SRAM 1 x 11 of.....

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

http://gear-calculator.com/?GR=DERS&KB= ... 0&UF2=2125" onclick="window.open(this.href);return false;

Hoi allemaal, voorgaande jaren met veel plezier op de racefiets de Mont Ventoux op geweest met voor 34/50, achter 12-30.... Zit nu te overwegen om een andere fiets (gravelbike, want veel op de Veluwe) aan te schaffen, met SRAM 1 x 11, t.w. 42 voor, 10-42 achter.... Ga ik hier met redelijk ongetrainde benen spijt van krijgen vanwege de redelijk grote stappen en uiteraard geen overlap, of werkt dit in de praktijk wel? En zo ja, is Apex voldoende of moet ik voor de duurdere Rival gaan?

Bedankt voor de reacties alvast!

EDIT: in bovenstaande link is het bovenste veld niet helemaal goed, krijg het niet voor elkaar om de link helemaal goed te krijgen... Onderste veld is hoe mijn huidige racefiets is voorzien...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Of 34/30 meer of minder is dan 42/42 kun je denk ik zelf wel uitrekenen. Persoonlijk vind ik 1x12 (=SRAM 1x11 + een 50) op de MTB ideaal omdat ik een grondige hekel heb aan mijn voorderailleur, maar op de racer lijken die grote stappen met juist heel erg irritant (iets anders dan een 12-25 of 12-27 cassette komt er bij mij niet op; dan heb je dus wel 2 bladen vooraan nodig als je de bergen in gaat ;-) )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

38x10 schreef:Of 34/30 meer of minder is dan 42/42 kun je denk ik zelf wel uitrekenen. Persoonlijk vind ik 1x12 (=SRAM 1x11 + een 50) op de MTB ideaal omdat ik een grondige hekel heb aan mijn voorderailleur, maar op de racer lijken die grote stappen met juist heel erg irritant (iets anders dan een 12-25 of 12-27 cassette komt er bij mij niet op; dan heb je dus wel 2 bladen vooraan nodig als je de bergen in gaat ;-) )
Thanks! Daar heb ik wat aan... ;-).... Je eerste conclusie heb je uiteraard gelijk in :tong , ging mij meer over het verdere verloop... Heb voor mezelf het vermoeden dat die grotere stappen in de bergen weleens vervelend kunnen worden... Punt is dat ik voor Nunspeet en omgeving een fiets wil die zoveel mogelijk racefiets is (dus gewoon mee kunnen komen), maar waarmee ik af en toe ook de gebaande paden kan verlaten.... Dus gravelbike... En die zijn er wat vaker met 1 tandwiel voor.... Dus wat beperktere keuze....

Maar begin ondertussen behoorlijk in het verkeerde topic te raken denk... :oops:
De benen willen soms wat anders dan de baas.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk juist dat in NL cq op wat vlakkere wegen en paden die kleinere stapjes prettiger zijn, als je serieus klimt mag het wat mij betreft best met wat grotere stappen schakelen (op de lichte verzetten). Dan gebeurt er tenminste wat als je terugschakelt ;-)
Je zou ook nog kunnen overwegen om in NL een andere cassette te gebruiken dan op (berg)vakanties.

Met Apex heb ik geen ervaring, de Rival (2x11) vind ik uitstekend schakelen! Duidelijk soepeler dan mijn Campa Chorus (3x10) op de racefiets, en dat is toch ook geen prutgroepje.
Ik was een beetje huiverig voor de gewenning na bijna twintig jaar met Campa, maar de doubletap shifters vond ik vanaf het begin super werken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

kermit schreef:Ik denk juist dat in NL cq op wat vlakkere wegen en paden die kleinere stapjes prettiger zijn, als je serieus klimt mag het wat mij betreft best met wat grotere stappen schakelen (op de lichte verzetten). Dan gebeurt er tenminste wat als je terugschakelt ;-)
Je zou ook nog kunnen overwegen om in NL een andere cassette te gebruiken dan op (berg)vakanties.

Met Apex heb ik geen ervaring, de Rival (2x11) vind ik uitstekend schakelen! Duidelijk soepeler dan mijn Campa Chorus (3x10) op de racefiets, en dat is toch ook geen prutgroepje.
Ik was een beetje huiverig voor de gewenning na bijna twintig jaar met Campa, maar de doubletap shifters vond ik vanaf het begin super werken.
:-q Daar zeg je ook zo wat.... 't Is in de bergen inderdaad vaak (bij mij althans), dat als je benen een beetje op beginnen te raken, je toch wel wat lichter fietst en dat gaat met dat betrekkelijk grote achterblad prima... Vind het prijsverschil van € 300,00 van de beide Votec's waar ik ook in geinteresseerd ben best groot. Opvallendste verschil de beide SRAM uitvoeringen, en andere (lichtere?) wielen... Maar ja, dan zit ik nog steeds met 1 tandwiel voor waar ik een beetje huiverig voor ben..... Keuzes keuzes......... :~
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

De stappen zijn inderdaad groter maar want ook niet te vergeten is.
Rijdt je vaak alleen of met een groep. Want als je alleen rijdt en je zit net
buiten je optimale toerental kun je ofwel iets harder duwen (extra training)
of terugschakelen en een paar km/u langzamer biken (taboe voor sommige).

Dus je zult het waarschijnlijk merken idd. Maar of het je iets boeit is een
ander verhaal.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Pat. schreef:De stappen zijn inderdaad groter maar want ook niet te vergeten is.
Rijdt je vaak alleen of met een groep. Want als je alleen rijdt en je zit net
buiten je optimale toerental kun je ofwel iets harder duwen (extra training)
of terugschakelen en een paar km/u langzamer biken (taboe voor sommige).

Dus je zult het waarschijnlijk merken idd. Maar of het je iets boeit is een
ander verhaal.
:-q Is ook een goeie.... Bergen zijn bij ons vaak min of meer ieder voor zich bij de wat langere klimmen (zowel inhouden als bijbenen zijn (voor mij) op de lange duur te vermoeiend) dus dat is eigenlijk niet zo belangrijk... En in Nederland rijd ik meestal alleen op de race, met de groep is meestal mtb, dus totaal andere training...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik rij nu ongeveer een half jaar op een gravelracer met Apex 1x11, en het voldoet. Moet wel zeggen dat ik de boel wel goed schoon moet houden, als het mooi moet schakelen. Ik weet niet hoe de Rival schakelt, maar ben wel aan het kijken of het makkelijk om te bouwen is (in ieder geval de derailleur moet niet zo moeilijk zijn).

Qua klimmen heb ik het altijd zwaar, ook vroeger met mijn racer met 3x9 erop! :P
(Maar ben inmiddels wel op zoek naar een 38-er voor op de trapas)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Freekenstein schreef:Ik rij nu ongeveer een half jaar op een gravelracer met Apex 1x11, en het voldoet. Moet wel zeggen dat ik de boel wel goed schoon moet houden, als het mooi moet schakelen. Ik weet niet hoe de Rival schakelt, maar ben wel aan het kijken of het makkelijk om te bouwen is (in ieder geval de derailleur moet niet zo moeilijk zijn).

Qua klimmen heb ik het altijd zwaar, ook vroeger met mijn racer met 3x9 erop! :P
(Maar ben inmiddels wel op zoek naar een 38-er voor op de trapas)
:-q
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mmh lastig..
Met mijn gravelracer met 2x9 speed, kleinste verzet 34-32 kom ik op Kwintelooyen net niet boven.
De rest van de UHR routes zijn wel prima te rijden.
Misschien interessant als je de UHR routes kent.

Ik laat momenteel een crosser opbouwen met de Rival 1x11 groep.
Maar ik heb gekozen om niet voor 10-42 te gaan maar 11-36 met een 40T voorblad.
Dat zou toch wel redelijk moeten werken.

Je zou eventueel een 40T kunnen nemen ipv 42T.

Qua snelheid op het vlak zou ik me niet ongerust maken.
Ik heb destijds op de MTB met 32-10 de 60km/u kunnen halen bij een testje.
Dus met 40-10 kun je evengoed prima vooruit komen.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Rayb81 schreef:Mmh lastig..
Met mijn gravelracer met 2x9 speed, kleinste verzet 34-32 kom ik op Kwintelooyen net niet boven.
De rest van de UHR routes zijn wel prima te rijden.
Misschien interessant als je de UHR routes kent.

Ik laat momenteel een crosser opbouwen met de Rival 1x11 groep.
Maar ik heb gekozen om niet voor 10-42 te gaan maar 11-36 met een 40T voorblad.
Dat zou toch wel redelijk moeten werken.

Je zou eventueel een 40T kunnen nemen ipv 42T.

Qua snelheid op het vlak zou ik me niet ongerust maken.
Ik heb destijds op de MTB met 32-10 de 60km/u kunnen halen bij een testje.
Dus met 40-10 kun je evengoed prima vooruit komen.
Met 40 voor en 11-36 achter mis je imho nogal wat topsnelheid bij bepaalde omwenteling en je trapt in het lichtste verzet een stukje zwaarder.... Ik probeer beide te voorkomen...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ja klopt, ik had het ook over mijzelf met 11-36.
Maar het ging me om het feit dat je bijv een 40 tands voorblad kunt nemen als je lichter wilt trappen.
En hoe hard wil je gaan, met 40-10 kun je wel tegen de 70km/u trappen op het vlak denk als het echt moet.

Bergaf met die snelheid en een lage cadans gaat dan idd niet.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Rayb81 schreef:Ja klopt, ik had het ook over mijzelf met 11-36.
Maar het ging me om het feit dat je bijv een 40 tands voorblad kunt nemen als je lichter wilt trappen.
En hoe hard wil je gaan, met 40-10 kun je wel tegen de 70km/u trappen op het vlak denk als het echt moet.

Bergaf met die snelheid en een lage cadans gaat dan idd niet.
Snapput.... Ja, met 11-36 achter en een 40 voor kom ik voor het klimmen prima uit, met kleinere stappen, maar op "top" kom ik dan een km. of 10 tekort bij dezelfde cadans, dat vind ik dan teveel, en mis ik ook de veelzijdigheid van de fiets die ik zoek, en dat is ook meekomen met "normaal" tempo... Dus het wordt voor mij of grotere stappen (11-42 achter, 46 voor) of toch een compact (liefst 50/34) voor, die op een gravelbike dus weer niet altijd voorhanden zijn standaard.....
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens de Ritzrechner rij je bij een kadans van 90 bijna 44 kmh als je 40:11 hebt geschakeld.
Lijkt mij voldoende voor de gemiddelde sportieveling ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Volgens de Ritzrechner rij je bij een kadans van 90 bijna 44 kmh als je 40:11 hebt geschakeld.
Lijkt mij voldoende voor de gemiddelde sportieveling ;)
Dat is ook eigenlijk zo... Kan alleen in de afdaling van bijvoorbeeld de Mont Ventoux niet meer zo goed bijtrappen, daar doelde ik een beetje op, maar aan de andere kant: dat gaat toch al levensgevaarlijk hard, ook zonder bijtrappen... :tong
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Plaats reactie