Overslaande ketting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Jan.MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 14 februari 2016, 17:13
Mijn mountainbike: Trek Mamba 29er

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met mijn mtb waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.
Ik heb een 9 speed cassette op mijn mtb en op de kleinste 5 tandwielen slaat de ketting steeds over.
Nu is het zo dat de tandwielen er nog vrijwel gewoon goed uit zien.
Dus inmiddels mijn ketting vervangen welke erg aan vervanging toe was.
Maar slaat nog steeds over op de kleinste 5 tandwielen. De derailleur is verder ook gewoon goed afgesteld, zowel de voor als achter derailleur.

Mvg Jan :-D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wellicht dat de tanden van je voorste kettingblad(en) versleten zijn?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Een nieuwe ketting op een gebruikte cassette gaat niet werken, ketting en cassette slijten op elkaar in. Om de gebruiksduur van de cassette te verlengen kun je meerdere kettingen gebruiken maar dan moet je regelmatig wisselen om de slijtage te spreiden.
Huggiedug
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 28 februari 2004, 22:22
Mijn mountainbike: sworks

kan ik bevestigen, had ik vandaag niet gedaan. Wel nieuwe ketting, geen nieuwe casette, ook niet proefgereden. Stond voor niks in Leersum. Nwe casette erop zojuist, als n zonnetje weer...
rammen met die bak
Jurmees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: zo 22 januari 2012, 15:49
Mijn mountainbike: Rocky Mountain element 950 RSL

+1
vader: rocky mountain element 950 rsl
zoon: canyon grand canyon 6.0
zoon: intens spider FRO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, beter altijd de hele aandrijving ineens vervangen.
Zelfs als de gebruikte spullen nog goed samenwerken met de nieuwe spullen (zelden), zullen ze voor verhoogde slijtage van je nieuwe spul zorgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

George schreef:Een nieuwe ketting op een gebruikte cassette gaat niet werken, ketting en cassette slijten op elkaar in. Om de gebruiksduur van de cassette te verlengen kun je meerdere kettingen gebruiken maar dan moet je regelmatig wisselen om de slijtage te spreiden.
Een nieuwe ketting op een gebruikte cassette werkt bij mij wel prima en tot nu toe zonder problemen. Ik rijd inmiddels met de 4e (of was het nu 5e?) ketting op dezelfde XTR cassette, welke nu inmiddels 3 jaar oud is en nog steeds niet versleten. Ik vervang wel altijd de ketting zodra die op 0.75% slijtage zit. Ik vind dit makkelijker en minder rompslomp dan om de paar ritten de ketting te wisselen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik vervang wel altijd de ketting zodra die op 0.75% slijtage zit
dat is wel essentieel in het verhaal, en komt ook niet echt overeen met deze opmerking van Jan.MTB:
Dus inmiddels mijn ketting vervangen welke erg aan vervanging toe was.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ik zou in ieder geval nog even wachten met je aandrijving voor vervangen. Misschien willen de kettingbladen nog wel even mee als dit de eerste ketting/cassette combi is die op deze bladen draait. Als er voor wel iets versleten is, kom je misschien met het vervangen van je meest gebruikte blad ook wel uit. Wel even testrijden natuurlijk!
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

inderdaad, kettingbladen gaan meestal wel wat langer mee, je geeft ook aan dat het op de 5 kleinste kransjes is, dus dat geeft ook wel aan dat de voorkant mogelijk nog goed is.

Je moet ook bedenken dat kleine kransjes niet alleen sneller slijten omdat je ze wellicht vaker gebruikt, maar voornamelijk omdat de kracht maar over een paar tandjes verdeeld wordt... op bv een 32T voorblad valt de ketting op misschien wel 20 tandjes, op een 11T kransje achter misschien maar op 4 (je ketting ligt ook nog eens anders, waardoor ie op je voorblas zowel boven, voor als onder op de tanden ligt, en op een kransje achter alleen aan de boven en achterkant van het kransje).

Kortom, veel redenen waarom je kleine kransjes snel slijten
FJP
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 18 maart 2013, 21:28

Ik had laatst ongeveer hetzelfde probleem. Ook in de zelfde range van tandwielen. Nieuwe cassette + ketting was de oplossing!
XXXL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 22:48

voorbladen kunnen waarschijnlijk nog wel ff mee..
een nieuwe cassette jheeft idd meer zin...
Voorheen XXL, maar mn Inlog was verdwenen
Plaats reactie