Sram GXP bottom bracket na een paar tochtjes alweer korzelig

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Onster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 3 september 2013, 07:28

Enkele weken geleden heb ik mijn bottom bracket voor het eerst vervangen (na een klein jaar). Alleen de lager aan de linkerkant liep korzelig. Wat mij destijds opviel was dat er ruimte (2 mm) zat tussen de rand van de bottom bracket en het frame (aan de rechterkant). Geen aandacht aan besteed. De boel overdadig ingevet met lagervet. Na een paar vochtige tochtjes loopt de linkerlager wederom korzelig. En alweer zie ik wat ruimte tussen de bottom bracket en het frame (aan de rechterkant). Na wat onderzoek kom ik tot de conclusie dat mijn bottom bracket 92mm breed is. Kortom, er had een spacer moeten zitten.

Mijn vraag: zou het ontbreken van de spacer de verklaring voor de eenzijdige en snelle slijtage kunnen zijn?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die ruimte zit er altijd op, dat is geen probleem. Dat komt omdat de as van de crank vastgezet wordt op het (busje in het) linker lager. Zo worden de lagers niet zijdelings belast en gaan ze veel langer mee... :roll:

Goed, dat laatste gaat niet op dus. Een kleine 10 jaar terug was de kwaliteit van de SRAM lagers echt dramatisch. Het kan zijn dat je een oudere hebt? (Datum staat ergens op het lager/op de huls.) Zo niet, dan kun je pech hebben. Maar met modderige omstandigheden gaan helaas erg veel lagers veel te snel om zeep. Dat rechts sneller kapot zou gaan zou je verwachten omdat daar de grotere aandrijfkrachten op staan, maar dat het bij jou links is zou ik me geen zorgen over maken dat er misschien iets mis is.


Enduro, C-Bear en Hope worden vaak genoemd als goede kwaliteit. Dus je zou in plaats van SRAM lagers kunnen kiezen voor duurdere vervangers. En wie weet gaat het dan beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Of de ruimte de slijtage zou kunnen veroorzaken durf ik niet te zeggen, wel weet ik dat je inderdaad een spacer nodig hebt. Is ook bijgeleverd als het goed is? Ik heb hetzelfde gehad namelijk....mm of 2 / 3 kwam mijn lagercup er aan de linker kant uitzetten. Dat het bij jou rechts is, is toeval...had net zo goed links kunnen zijn. De kwaliteit van die GPX lagers zijn inderdaad slecht! Slijten erg snel en ik heb er dan ook aardig wat vervangen in de tijd dat ik met Sram reed. Nu rij ik Shimano en moet zeggen (afkloppen), ik rij al 2 jaar met hetzelfde lager zonder problemen :-)
Pathologisch Mountainbiker
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik heb ook problemen met gxp lagers. De lagers aan mijn drive side zijn er in geen tijd aan. Met het originele Sram bracket heb ik het 3000 km uitgehouden, maar na elke drassige lange rit moest ik m'n bracketlagers smeren. Dan maar 'geinvesteerd' in een wheels mfg bracket, maar dit is er al na 400 km aan, ongelooflijk.. Dus nu maar terug de goedkoopste optie: sram gxp, en dit dan regelmatig vervangen. Ook heb ik extra dik en waterafstotend vet gekocht, en ik ga de crank en contactpunten nu rijkelijk van dit vet voorzien (niet dat ik daarvoor niet voldoende vet gebruikte..)
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Ja ik heb ook mn hoop gevestigd op vet ik haal nu na elke natte rit de crank er uit maak alles schoon en weer vet er in wij rijden met zn drieen je blijft
B.b's kopen pf 30 of gxp alles gaat er aan bij ons...
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Van de sram lager is heel gemakkelijk de seal te verwijderen. Had pasgeleden ook een lager wat vast zat. Crank eruit, seal eraf gehaald met een schil mesje, lager losgekregen met mijn crank met een doek erom om grip te krijgen. Inspuiten met pfte en draaien maar. Lager komt los, hierna lager verder uitspuiten met pfte en schoonmaken met een doekje. Lager weer opnieuw invetten met een lagervet en seals weer terug plaatsen. Volgens mij hebben ze van fabriek af gewoon te weinig vet in het lager gedaan.

Bij mij was mijn lager toen weer goed. Had al een nieuwe klaar liggen maar tot nu toe niet nodig gehad.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb net een Acros lager voor Shimano besteld, met mooi afgedichte hoekcontactlagers. Nog niet gemonteerd dus ik kan je geen ervaringen geven maar het ziet er netter uit qua afdichting dan de Shimano's die ik hiervoor had. Ik zie dat ze ook nog een GXP voor 92 mm in de sale hebben. https://shop.acros.de/12165/pressfit-in ... ad-rot-gxp" onclick="window.open(this.href);return false; . Geen idee of dit de juiste maat is voor jou, wat is de bb shell diameter?
Give me little bits of / more than I can take
Onster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 3 september 2013, 07:28

Dank voor de reacties! In mijn canyon gaat een gxp pressfit 92x41 mm. De originele bracket heeft het 10 maanden volgehouden. Vier weken geleden een nieuwe gemonteerd. Uit voorzorg de boel goed ingevet met kogellagervet. Het heeft niet geholpen. Na 8 ritjes (ongeveer 350 km) is de linker lager weer verrot.

Het kan natuurlijk pech zijn. Vandaar dat ik nogmaals een sram bracket ga monteren. Kijken hoe dat gaat. Alhoewel zo'n Acros bracket ook wel de moeite waard is om te proberen.

Desalniettemin overweeg in de toekomst een andere optie:

- c-bear: kostbaar, maar de moeite waard om te proberen. Dat wil zeggen, ben wel nieuwsgierig.
- Shimano icm verloopstukje (van Hope): goedkoop en dus snel te vervangen.

Iemand ervaring met bovenstaande opties?

@Matthiav: welk vet je gekocht?
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Misschien een overbodige vraag, maar ik heb in het verleden door onwetendheid met water mijn lagers meerdere keren om zeep geholpen door er rechtstreeks op te spuiten, ook met hoge druk.
Dit vind geen enkele lager prettig.

Met andere woorden, hoe maak je je fiets schoon?
Onster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 3 september 2013, 07:28

Uitstekende vraag! Ik gebruik geen hoge druk. Alleen een tuinslang op halve kracht en ik vermijd de lagers.

Ben een ervaren fietser (mtb/race), mag graag zelf sleutelen en ben in de afgelopen 20 jaar door schade en schande wijs geworden....

Voorheen reed ik met Shimano lagers. Verving ik eens per jaar.
fl-wappie
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: di 22 september 2015, 18:55

Hier hetzelfde. Ik ben net klaar met schoonmaken en opnieuw vet erin nadat mijn driveside lager muurvast zat. Uiteindelijk met kruipolie tikje voor tikje los kunnen krijgen, daarna schoongemaakt en ruim vet erin. Het loopt weer, maar voor hoelang?
Wat zijn precies de alternatieven voor deze gxp lagers dan? Want ik begin er wel een keer klaar mee te worden. Heb ze ook nog op allebei mijn fietsen zitten.
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

matthiav schreef:...... Ook heb ik extra dik en waterafstotend vet gekocht, en ik ga de crank en contactpunten nu rijkelijk van dit vet voorzien (niet dat ik daarvoor niet voldoende vet gebruikte..)
Welk vet is dit?
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

ivocare schreef:Van de sram lager is heel gemakkelijk de seal te verwijderen. Had pasgeleden ook een lager wat vast zat. Crank eruit, seal eraf gehaald met een schil mesje, lager losgekregen met mijn crank met een doek erom om grip te krijgen. Inspuiten met pfte en draaien maar. Lager komt los, hierna lager verder uitspuiten met pfte en schoonmaken met een doekje. Lager weer opnieuw invetten met een lagervet en seals weer terug plaatsen. Volgens mij hebben ze van fabriek af gewoon te weinig vet in het lager gedaan.

Bij mij was mijn lager toen weer goed. Had al een nieuwe klaar liggen maar tot nu toe niet nodig gehad.
Dat is inderdaad volgens mij het probleem, en niet alleen GXP- en cranklagers.

Heb in mijn woon-werk-fiets een eerste generatie GXP die al bijna vijf jaar mee gaat (totaal 15-20.000 km). SS, en met aardige klimmetjes krijgt die dus wel wat op zijn donder als ik omhoog dans.
Daar heb ik voor het monteren al de seals vanaf gehad en de lagers volgespoten met vet.
Zelfde ervaring met andere GXP, RF en Shimano-lagers. Seals er af en volspuiten voor monteren. Monteren zonder navetten, kan ik net zo goed meteen al een nieuw setje kopen.
En daar kan ik ook balhoofdlagers, pedaallagers en wiellagers aan toevoegen (die laatste met iets meer zorg omdat dat ongeveer de enige zijn die kunnen 'wearmlopen').
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

fl-wappie schreef:Wat zijn precies de alternatieven voor deze gxp lagers dan? Want ik begin er wel een keer klaar mee te worden. Heb ze ook nog op allebei mijn fietsen zitten.
Lars TB schreef:Enduro, C-Bear en Hope worden vaak genoemd als goede kwaliteit. Dus je zou in plaats van SRAM lagers kunnen kiezen voor duurdere vervangers. En wie weet gaat het dan beter.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

peter72 schreef:
matthiav schreef:...... Ook heb ik extra dik en waterafstotend vet gekocht, en ik ga de crank en contactpunten nu rijkelijk van dit vet voorzien (niet dat ik daarvoor niet voldoende vet gebruikte..)
Welk vet is dit?
Ik heb bij de lokale doe-het-zelver dit gekocht: http://unil.be/nl/producten/vetten/thermoplex-408/
Ik wou eigenlijk marine vet kopen, dat gebruiken ze zelfs voor boten dus leek me wel geschikt, maar dat vond ik niet.

En het probleem bij al die lagers zit hem echt wel in de afdichtingen, en niet dat er te weinig vet wordt ingedaan. Soms voorzie ik ze zelf preventief van een extra laag vet, maar na één rit zit er dan alweer prut in de lagers, en in de plastic huls tussen de twee cups in ligt er dan wat vuil modderwater. Het water vindt gewoon veel te snel zijn weg naar binnen. (Hetzelfde met balhoofd-lagers, maar dat is een ander verhaal).
Plaats reactie