Hallo allen,
Na een hele tijd afwezig geweest te zijn, zit ik wat minder op de mtb en wat meer op de weg.... Wil echter ook regelmatig een bospad inschieten en overweeg dan ook een wat meer allround fiets te kopen... Denk aan een Canyon Inflite AL 8.0, maar ja, het passen hè... Op de site wordt voor mij (lengte 189 cm., binnenbeenlengte 93 cm., romplengte 62 cm.) maat XL aanbevolen, maar bij een chat met Canyon kwam men op de L... Dat schiet dus niet op... Iemand enig idee wat de beste richtlijn (zonder vooraf te passen helaas) zou zijn? Wil in ieder geval niet te diep zitten, stack/reach is bij de L theoretisch wat gunstiger, maar ben bang dat ik bij de L mijn zadel teveel omhoog moet zetten (zadelhoogte is 83 cm.) waardoor ik dus weer te diep kom te zitten....
Misschien iemand onder ons die een beetje mijn lengte en binnenbeenlengte heeft?
Alvast bedankt!
Grtz. Peter
Canyon Inflite AL 8.0 of???........
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 377
- Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
- Mijn mountainbike: Hightower LT CC
Zou een gravelbike ipv een crosser misschien niet een beter keuze zijn?
De Inflite is een mooi crossfietsje, maar is wel kort en nerveus. Als je meer op de weg fiets en af en toe bospaden kan je misschien beter kiezen voor een iets langere gravelbike.
Just my two cents
De Inflite is een mooi crossfietsje, maar is wel kort en nerveus. Als je meer op de weg fiets en af en toe bospaden kan je misschien beter kiezen voor een iets langere gravelbike.
Just my two cents
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
- Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
- Contacteer:
Thanks! Heb ik ook wel aan gedacht, wordt door sommige merken wel een beetje door elkaar gebruikt heb ik het idee. Dacht juist dat een cyclocrosser meer richting racefiets gaat (ook wat smallere banden) en een gravelracer voor het ruigere werk is... Of is dat nu mijn misvatting? Eerlijk gezegd weet ik het niet meer zo goed... Heb overigens liever dat een fiets iets te kort is dan te lang vanwege mijn relatief lange binnenbeen lengte en dus korte bovenlichaam... Ben overigens tegenwoordig veel op de veluwe te vinden, zet daar bijvoorbeeld een knooppuntenroute uit, en daar kom je van asfalt nogal eens op grind- en gravelpaden terecht, en daar wil ik gewoon lekker kunnen doorrijden...rutger079 schreef:Zou een gravelbike ipv een crosser misschien niet een beter keuze zijn?
De Inflite is een mooi crossfietsje, maar is wel kort en nerveus. Als je meer op de weg fiets en af en toe bospaden kan je misschien beter kiezen voor een iets langere gravelbike.
Just my two cents
De benen willen soms wat anders dan de baas.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
- Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
- Contacteer:
http://www.bikeandtrekking.nl/files/dow" onclick="window.open(this.href);return false; ... ike_38.pdf
EDIT: Link werkt dus niet...
EDIT: Link werkt dus niet...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
- Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
- Contacteer:
Heb na enig leeswerk nu inderdaad gelezen dat de gemiddelde gravelracer een wat relaxtere houding heeft voor de langere afstand, en de cyclocrosser meer bedoeld is voor het snellere, technische werk... Neig dan inderdaad meer naar een gravel racer...
De benen willen soms wat anders dan de baas.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 576
- Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
- Mijn mountainbike: YT Jeffsy
Even een stukje naar onder scrollen: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=136173" onclick="window.open(this.href);return false;retep52 schreef:Iemand bekend met het merk Votec?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
- Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
- Contacteer:
Top! Thanks!StephanR schreef:Even een stukje naar onder scrollen: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=136173" onclick="window.open(this.href);return false;retep52 schreef:Iemand bekend met het merk Votec?
De benen willen soms wat anders dan de baas.
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Als je tussen 2 maten inzit passen ze ook allebei. Je zou dan af moeten wegen wat voor jou het gunstigst is.
"This species has amused itself to death"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
- Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
- Contacteer:
kan niet meer schreef:Als je tussen 2 maten inzit passen ze ook allebei. Je zou dan af moeten wegen wat voor jou het gunstigst is.
De benen willen soms wat anders dan de baas.
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Ik zit met hetzelfde probleem. Ben 188 met bbl van 95 en heb een 22 inch genomen en daar een kortere stuurpen opgezet. Een 20 inch had ook nog net gekund qua zadelpen maar op het randje. Persoonlijk hou ik niet van die ver uitstekende zadelpennen en het frame heeft er ook nogal eens onder te lijden.
"This species has amused itself to death"
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
- Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
- Contacteer:
Om de discussie weer even open te gooien: net een chat met Canyon beeindigd, die mij, nadat ik mijn gebruik had uitgelegd, me zelfs aanraadde om even te wachten!?! Dat betekent óf dat er een gravel racer aan zit te komen (wat ze niet kon/wilde bevestigen), óf dat ik er met de Inflite helemaal naast zit... Nu vind ik de bovengenoemde Votex ook erg aantrekkelijk (probeer een beetje rond de 1500 euro uit te komen), maar twijfel erg over 1x11, mede door ons jaarlijkse uitje naar de Mont Ventoux waar ik deze fiets ook wil gebruiken.... Overigens hebben ze me wat de maat betreft aanbevolen om voor de kleinere maat (L) te gaan met meer spacers.....
De benen willen soms wat anders dan de baas.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 392
- Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
- Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
- Contacteer:
Na wat omzwervingen over internet, waarbij het opvalt dat niet iedere fabrikant lijkt te weten wat het verschil tussen cyclocross en gravel is, ben ik er nog steeds niet helemaal uit... Uiteraard is het het beste dat je een fiets past/probeert, maar dat lukt niet bij elk merk, toevallig wel bij het merk dat ook weer even op mijn beeldvlies komt: Cube....
Om mijn verhaal iets toe te lichten: heb voor het echte offroad werk gewoon mijn mtb nog, heb vorig jaar mijn racefiets kunnen verkopen, maar wil wel een racefiets terug. Maar dan één waar ik, als de situatie zich aandient, ook een gravelpad of een grindpad (lees Veluwe) kan opschieten... Het hoeft dus niet al te technisch of al te veel grip te zijn. Primaire doel is om de rest van de guys bij te kunnen houden als we richting Mont Ventoux gaan of ons normale rondje om de kerk doen, maar wil ook de vrijheid hebben om af en toe de struiken in te sturen... En ik krijg steeds meer het gevoel dat ik met een gravelracer een fiets koop die toch wel een stukje luier is dan de fiets die ik had (Bianchi Nerone, verder niets bijzonders...). Banden hoeven van mij ook niet overdreven breed te zijn, 33 mm. is zat voor het doel waar ik hem voor inzet... Waar ik alleen nog een beetje mee zit is de stack/reach verhouding... Met mijn lengte (189) en binnenbeenlengte (93) houd ik het op een gravelracer misschien wel een stuk langer vol dan op een cyclocrosser qua zithouding? Dus wordt het de Nuroad Pro of de Cross Race Pro? (waarbij ik de looks van de Cross een stuk fraaier vind dan de in mijn ogen wat saaie zwarte Nuroad)...
Ik stel jullie gedachten hierover zeer op prijs!
EDIT: nog wat toelichting: http://road.cc/content/buyers-guide/205 ... difference" onclick="window.open(this.href);return false;
Om mijn verhaal iets toe te lichten: heb voor het echte offroad werk gewoon mijn mtb nog, heb vorig jaar mijn racefiets kunnen verkopen, maar wil wel een racefiets terug. Maar dan één waar ik, als de situatie zich aandient, ook een gravelpad of een grindpad (lees Veluwe) kan opschieten... Het hoeft dus niet al te technisch of al te veel grip te zijn. Primaire doel is om de rest van de guys bij te kunnen houden als we richting Mont Ventoux gaan of ons normale rondje om de kerk doen, maar wil ook de vrijheid hebben om af en toe de struiken in te sturen... En ik krijg steeds meer het gevoel dat ik met een gravelracer een fiets koop die toch wel een stukje luier is dan de fiets die ik had (Bianchi Nerone, verder niets bijzonders...). Banden hoeven van mij ook niet overdreven breed te zijn, 33 mm. is zat voor het doel waar ik hem voor inzet... Waar ik alleen nog een beetje mee zit is de stack/reach verhouding... Met mijn lengte (189) en binnenbeenlengte (93) houd ik het op een gravelracer misschien wel een stuk langer vol dan op een cyclocrosser qua zithouding? Dus wordt het de Nuroad Pro of de Cross Race Pro? (waarbij ik de looks van de Cross een stuk fraaier vind dan de in mijn ogen wat saaie zwarte Nuroad)...
Ik stel jullie gedachten hierover zeer op prijs!
EDIT: nog wat toelichting: http://road.cc/content/buyers-guide/205 ... difference" onclick="window.open(this.href);return false;
De benen willen soms wat anders dan de baas.