zondag ochtend fietsclubje

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Rayb81 schreef:Ik snap sowieso niet dat er zoveel mensen op zondagochtend vroeg kunnen opstaan om te gaan fietsen.
Ik bedoel, zatersagavond/nacht is toch stapavond en worden er enige alcoholische versnaperingen genuttigd??

Of is iedereen hier niet-drinker?
De gemiddelde leeftijd hier is misschien wel boven de 40. En die hebben geen stapavond meer maar die hebben de drank verdeeld over de hele week. :bier:
"This species has amused itself to death"
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

cheeta schreef:Snap niet dat ze zo veel "offroad" evenementen in de winter hebben en nauwelijks wat op asfalt; dat asfalt is eigenlijk ideaal om te overwinteren: bolt vrij aardig en lijkt ook weinig onderhoud nodig te hebben wanneer je er 1000 fietsers over stuurt na een week regen...
Dat is juist heel logisch. Op de weg fietsen is juist in de winter door de lage temp. heel onaangenaam. (uitgezonderd een zachte winter zoals de afgelopen maanden) Onverhard fietsend en dat ook nog een beschut in een bos kan je veel beter warm houden.
Ook qua onderhoud heb je denk ik de verkeerde veronderstelling. Als je onverhard fietst op een zanderige ondergrond word je vaak minder vies en dus minder slijtage en onderhoud dan op een bij lage temp. lang nat blijvende asfaltweg. Je moet natuurlijk niet in de regen of direct na een flinke portie nattigheid onverhard gaan fietsen maar datzelfde geldt voor het fietsen op de weg. (Als dat zo is schaatsen op de overdekte kunstijsbaan het alternatief; weinig onderhoud behalve af en toe eens de vikingnoren slijpen)
Toerclubs die de tochten organiseren doen dat op de eerste plaats om het rendement voor de clubkas en zo de contributie voor hun leden laag te kunnen houden. Dus die houden hun tochten in een periode dat de deelname zo groot mogelijk zal zijn. De ervaring leert dat dat betekent veldtoertochten in herfst en winter en wegtoertochten in het voorjaar en vooral de zomer.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Tsjibiti schreef:Dat is juist heel logisch. Op de weg fietsen is juist in de winter door de lage temp. heel onaangenaam. (uitgezonderd een zachte winter zoals de afgelopen maanden) Onverhard fietsend en dat ook nog een beschut in een bos kan je veel beter warm houden.
1. "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"
2. Je hoeft niet in het open veld tussen de weilanden te gaan fietsen...
Tsjibiti schreef:Ook qua onderhoud heb je denk ik de verkeerde veronderstelling. Als je onverhard fietst op een zanderige ondergrond word je vaak minder vies en dus minder slijtage en onderhoud dan op een bij lage temp. lang nat blijvende asfaltweg.
1. Ik veronderstelde helemaal niets ten aanzien van fietsonderhoud, het ging om het asfalt :roll:
2. Gedurende de winter rijd ik als ik met een kameraad ga fietsen doorgaans puur zandgrond op zondagochtend, gedurende de week rijd ik 's avonds op asfalt, na regen, in regen, met sneeuw nog aan de kant van de weg, <whatever> (zie eerste item, punt 1). Wanneer ik simpel het vergelijk maak voor mij persoonlijk dan kan ik jouw veronderstelling qua fietsonderhoud in ieder geval niet uit m'n persoonlijk ervaring onderschrijven.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Op mijn MTB zit in de winter een laagje zand dat ik er, eenmaal droog, met een harde borstel zo af veeg.
Mijn racefiets heeft roest op ketting en kransjes, derailleur loopt stroef, lak zit onder de smerige prut. Velgen slijten als een malle. En dat ondanks dat ik de racefiets regelmatig schoonmaak, van olie voorzie, etc (veel vaker dan de MTB).
De uitspraak "MTB is een zomersport", vaak gevolgd door "in de winter het asfalt op" is echt je reinste bullshit.
Op het asfalt ligt pekel en straatvuil. De wind heeft er vrij spel, bij vorst is het gevaarlijk glad.
Het bos is pekelvrij, beschut van de wind, bij vorst worden de trails alleen maar sneller. Wat is er nou meer een wintersport? (Ik heb het trouwens liever over een alle seizoenen sport)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nouja, mtb is van origine wel een zomersport :roll:

Een echte fiets wintersport is cyclocross.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Hoezo? Omdat het wedstrijdseizoen in de zomer is? Dan hoef je in de winter niets te doen? Lijkt me sterk.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Cyclocross kan ook uitstekend in de zomer, maar naar het schijnt hoort er blubber bij.

Ik denk zelfs dat een CX fiets de snelste fiets is op de "meeste" Nederlandse trails het hele jaar door.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

    38x10 schreef:Hoezo? Omdat het wedstrijdseizoen in de zomer is? Dan hoef je in de winter niets te doen? Lijkt me sterk.
    Je leest wat je wilt lezen. Ik zeg niet dat je in de winter niets hoeft te doen, ik zeg niet dat je in de winter niet op je mtb mag kruipen.
    Ik heb zelf ook afgelopen weekend twee dagen op de fiets gezeten.

    Al zit ik nog steeds liever onder 't stof dan onder de modder :roll:
    Mijn avonturen op YouTube

    Blogje
    SYS: Knorretje + Hanson

    Less yappin', more brappin'!
    Gebruikersavatar
    MacReal
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 5628
    Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
    Mijn mountainbike: is een hardtail
    Contacteer:

    Rayb81 schreef:Cyclocross kan ook uitstekend in de zomer, maar naar het schijnt hoort er blubber bij.

    Ik denk zelfs dat een CX fiets de snelste fiets is op de "meeste" Nederlandse trails het hele jaar door.
    Bij de gemiddelde toervereniging kun je in je eerste zin cylcocross prima vervangen door mountainbike :lol:

    Volgens mij zijn de meeste toerders op een MTB gaan zitten, omdat een CX niet comfortabel genoeg is.
    *gooit knuppel in hoenderhok*
    Mijn avonturen op YouTube

    Blogje
    SYS: Knorretje + Hanson

    Less yappin', more brappin'!
    edkars
    Pro Biker
    Pro Biker
    Berichten: 1126
    Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
    Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
    Contacteer:

    38x10 schreef:Hoezo? Omdat het wedstrijdseizoen in de zomer is? Dan hoef je in de winter niets te doen? Lijkt me sterk.
    In de winter kilometers maken op de weg, om daar 's zomers van te profiteren op de mtb. Je eerder genoemde argument mbt pekel op de weg gaat ook maar beperkt op met de huidige winters.
    http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

    Hey ho, let's go!
    Tsjibiti
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 2816
    Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

    Rayb81 schreef:Cyclocross kan ook uitstekend in de zomer, maar naar het schijnt hoort er blubber bij.

    Ik denk zelfs dat een CX fiets de snelste fiets is op de "meeste" Nederlandse trails het hele jaar door.
    Nee daar hoort niet per definitie blubber bij. Cyclo-cross als wedstrijdsport is net na de 2e wereldoorlog ontstaan te overbrugging van het wielerseizoen op de weg. Dit kan je hier door trekken naar het toerfietsen.
    Ter overbrugging van het toerfietsen op de weg zijn zo'n 30 jaar geleden de veldtoertochten (die hier vaak ten onrechte MTB-tochten worden genoemd) gekomen.
    Wat betreft je laatste gedachte: helemaal mee eens ; niet alleen op de meeste NL-routes maar op nagenoeg alle routes.
    Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
    Tsjibiti
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 2816
    Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

    MacReal schreef:
    Rayb81 schreef:Bij de gemiddelde toervereniging kun je in je eerste zin cylcocross prima vervangen door mountainbike :lol:

    Volgens mij zijn de meeste toerders op een MTB gaan zitten, omdat een CX niet comfortabel genoeg is.
    *gooit knuppel in hoenderhok*
    Dat laatste klopt: ik vergelijk het wel eens met schaatsen. Kan je technisch goed schaatsen dan rijd je op noren. Kan je dat niet goed en wil je wat comfortabeler , weliswaar wat langzamer , eens een tochtje rijden op natuurijs dan kan je dat beter doen op ijshockeyers. In de ze vergelijking is de MTB de ijhockeyschaats en de cyclocrosser de Noor.
    Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
    Gebruikersavatar
    Bokmaaa
    Extreme Biker
    Extreme Biker
    Berichten: 762
    Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
    Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

    Allemachtig wat een ontzettende nondiscussie hier. Als iedereen nou gewoon eens fietst waar en hoe hij wil,
    zónder er van uit te gaan dat dat de allerbeste keuze is.. Het enige op deze pagina waar waarheid in zit is dit:
    kan niet meer schreef:De gemiddelde leeftijd hier is misschien wel boven de 40. En die hebben geen stapavond meer maar die hebben de drank verdeeld over de hele week. :bier:
    Lekker fietsen mensen.
    Gebruikersavatar
    Dice Oldskool
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 5550
    Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
    Mijn mountainbike: Mondraker Level R

    Tsjibiti schreef: ik vergelijk het wel eens met schaatsen. Kan je technisch goed schaatsen dan rijd je op noren. Kan je dat niet goed en wil je wat comfortabeler , weliswaar wat langzamer , eens een tochtje rijden op natuurijs dan kan je dat beter doen op ijshockeyers. In de ze vergelijking is de MTB de ijhockeyschaats en de cyclocrosser de Noor.
    Dat techniek kan ik niet goed plaatsen. Zowel bij mountainbiken als ijshockey komt ook een portie technische bagage bij als je het goed wil doen.

    Ik kan dan wel weer de vergelijking "baggy vs lycra " plaatsen tussen de MTB-er en de Boswielrenner.

    Afbeelding

    :winkie:
    Gebruikersavatar
    MacReal
    Elite Mountainbiker
    Elite Mountainbiker
    Berichten: 5628
    Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
    Mijn mountainbike: is een hardtail
    Contacteer:

    Dus eigenlijk kun je beter stellen "als je vooral hard rechtdoor rijdt, rijd je op noren. Als je technisch wilt rijden (korte bochtjes, gooien en smijten), rijd je op ijshockey schaatsen"
    :lol:
    Mijn avonturen op YouTube

    Blogje
    SYS: Knorretje + Hanson

    Less yappin', more brappin'!
    Plaats reactie