Ervaringen: van hardtail naar fully

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

olivierhacking schreef: Het klopt dat XC fully's juist strakker sturen met een steilere balhoofdhoek, maar als ik een fully aanschaf dan toch gelijk eentje waarmee ik ook in het buitenland veel opties openhoud!
Afgelopen trip door Schotland bleef ik op mijn Scott Spark toch aardig in het wiel van de gids op zijn Merida one sixty. Of vertrok ik als laatste boven van de berg (foto maken) en was als één van de eerste beneden. Je fietsje goed tunen doet ook een hoop.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Een brain gaat pas open als deze een klap van onderen krijgt. Zal dus altijd iets later zijn dan een systeem zonder.
◼︎ Go round the outside.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Heb een paar keer op een fiets met brain achtervering gereden en hij veert idd niet als je staand klimt.
Voorvork met brain zal wel hetzelfde zijn.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

't is misschien wel al voorbij gekomen, maar hoe zit het met de maat, als je een HT met Reach X en stack Y hebt (en daar ben je tevreden mee) zou je dan bij de overstap naar fully ook voor een frame met reach X en stack Y kiezen, of doe je dan wat anders?
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Bij een hardtail doe je dat toch ook?
Daar heb je ook te maken met de sag van de voorvork?
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
olivierhacking
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 12 november 2014, 02:50
Mijn mountainbike: Overal en nergens

Nee, jouw ideale framemaat verandert niet omdat je wel of niet achtervering hebt.
Het is wel zo dat 'moderne' FS bikes wat langer worden gemaakt, maar vaak ook weer een steilere zithoek hebben wat dat compenseert.

Als je goed zit op jouw HT moet je de geometrie opzoeken of meten, en dat vergelijken met de FS om alles zeker te weten. Vaak hebben fabrikanten ook de geo van oude fietsen online staan.
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

dat idee had ik ook, stack en reach zijn immers maten de weinig te maken hebben met de vraag of een frame veert of niet, maar toch zat/zit er in mijn achterhoofd iets te knagen...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je kunt op zoveel fietsen een goede zit creëren, al zal het natuurlijk wel wat anders rijden.
Als ik de maten van mijn oude (26er) fully vergelijk met waar ik nu op rijdt... vroeger zou ik dit soort maten meteen afgedaan hebben als veel te lang, nu zit ik er net zo goed op als toen op een korte fiets. Wel met een ander rijgedrag.

Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet. Dus die verhouding verandert. Daarbij zal bij een HT alleen je stuur inzakken en bij een FS de hele fiets. Dat kan dus toch wel wat verschillen in zithouding opleveren als je daar geen rekening mee houdt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Lars TB schreef:
kermit schreef: Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet. Dus die verhouding verandert. Daarbij zal bij een HT alleen je stuur inzakken en bij een FS de hele fiets. Dat kan dus toch wel wat verschillen in zithouding opleveren als je daar geen rekening mee houdt!
Precies dit. Bij een hardtail wordt je reach een stukkie langer als hij inveert, en je stack lager. Bij een fully is het andersom. Zeker met een beetje redelijke veerweg kan het aardig wat schelen. Dus een hardtail zou je met iets kortere reach en hogere stack moeten nemen, vergeleken met je fully, om ongeveer hetzelfde uit te komen. Hoeveel precies, dat hangt van de hoeken en veerwegen af.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Lars TB schreef:
kermit schreef: Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet. Dus die verhouding verandert. Daarbij zal bij een HT alleen je stuur inzakken en bij een FS de hele fiets. Dat kan dus toch wel wat verschillen in zithouding opleveren als je daar geen rekening mee houdt!
Als je daar rekening mee wil houden ben je wel even bezig. Als je sag toevoegt aan de maten in statische geometrietabellen zul je zien dat er bijna geen maat hetzelfde blijft. Hieraan rekenen is voor de gemiddelde biker niet te doen. Dan moet je al een CAD programma hebben of heel veel goniometrisch talent. Het zou eigenlijk beter zijn als alle fabrikanten statische geometrie en geometrie met sag zouden opgeven.

Ragley doet dit, maar dan alleen met de balhoofdhoek. Kijk hier maar eens.
Let even op hoeveel dat scheelt, 65 graden statisch vs 66.5 graden met 25% sag op een 130mm vork.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Flow&Co schreef: Let even op hoeveel dat scheelt, 65 graden statisch vs 66.5 graden met 25% sag op een 130mm vork.
Het balhoofd veranderd ongeveer 0.5 graad per CM verschil in vorklengte.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Precies. Zo nauwkeurig hoef je dat toch niet te weten. Bovendien heeft een fully voor en achter vrijwel evenveel sag dus maakt het voor de hoeken niks uit. Hoogstens voor de lengte van de achterbrug (bij inveren wordt die meestal iets langer).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef:
kermit schreef: Dus ik zou sowieso niet op een millimetertje kijken, maar in principe kun je voor een ht of fully dezelfde maten aanhouden. Eén maat die wel anders is is de bb-drop. Bij een fully, zeker een met veel veerweg, zal de bb noodgedwongen hoger van de grond zitten.
Als aanvulling daarop: je zadel zal dus ook een stuk hoger staan, je stuur niet.
Ik neem aan dat de fabrikanten daar rekening mee houden? Dus de stackwaarde aanpassen aan de bb-hoogte? Anders zou je op elke fully met veel veerweg erg diep zitten en dat is volgens mij niet zo. De voorkant komt sowieso ook al mee omhoog door de langere vorken in zulke fietsen.

Volgens mij kun je ook niet standaard zeggen dat bepaalde waardes bij een fully op manier x veranderen bij inveren. Soms veert de voorkant meer in, soms de achterkant, soms gaan ze gelijk op en dat wisselt misschien wel elke seconde. Met dat soort continue veranderingen kun je toch geen rekening houden?

Maar ik heb een beetje het idee dat het (weer ;-) ) erg theoretisch wordt zo. Voor mij maakt het iig geen verschil of ik naar een ht of fully zit te kijken bij de keuzes voor bepaalde geometrie-waarden, om maar even op de oorspronkelijke vraag terug te komen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Kortom: je kunt beter statische waardes vergelijken en een beetje moeite steken in het afstellen van je zadel en stuur. Dan moet het altijd lukken om de juiste zit te vinden.
Er blijven nog genoeg andere verschillen tussen een HT en Fully over om je druk over te maken.

Wil je dan toch per se dezelfde geo, dan koop je een Scott Scale RC en een Spark RC. Die zijn ontworpen met het doel om wedstrijdrijders dezelfde geometrie op beide platformen te bieden.
Plaats reactie