Press fit cups

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Voor een nieuw framepje ben ik nu ook maar eens in de wondere press fit trapassen wereld gedoken.
Ik heb nu zo'n prachtig stukje moderne techniek in handen, op het rubberen middenpijpje staat een pijltje met links en rechts, dit suggereert dat het uitmaakt welke cup links of rechts komt.
Maar als ik de cups nameet zijn ze exact hetzelfde. Blijkbaar mis ik iets....?
Bij een bb met schroefdraad is de cup aan de driveside wat langer, en dus duidelijk dat ie aan de driveside komt.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Waarschijnlijk zit er aan de linkerkant links draaiend vet in en rechts dan rechts draaiend vet. Dat heeft dus minder weerstand in de meest gebruikte draairichting en daarom is het belangrijk de cups juist te monteren.



Maar zolang het geen GXP standaard is, maakt het verder niet uit inderdaad :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Lars TB schreef:Waarschijnlijk zit er aan de linkerkant links draaiend vet in en rechts dan rechts draaiend vet. Dat heeft dus minder weerstand in de meest gebruikte draairichting en daarom is het belangrijk de cups juist te monteren.
Ze zouden jou zo'n genius-lampje moeten geven :tong
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

OK, dank, weer wat wijzer geworden over de nieuwe pressfit standaard, overbodige info dus wat Shimano eropzet , ik zou haast zeggen net als de pressfit standaard zelf... :lol:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wellicht zit er in de afdichting een groef die het vuil naar buiten transporteert ?
Omdraaien zou dan vervelende gevolgen hebben.
Ik kan me slechts moeilijk voorstellen dat een febrikant nodeloos onderscheid tussen L en R gaat maken.
Aparte opdruk, aparte logistiek, opletten dat je een L en een R in een verpakking doet enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Op een Shimano schroefdraad bb staat toch ook zo'n pijltje? Heb ik ook nooit begrepen. Het Acros bracket dat ik net heb gekregen heeft het ook. Slaat allemaal nergens op als je het mij vraagt.
Give me little bits of / more than I can take
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Bij dat pijltje op Shimano schroefcups staat TIGHTEN. Dus om een cup los te draaien draai je de andere richting op dan het pijltje.
Is maar gedaan dat je ziet welke richting je moet draaien want bij italiaanse en bsa draad is de rechtercup verschillend...

Op de huls staat altijd aangegeven hoe ze moet zitten (ja ook bij pressfitcups). Of het veel uitmaakt weet ik niet maar ik plaats ze altijd zoals het hoort. Er zit wel iets verschil in beide uiteinden.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

RaymonMTB schreef:Bij dat pijltje op Shimano schroefcups staat TIGHTEN. Dus om een cup los te draaien draai je de andere richting op dan het pijltje.
Is maar gedaan dat je ziet welke richting je moet draaien want bij italiaanse en bsa draad is de rechtercup verschillend...

Op de huls staat altijd aangegeven hoe ze moet zitten (ja ook bij pressfitcups). Of het veel uitmaakt weet ik niet maar ik plaats ze altijd zoals het hoort. Er zit wel iets verschil in beide uiteinden.
Ik bedoelde het pijltje op de huls. Dat op de cups is heel wat anders ja. Verschil tussen de uiteinden van de huls is mij nog nooit opgevallen, behalve een randje dat uit het midden zit maar nergens contact mee heeft. Op deze foto is het duidelijk te zien.
http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod61801" onclick="window.open(this.href);return false;
Give me little bits of / more than I can take
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Zit die huls er altijd in?
Sinds kort heb ik ook een PF30 BB.
Laatst heb ik de boel ook eens open gemaakt om te kijken wat ik tzt nodig heb als de boel op is.
Maar, als ik het zo zie lijkt er geen huls in te zitten.
Voordeel zou zijn dat dan de bracketbreedte niet meer uitmaakt. De cups zijn volgens mij gelijk.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
RaymonMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 28 april 2017, 10:39

Nee, als de bracketpot rondom volledig dicht is dan hoeft er geen huls in.
Plaats reactie