Shimano XT van Aliexpress

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik kan mij overigens niet voorstellen dat een derailleur gekopieerd wordt. Daar is het een te lastig onderdeel voor: 4 verschillende smeedmatrijzen dan wel gietmallen, asjes, veertjes, etc. Kunnen ze te weinig op verdienen. Maar, wie weet.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Dat dacht ik ook maar neem toch liever de gok niet...
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Andere landen, andere prijzen. Prijzen hebben weinig met productiekosten te maken. Als het echte Shimano shit is, dan is het eigenlijk een soort parallel-import
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je ziet al flinke prijsverschillen tussen Shimano spul dat via Shimano Europe(Nunspeet -NL) of Paul Lange (D) verkocht wordt.
Ik kan me voorstellen dat een Ali-shop het nog goedkoper kan inkopen.
Want hij zit ergens in Azie, dus hij heeft iig geen last van EU heffingen.
Die betaald de klant naderhand...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

bert l. schreef:Andere landen, andere prijzen. Prijzen hebben weinig met productiekosten te maken. Als het echte Shimano shit is, dan is het eigenlijk een soort parallel-import
Dat is zo. Men gaat er nog steeds vanuit dat China gelijk staat aan nep of slecht, maar juist op Ali en DX krijg je niets voor elkaar als je structureel rommel verkoopt. Met slechte reviews kom je er gewoon niet omdat de concurrentie moordend is.

Nadeel is wel dat garantie niet echt een optie is. In Europa stuur je iets terug en krijg je meestal zonder gedonder geld gestort. Is dat niet het geval, dan klaag je wat, al dan niet via sociale media, en dan komt het ook wel goed.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

nou ja.. die reviews neem ik ook met een korreltje zout... die kunnen ook gewoon ingekocht worden, of via freebees worden verkregen.
Maar wat betreft shimano (XT) onderdelen, ik geloof best dat dit de orginele zijn, of het prijsverschil de moeite waard is moet iedereen zelf bepalen, kijk dan ook naar de andere factoren:
- levertijd (2-3-4 weken ipv 1 dag)
- naheffing invoerrechten (+21%) Als je gelukt hebt dan betaal je niks extr, maar hou er rekening mee dat je dit wel moet betalen (vaak is het voordeel dan al ver weg).
- mogelijke issues met garantie, terug naar de winkel waar je het gekocht hebt is vaak het makkelijkst, via ali ben je dus zo 2 maanden verder als je garantie wilt claimen, of je rechtstreeks bij shimano NL/Benelux kan aankloppen, geen idee.

heb laatst een ispec B XT shifter gekocht, uiteindelijk bij mantel voor 54 euro inc verzendkosten, bij bike discount was ie het goedkoops:48, maar _ 6 verzendkosten, dus dan liever gewoon in NL bestellen.
Bij Ali zou ik US $32.43 kwijt zijn inc shipping, conversie naar euro + invoer BTW komt op ongeveer 32 euro, wel 22 euro verschil, maar in dit geval voor mij niet waard.

Misschien bij de volgende upgrade als ik een setje remmen nodig heb ofzo, dan hebben we het waarschijnlijk over een groter verschil (maar dan is het ook afhankelijk van hoe snel je het wilt hebben, als er wat stuk is, dan ga ik niet een maand niet fietsen omdat ik op ali moet wachten
Laatst gewijzigd door Prulleman op wo 3 januari 2018, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bedenk dat remmen vaker kapot gaan dan shifters (als ik afga op de posts op het forum).
Juist bij dat soort artikelen wil je een leverancier en een importeur die makkelijk te benaderen zijn.

Scenario: je koopt een setje remmen bij Ali en die leveren na een tijdje problemen op.
Je moet ze dan terugsturen naar Azie, want het defect is lastig aantoonbaar met een foto.
Met de tarieven van Post.nl is de winst dan al bijna weg.
2 maanden later heeft Ali jouw remmen ontvangen en bekeken en ze komen tot de conclusie dat het niet onder hun garantievoorwaarden valt.
Tenzij jij nog even de retourzending betaald, ben je je remmen kwijt.
Betaal je wel ( gelukkig goedkoper dan post.nl), dan krijg je enkele weken later je defecte remmen terug.
Je bent dan 2 of 2 1/2 maand verder en nog niets opgeschoten.
In het gunstigste geval wordt je claim gehonoreerd en sturen ze het spul (nieuw of gerepareed) terug.
Weer weken wachten (en ook retourzending betalen).
Dan de discussie met de douane.
Het betreft garantie, dus volgen jou geen invoerrechten en andere heffingen.
Maar de meneer met de pet op heeft jouw remmen in handen, dus je staat behoorlijk machteloos als hij er anders over denkt.
Originele factuur (en correspondentie met Ali) opsturen naar de douane is dan meestal de volgende stap.
Als je de 1e keer geen heffingen hebt betaald, ben je alsnog de klos.
Had je wel betaald, dan geven ze je pakketje vrij en kan ja na 3 maanden je gerepareerde remmen weer op je fiets zetten.

Ik ga liever fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Bedenk dat remmen vaker kapot gaan dan shifters (als ik afga op de posts op het forum).
Juist bij dat soort artikelen wil je een leverancier en een importeur die makkelijk te benaderen zijn.

Scenario: je koopt een setje remmen bij Ali en die leveren na een tijdje problemen op.
Je moet ze dan terugsturen naar Azie, want het defect is lastig aantoonbaar met een foto.
Met de tarieven van Post.nl is de winst dan al bijna weg.
2 maanden later heeft Ali jouw remmen ontvangen en bekeken en ze komen tot de conclusie dat het niet onder hun garantievoorwaarden valt.
Tenzij jij nog even de retourzending betaald, ben je je remmen kwijt.
Betaal je wel ( gelukkig goedkoper dan post.nl), dan krijg je enkele weken later je defecte remmen terug.
Je bent dan 2 of 2 1/2 maand verder en nog niets opgeschoten.
In het gunstigste geval wordt je claim gehonoreerd en sturen ze het spul (nieuw of gerepareed) terug.
Weer weken wachten (en ook retourzending betalen).
Dan de discussie met de douane.
Het betreft garantie, dus volgen jou geen invoerrechten en andere heffingen.
Maar de meneer met de pet op heeft jouw remmen in handen, dus je staat behoorlijk machteloos als hij er anders over denkt.
Originele factuur (en correspondentie met Ali) opsturen naar de douane is dan meestal de volgende stap.
Als je de 1e keer geen heffingen hebt betaald, ben je alsnog de klos.
Had je wel betaald, dan geven ze je pakketje vrij en kan ja na 3 maanden je gerepareerde remmen weer op je fiets zetten.

Ik ga liever fietsen.
Goed punt wat betreft remmen, maar mijn punt was dat (voor mij) het totale prijsverschil een belangrijke factor is in het verhaal, voor 50+ euro verschil direct bij de aanschaf kan je ook een gokje wagen, in het ergste geval neem je je verlies en koop je vervanging in NL als het mis gaat. Zo'n gokje kan je dan inderdaad het beste met betrouwbare onderdelen nemen, maar dus ook waarbij je gelijk genoeg winst pakt (en niet 10-20 euro verschil ofzo)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Invoerrechten en btw gelden alleen bij aankopen van meer dan 150 euro. Of iets 150 euro waard is, bepaalt de douane. Blijf je daar onder, dan is er niets aan de hand. Jouw aanschafprijs of de waarde die de verkoper op het pakje zet, maakt de douane niet uit.

Veel glipt er overigens gewoon door. Niet alles wordt gecontroleerd. De opslag van de douane wordt door de pakjesbezorger aan jou doorbelast.

Garantie op spullen uit China is meestal niet haalbaar vanwege tijd, afstand en kosten van twee keer extra transport. Het is een spelletje 'kiet of dubbel'. Stuk = Pech.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

bert l. schreef:Invoerrechten en btw gelden alleen bij aankopen van meer dan 150 euro. Of iets 150 euro waard is, bepaalt de douane. Blijf je daar onder, dan is er niets aan de hand. Jouw aanschafprijs of de waarde die de verkoper op het pakje zet, maakt de douane niet uit.

Veel glipt er overigens gewoon door. Niet alles wordt gecontroleerd. De opslag van de douane wordt door de pakjesbezorger aan jou doorbelast.

Garantie op spullen uit China is meestal niet haalbaar vanwege tijd, afstand en kosten van twee keer extra transport. Het is een spelletje 'kiet of dubbel'. Stuk = Pech.
klopt voor de helft, invoerrechten is >150, maar BTW is wel bij artikelen van > 22 euro van buiten de EU

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... er_betalen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom, iedereen moet zelf beslissen of het prijsvoordeel het risico waard is.
Als het voordeel groot genoeg is én de kans op technische problemen (garantie) klein, dan is het risico een stuk kleiner, dan bij mijn voorbeeld van de remmen.
Bedenk ook dat verz.kosten, verzekering, handling enz. allemaal meetellen in de waardebepaling.
Dus met een Ali prijs van €21 (en €149 voor de volgende stap) snij je jezelf lelijk in de vingers.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Als je kijkt naar de XT shifters en de indicators daarvan op Ali, zal je zien dat de kleur zwart is, of de indicator is geheel afwezig. Ook bij de cranks en bottom bracket waarvan ik foto’s gezien heb, heb ik mijn twijfels of Shimano echt wel dit spul gemaakt heeft. Aangezien op sommige momenten je leven toch echt afhangt van de structurele integriteit van remmen, ketting, cassette crank etc. heb ik uiteindelijk toch een XT set bij een Duitse webshop gekocht. Alu derailleur wieltjes heb ik wel een keer laten overkomen uit China, maar deze heb ik na twee maanden alweer vervangen voor de originele want die schakelden veel beter.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mijn XT shifter (i-spec) heeft ook geen indicator.. verder zie ik bij zo goed als alle plaatjes op ali gewoon de officiële product images (en geen eigen gemaakte foto's). Dit wil overigens niet zeggen dat je krijgt wat er op het plaatje staat, het is natuurlijk niet zo moeilijk te adverteren met een officieel plaatje en een kloon versturen...
kan je een voorbeeld linken met een verdacht plaatje? (ben benieuwd)
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

haha nee, de foto’s zijn nu verdwenen en vervangen door officiële (steeds dezelfde foto’s). Nu ja misschien dan toch maar weer eens een gokje wagen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus omdat ze nu Shimano fotos gebruiken weet je zeker dat je ook origineel spul krijgt ?
;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie