eerst zelfs een tijd zonder zeem gereden (en begreep ook niet waarom mensen dat kochten). Mijn probleem met het zadel van de Stereo is dat het gewoon echt niet lekker zit en een slapend zaakje is ook nieuw voor mij. Maar ik begrijp dus dat de SMA3 bij jou in elk geval beviel.
Vergeet niet dat je bij een dubbelgeveerde bike veel langer op het zadel blijft zitten en dat een goed zadel veel kritischer is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie