Nieuw stuur, is dit wat?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Ik ben opzoek naar een ander stuur.. niet te breed, ben zelf ook maar smal, van carbon en een riser zijn de vereiste..
Nu had ik deze op het oog, iemand ervaringen mee? https://www.futurumshop.nl/ritchey-wcs- ... 10mm.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Wordt mijn eerste stuur, wat ik "los" koop, dus voor mij een hele nieuwe wereld.. en wat een wereld, zie door de bomen het bos bijna niet meer. Ik zie ook zat sturen van tegen de 800mm, maar deze zover inkorten, weet niet of dat zo goed is?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Prima stuur, niets mis mee.
Waarom perse een stuur van carbon?
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Ben een beetje gegrepen door het carbon virus. Vind het fijn en licht materiaal.. mits de kwaliteit goed is. Ik ben zelf een lichtgewicht voor mijn lengte.. lichtgewicht fiets vind ik zelf dan net zo prettig.
Alu vind ik ook geen groot probleem.. maar nu ik jarig ben geweest nog een extra centje over een kan het dan toch niet laten.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb zelf een erg licht carbon stuur aangeschaft en ik rijd er ook al een tijdje mee maar toch zit er bij mij iets in het hoofd van wat als het stuur breekt, dan lig je waarschijnlijk meteen in het ziekenhuis.

Hoef ook geen carbon stuur meer in de toekomst :D
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Ben daar zelf niet zo huiverig voor.. zijn genoeg andere dingen waardoor ik in het ziekenhuis kan belanden. Mijn vriend van 90kg en 1.85m rijdt nu een jaar met plezier met een carbon stuur.
Ik denk dat ik met mijn 63kg en 1.80m niet zo bang hoef te zijn dat het onder mijn gewicht, i.c.m. klappen op het stuur, gaat breken..
Vallen doen we toch wel.. :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dan ben ik ook wel benieuwd op welke fiets hij gemonteerd gaat worden.
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Op deze lieve fiets.. cube access wls gtc sl 2017
Afbeelding

Stuur is nu te recht, mijn schouders en polsen doen het er niet lekker op..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat is idd een lichtgewicht. Met die rise krijg je wel een andere houding idd. Maar het zou zonde zijn als je zoveel geld neerlegt voor dat stuur en het bevalt je niet. Ik zou een goedkope aluminium no name stuur zoeken met dezelfde afmetingen en eerst bekijken of die bevalt. Dan pas een duurdere uitzoeken.
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Heb een paar keer die van mijn vriend mogen gebruiken.. die bevalt me erg goed.. geen last van mijn nek na een stevige rit. Vind hem alleen wel te breed.. vandaar een smallere.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Is die 71cm ook de breedte die je wilt gebruiken?
Of ga je er nog wat vanaf halen? (wat ik niet zou adviseren).

Bij carbon inkorten goed opletten:
- veel carbon sturen mogen maar tot een bepaald gedeelte ingekort worden (ivm klemmen van grips e.d.)
- stuur tapen voor het zagen, carbonstof is niet gezond.
- fijn zaagje gebruiken, er zijn zelfs speciale zaagjes voor carbon (maar om die nu voor 1 x gebruik te kopen...)

Bij carbon onderdelen kopen letten op een gerenommeerd merk en een bonafide winkel, geen goedkope namaak aanschaffen. Goed carbon is erg sterk, maar je kunt aan de buitenkant niet zien hoe het van binnen zit en er zijn namaak onderdelen te koop waar wel een bekend merk op staat.

Ik ben zelf nogal gecharmeerd van Syntace, bekijk voor de gein het filmpje van hun VR3 testmachine maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=naKNnwWcY0o" onclick="window.open(this.href);return false;
Duitse grundlichkeit ;-)
Er zijn natuurlijk meer goede sturen, Syntace is niet de enige. Maar ik zou nooit voor een appel en een ei goedkoop carbon kopen. Dan liever een alu stuur. Ook van Syntace ;-)

Syntace heeft sturen met 12 graden backsweep, dat wordt door veel mensen comfortabel gevonden. Op de foto lijkt jouw stuur vrij weinig backsweep te hebben, veel sturen zitten rond de 6~7 graden.
Als het stuur van je vriend goed bevalt koop je gewoon hetzelfde en haalt er een stukje af? Of je zoekt een iets smaller stuur met nagenoeg dezelfde waardes voor rise, backsweep en upsweep.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Helene83
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 8 december 2017, 12:40

Bedankt voor al de wijze lessen!! Hier leer ik nog eens wat.. :-q

Ik ben inderdaad niet van plan er wat vanaf te halen. Stuur wat ik op het oog heb is 710mm, is voor mij smal zat. Het is een Ritchey, geloof dat het wel goed bekend staat? Futurumshop heb ik nooit probelemen mee gehad. Ik kan nauwelijks iets vinden van carbon wat naar mijn idee sterk genoeg is en waar ik niets af hoef te halen.
Stuur wat ik nu heb is inderdaad gewoon een bezemsteel om het zo maar te zeggen. Stuur wat ik op het oog heb heeft 9 graden backsweep, iets meer dan mijn vriend nu heeft.. maar die is ook langer. Upsweep is hetzelfde.
Nu zit ik ook echt te veel voorover volgens mij, waardoor ik mijn hoofd te veel omhoog moet kantelen en last krijg van mijn nek. Met mijn lange pootjes moet dat zadel aardig hoog, vergeleken met hoe mijn stuur nu is. Bij het stuur van mijn vriend geen last van.

Zijn er nog meer ideeën voor een goed stuur?
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ik koop al mijn carbon spullen van 3t
Net iets zwaarder maar erg sterk onverwoestbaar
Zo lijkt het
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met Ritchey is niks mis en met Futurumshop heb ik alleen maar goede ervaringen.
3T is ook bekend, bestaat al heel lang.
Wat zijn bekende merken, er zijn er zoveel... reken wel op flinke prijzen bij carbon.

Even uit het hoofd: Syntace, Syncros, 3T, Ritchey, Pro, Thomson, Renthal, Spank (weet zo niet of die ook carbon hebben), Sixpack, Enve, Easton, Race Face en ik vergeet er vast nog een hoop...

Als het om minder diep zitten gaat, let dan met name op de rise. Je kunt natuurlijk ook hoogte winnen met een stuurpen die wat steiler is, maar dan hou je wel je huidige stuur met (te?) weinig backsweep.
Rise wordt dacht ik gemeten van midden klemgedeelte tot midden greepgedeelte, meet het stuur van je vriend eens op ter indicatie. Dan heb je een goed idee van waar je naar kunt zoeken.

Oja, en nog een tip voor de montage van carbon sturen: gebruik speciale carbon montagepasta (Syntace levert zelfs een beetje mee). Die verhoogt de wrijving tussen stuur en pen zodat je de bouten niet zo hard hoeft aan te trekken. Carbon is sterk, maar kan slecht tegen te hoge klemkrachten, iets te lomp en je hoort "krak". Dat betekent wel een enkeltje kliko... dure leerschool ;-)
Ook aan te raden is vastzetten met een momentsleutel. Ik monteer mijn (carbon en alu) sturen met carbonpasta en zet ze vast op 4Nm, dat is genoeg. Sommige sturen mogen niet eens vaster.
En let op, montagepasta en carbon montagepasta is niet hetzelfde. Je moet echt de wrijvingsverhogende soort hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu gaat een stuur zeker verschil maken en misschien voldoende in dit geval om je probleempjes weg te werken. Maar kijk ook eens naar de totale houding.

Ik denk dat er aan je zadelpositie gewerkt zou kunnen worden en misschien ook wel je stuurpenlengte. Maar goed, ik zie alleen je fiets en niet hoe jij er op zit. Dus wie weet hoeft er niets te gebeuren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
joen
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 21 december 2015, 21:06
Mijn mountainbike: Cube LTD SL

ik rij 1.5 jaar met de easton ec70 rond. ben er erg blij mee en is een stukje goedkoper. ook een stuk ingekort met een pvc zaagje.
https://www.futurumshop.nl/easton-ec70- ... wart.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie