werkstand Tacx team T3050 + nieuwe mtb

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
wrc1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 juli 2016, 15:10

Ik heb een Tack team T3050 werkstand dat ik veel gebruik.

Afbeelding

Met mijn oude 26" mtb en mijn racefiets heb ik geen problemen om mijn fietsen er op te monteren. Ik heb vorig jaar een nieuwe mtb gekocht. Een cube reaction gtc pro 29". Deze fiets heeft een steekas vooraan en past niet meer op mijn werkstand wat natuurlijk jammer is want ik werk graag aan mijn fiets en die stand was ook handig om mijn fiets te poetsen.

Kent er iemand een oplossing zodat ik mijn stand nog kan gebruiken ? Eventueel een adapter, iets zelf in elkaar knutselen ??

Wie kan er mij nog verder helpen met het formaat van mijn steekas (vooraan en achteraan)? Ik versta het niet zo goed op die site. Hier staat alle info van mijn fiets : https://www.cube.eu/en/products/mtb-har ... hred-2016/" onclick="window.open(this.href);return false; is mijn eerste fiets met een steekas.

Alvast bedankt voor de hulp
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens de specificaties heb je een steekas van 15mm doorsnede met een inbouwbreedte van 100mm.
Dat is eigenlijk de standaard momenteel, hoewel "boost" maten aan een opmars bezig zijn (een boost voorwiel heeft ook een 15mm steekas, maar dan met 110mm inbouwbreedte).

Als je dus een bus met een gat van 15mm en een breedte van 100mm op je standaard kunt fröbelen kan daar je voorvork op vastgezet worden, met de standaard steekas die bij je vork hoort. Let ook op de buitendiameter, je vork heeft uitsparingen waar de naaf van je wiel precies in valt. De buitendiameter van zo'n bus moet dus ook in die uitsparing passen.

Achter heb je een X12 steekas, die heeft een diameter van 12mm (dat was te verwachten met die naam ;-)) en een inbouwbreedte van 142mm (boost achterwielen hebben een inbouwbreedte van 148mm). Dus mocht je daar iets voor willen maken...

Misschien heeft Tacx zelf ook adapters? Je kunt ze eens een mailtje sturen of ze bevestigingen voor deze standaard hebben voor 100x15mm voorvorken en/of 142x12mm achterkanten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Niet helemaal antwoord op je vraag: ik had zo'n zelfde Tacx standaard en toen ik tegen dat probleem aanliep heb ik maar besloten om een nieuwe standaard te kopen waarbij de fiets aan de zadelpen hangt. Dan kunnen er racefietsen en mtbs in zonder adapters te hoeven wisselen.
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Behalve als je een dropper hebt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is ook altijd wat met die mtb’s :winkie:

Ophange aan de wielen?
Dan moet je niewe standaard wel wat hoger worden :-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

ollie schreef:Behalve als je een dropper hebt
Zijn anders zat mensen, en shops, die dit standaard doen zonder problemen.

(Al ben ik er zelf ook geen fan van ;) )
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ja dat maar aan de zitbuis, of bovenbuis. Mogelijkheden genoeg ;).
wrc1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 juli 2016, 15:10

kermit schreef:Volgens de specificaties heb je een steekas van 15mm doorsnede met een inbouwbreedte van 100mm.
Dat is eigenlijk de standaard momenteel, hoewel "boost" maten aan een opmars bezig zijn (een boost voorwiel heeft ook een 15mm steekas, maar dan met 110mm inbouwbreedte).

Als je dus een bus met een gat van 15mm en een breedte van 100mm op je standaard kunt fröbelen kan daar je voorvork op vastgezet worden, met de standaard steekas die bij je vork hoort. Let ook op de buitendiameter, je vork heeft uitsparingen waar de naaf van je wiel precies in valt. De buitendiameter van zo'n bus moet dus ook in die uitsparing passen.

Achter heb je een X12 steekas, die heeft een diameter van 12mm (dat was te verwachten met die naam ;-)) en een inbouwbreedte van 142mm (boost achterwielen hebben een inbouwbreedte van 148mm). Dus mocht je daar iets voor willen maken...

Misschien heeft Tacx zelf ook adapters? Je kunt ze eens een mailtje sturen of ze bevestigingen voor deze standaard hebben voor 100x15mm voorvorken en/of 142x12mm achterkanten.
bedankt voor de uitleg ! 'k zal kijken of ik eventueel zelf iets in elkaar kan steken.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Zie hier voor wat tips: https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=82667" onclick="window.open(this.href);return false;
wrc1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 30 juli 2016, 15:10

Super !!!
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Standaardmaten voor bijv. waterleiding zijn oa 12 en 15 mm. Zo heb ik ook passtukjes voor mijn wielrichter gemaakt. Werkt perfect spelingsvrij.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie