Press fit BB92 vervangen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Nieuwsgierig: hoe heb je ervoor gezorgd dat de cups niet scheef getrokken werden? Zit er aan de binnenkant van de hulpstukken iets om de cups gecentreerd te houden ofzo?
Eigen ervaring met een balhoofdlager is dat die met een vergelijkbare oplossing (maar dan hout) toch niet helemaal netjes recht erin gedraaid werd)
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Mario070 schreef:Pa :-q
Zeker! Die heeft me al heel wat keren geholpen bij fietsgerelateerde probleempjes. Kabels en remleidingen intern door een frame trekken? Alsof het een lieve lust is, reuze handig!
Merijn. schreef:Nieuwsgierig: hoe heb je ervoor gezorgd dat de cups niet scheef getrokken werden? Zit er aan de binnenkant van de hulpstukken iets om de cups gecentreerd te houden ofzo?
Eigen ervaring met een balhoofdlager is dat die met een vergelijkbare oplossing (maar dan hout) toch niet helemaal netjes recht erin gedraaid werd)
Ja de hulpstukken zijn inderdaad voorzien van een middelste gedeelte, ik heb even geen foto'tje van mijn hulpstukken present maar ze lijken veel hier op:
Afbeelding
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je kan het er ook gewoon intikken heb je er veel meer controle over.

Gewoon rustig tikken, en dan van 50% erin persen.
Met persen goed ondersteunen dat het recht blijft zitten. 1 kant tegelijk persen en niet twee
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

In welk opzicht heb je meer controle met erin tikken dan wanneer je heel gelijkmatig de boel erin kan persen door een moer aan te draaien? :~
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Cube-Elite schreef:Je kan het er ook gewoon intikken heb je er veel meer controle over.

Gewoon rustig tikken, en dan van 50% erin persen.
Met persen goed ondersteunen dat het recht blijft zitten. 1 kant tegelijk persen en niet twee
eenmaal scheef getikt heb je een probleem.... persen is gewoon beter
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op di 29 augustus 2023, 07:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Als je in het begin met persen scheef gaat, kan je altijd "bijsturen" door op de hoge kant te tikken met een kunststof hamer oid.je hoeft de perstool ook niet te verwijderen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Ha mannen, leerzame thread :-q
Ik heb sinds kort ook een Pressfit trapas.
Nog geen slijtage, maar liever zoek ik het nu uit dan straks als ik geen tijd meer heb.

Ik heb nog een vraag. Wat smeren we op de cups? Ik hoor droog, montagepasta, kopervet...

Zelf las ik in een handleiding van Cannondale dat ze Loctite 609 met activator adviseren.
(Die vind ik alleen niet in Google)
Loctite lijkt me wel wat, het zou in staat moeten zijn om eventuele ruimte tussen bracket en cups te vullen. Bovendien fixeert het ook enigzins, wat beweging tussen bracket en cups verminderd. Allemaal goede zaken volgens mij.
Op bijvoorbeeld Bike-components zie ik bijvoorbeeld zoiets: https://www.bike-components.de/de/Locti ... ng-p15720/

Maar als ik wat verder lees zie ik dat het voor metaal geschikt is. Betekent dit dan dat het dus niet voor kunststof geschikt is? Op de site van Loctite kom ik ook niet heel veel verder.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

https://www.henkel.com/action/en/4130/s ... g+retainer" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Thanks, maar ik zie hochfest, beetje spannend in een carbon frame...
Ook zie ik hechting op metaal, onduidelijk wat het met kunststof doet.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

http://www.loctite.nl/loctite-5284.htm? ... 2626764801" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heeft je carbon frame een alu bus bij het BB, of ligt het lager zo in bet carbon?
(Denk dat je voor carbon ook epoxy kunt lezen)

De Loctite die jij linkt is voor dit spul:
Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de kunststof cups zo in het kunststof frame liggen.
Uiteraard is het voor loodgieterswerk, maar vooralsnog is het het enige borgmiddel dat expliciet voor kunststof is wat ik tegen kom.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Hallo,

De lagers in mijn SM-BB71-41 BB waren al een tijdje versleten. Ik heb deze er vorige week zelf uitgetikt en bij naar de LBS geweest voor een nieuw setje.
Aangezien SM-BB71-41 niet op voorraad was heb ik de SM-BB94-41. Deze is in feite hetzelfde, maar is de XTR versie ipv XT.

Zonder me er van te voren in te verdiepen (dom van me) heb ik de nieuwe cups er met een zelfgemaakte pers (draadeind een paar ringen en moeren) er in geperst. Eén kant zat een beetje scheef, maar die werd tijdens het persen recht getrokken. Nadat de cups helemaal in het frame zaten leek dus alles goed te zijn.
Tot ik de zelfgemaakte pers verwijderde.
De kunststof bus die tussen de cups hoort te zitten bleek scheeft te zitten en aan een kant een beetje kapot gedrukt tegen de cups (uit het midden). Beide cups lijken nog in orde. De kunststof bus moet dus vervangen worden en die van mijn vorige BB is nog in orde (is geen slijtage onderdeel). Echter moet ik daarvoor één van de cups weer verwijderen.

Hebben jullie tips voor één van de cups te verwijderen zonder deze kapot te maken? Liefst zonder dure tools.
Dan kan ik daarna de bus vervangen en de cup er weer (recht :-D ) inpersen.
Het betreft een aluminium frame.

Ik hoor graag van jullie. Liefst voorkom ik dat ik een nieuwe set moet kopen.
Bedankt

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wat is duur? Voor 2 tientjes heb je een remover waar je de rest van je leven nee kan doen.

https://www.futurumshop.nl/bbb-cupout-b ... lver.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie