Stuur verhogen Giant Boulder ALu Lite

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Boulder alu
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 februari 2018, 12:46

Hallo allemaal,

Kleine introductie:

Mijn naam is Robbert, 35 lentes jong en al heel lang in het bezit van deze fiets.
Hij werkt nog steeds prima dus waarom een nieuwe kopen..

Graag zou ik mijn stuur wat hoger willen hebben
maar omdat dit het oudere type stuur is valt dat nog niet mee.
Bestaat er zoiets als een adapter die men er tussen kan plaatsen
zonder het gehele stuur te vervangen? (wat ik dus niet wil)

Zou graag een foto van het het stuur toevoegen maar geen idee hoe te doen.
Wel een linkje: https://www.gumtree.com/p/bicycles/gian ... 1133902724" onclick="window.open(this.href);return false;

Groetjes Robbert
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je moet het stuur opdelen in stuurpen en het stuur zelf. Jij wilt je stuur hoger hebben, wat je kunt doen door de montage van een andere stuurpen (het naar voren stekende stuk) of door een adapter te plaatsen onder die stuurpen (in het stuk dat naar beneden, richting je vork gaat).

Ik ben niet helemaal weg van adapters op die plek. Bij wat ruiger gebruik - en dat kan af en toe gebeuren - komt er heel wat kracht op te staan. En een samengesteld geheel is dan minder optimaal, om het zo maar uit te drukken. Daarbij ga je meestal meteen een heel stuk de hoogte in.

Daarnaast kantel je iets naar achteren als je van voren hoger komt te zitten en als je dan behoorlijk omhoog gaat, zou je ook iets korter moeten gaan zitten. Dit dan door middel van een andere stuurpen.

Het is in mijn ogen dus het beste zowel een andere stuurpen als een ander stuur te nemen. Je kunt dan een kortere stuurpen kiezen die ook nog eens iets steiler omhoog gaat dan je huidige. En daarnaast kies je een stuur wat (sterker) omhoog gebogen staat, een zogenaamde riser bar.

Dan is het ook nog de vraag welke maat fiets je hebt. In de grootste maat moet je eerder 10 cm omhoog gaan om een beetje in de buurt van een huidige standaard hoogte te komen. Maar bij de kleinste maat is het verschil niet zo groot. Met andere woorden: ben jij groter dan 190 cm, dan is prutsen aan de voorkant eerder een lapmiddel en zou je misschien eens moeten denken aan een moderne 29er... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sowieso, als de fiets te klein is, dan is het allemaal gerommel in de marge.

Wat meer info over de fiets en wat er nu op zit is wel handig.
Foto's helpen ook.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Boulder alu
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 4 februari 2018, 12:46

Bedankt voor het meedenken.

Uiteraard heb ik al gezocht naar een adapter, dus stuurpen eruit, adapter pen erin en stuurpen er weer in maar ik heb m nog niet gevonden..
Ik ben 180 lang en het zou mss beter zijn om in mijn geval - ik wil niet zo gebukt meer op de fiets zitten -
een gewone fiets te kopen maar dat wil ik dus ook weer niet.
Ik geloof dat het een 21,5'' frame is.

ThaSingleTrackMastah:
Fiets is origineel zoals in de link.
Uh, ik had al omschreven hoe het met de foto's zit...vandaar de link.

Zojuist nog eens gezocht en ik heb denk ik iets gevonden:
https://www.internet-bikes.com/35226-vw ... -mm-zwart/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie