speelse XC HT (Votec VC pro 2018)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Als ik dit soort topics lees durf ik bijna niet meer buiten te komen met mijn MTB, die is blijkbaar alleen maar geschikt voor boswielrennen... (niet verder vertellen, maar op geen enkel parcours in NL ben ik ooit tegen de limieten van de fiets aangelopen, en het hooggebergte heb ik er ook meer overleefd).

@funride: afgelopen december heb ik voor mijn vrouw een Grand Canyon AL SLX gekocht. Volledige XT afmontage, Reba voorvork (100mm), DT Swiss wielen. Kostte me 1300 euro (overjarig model) en voldoet volgens mij aan je doeleinden. (gewicht iets onder de 11 kg meen ik)

Racey of juist speels bepaal je m.i. met stuurpenlengte, stuurhoogte, stuurbreedte, vorkinstellingen en bandenkeuze en -spanning
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik rij ook nog steeds op een volbloed XCer, een Trek Superfly. Dat iets kán wil nog niet zeggen dat het daarmee móet - ik kocht er een LTHT naast om daarmee meer te spelen, maar op de UHR grijp ik net zo lief naar de Superfly. En heel soms ook nog naar de lycra. Echt waar.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Daar zeggen jullie wat @38x10 en @Kapitein Iglo.
Nieuw zegt niet alles en maakt het ook niet automatisch beter. Ik heb ook enkel "oude" bikes en die zijn speels genoeg als ik dat wil. Ik kan meer genieten op een 26" HT dan op mijn 29er HT. Ik zal er geen records mee breken maar daar ging het in dit topic ook niet om. Uiteindelijk bepaal je grotendeels zelf wat je met een fiets wel en niet kan doen. Misschien piep ik wel anders als ik zo een moderne fully onder mijn kont krijg maar zover is het helaas nog niet :)
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Heb nog nooit een volbloed XC gereden, geen idee wat ik er van moet verwachten.
tot nu toe gehad Scott Ransom, Specialized Stumjumper FS, Kona abracadabra, Kona process 153, On One 456, Commencal Meta AM HT, Kona Honzo (staal), Cube stereo 29, Canyon spectral 9.9 EX.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Deze 'gewone' Grand Canyon kan evt ook, incl. dropper 1999,-:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... -0-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
Maar de Grand Canyon 'Trail' heeft de nog stevigere vork, de betere remmen, en de mooiere 1x12 afmontage.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Voor alleen gebruik in Nederland is 1x11 ook prima. Als je op de fiets waarnaar je linkt een narrow-wide blad plaatst (34 of desnoods 32) en de voorderrie eraf haalt, dan ben je waar TS (denk ik) wil zijn. Ik zou alleen voor overjarig gaan (scheelt weer paar 100 euro, moet wel net je maat er zijn), en die noodzaak voor een dropper heroverwegen. Ik ben in NL nog geen afdaling tegengekomen waar ik de behoefte had het zadel te laten zakken (pro-tip: met een lycra ipv baggy blijf je niet hangen als je met je kont achter het zadel wil ;-) ). In het buitenland wel trouwens, maar die upgrade kan altijd nog!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

ghost Lector ..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:Ik denk dat iedere moderne lichtere XC hardtail voldoet, als je er een dropper in zet, en de banden voldoende breed kiest en evt tubeless gaat rijden. Stuur niet te diep, stuurpen niet te lang, et voila.
Gewoon dit dus!

Komt nog bij dat jij volgens mij rond de 190 cm zit? (minstens)(in ieder geval geen 180 cm bent). En dan zijn de fietsen in jouw maat (meestal) relatief kort gebouwd: korte achtervork, te weinig reach. Dus ten opzichte van een kleiner iemand zijn die modellen waar jij op past al 'speelser'. Je hoeft dus niet perse op zoek naar een bike met een korte achtervork. Vermijd hooguit de echt langere achtervorken (meer dan 445 mm).

120 mm vork zou mijn standaard keuze zijn: dan veert er nog iets, zeker nu je dat gewend bent... . En het verschil in stuurgedrag met 100 mm ga je niet merken. Dat laatste ook omdat de meeste 100 mm vorken stugger afgesteld zijn en je dus iets hoger in je vering blijft rijden. Maar goed, je hebt dus hooguit minder comfort (en controle...) met 100 mm.

Dropper? Niet of nauwelijks nodig op de rondjes die jij noemt. Kan achteraf altijd nog. Ook hier weer: omdat je langer bent zit het zadel je minder in de weg bij staan! Maar ik ga er van uit dat je je andere fiets pakt als je zin hebt in 'dropperwerk'!

En inderdaad wat spelen met je zithouding, daar haal je de meeste speelsheid uit. Maar ook dat kan achteraf.


Dat laat dus ongeveer iedere standaard 29" uit de folder tot je zoekgebied :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Toch geinig hoe @funride hier weer een hele nieuwe fietscategorie bedenkt. De marketingmensen zullen je dankbaar zijn.

Vertrekpunt: een XC fiets met een iets hogere stack dan normaal, en iets slacker dan normaal?

Ik zeg: geo's rapen, en even in een tabelletje zetten!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Dropper is inderdaad geen noodzaak maar gebruik hem eigenlijk best vaak op
vlakke rondjes, al is het maar omdat het net wat makkelijker over dat stukje remkuilen
bunny hopt.
Maar zoals Lars TB al aangeeft kan die er altijd nog in.
Laatst gewijzigd door funride op di 30 januari 2018, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

baron062 schreef:Toch geinig hoe @funride hier weer een hele nieuwe fietscategorie bedenkt. De marketingmensen zullen je dankbaar zijn.

Vertrekpunt: een XC fiets met een iets hogere stack dan normaal, en iets slacker dan normaal?

Ik zeg: geo's rapen, en even in een tabelletje zetten!
:lol: :lol:
Ik denk dat meer mensen het wel herkennen.
Rij je een rondje waar je lekker aan het draaien en keren bent, kleine bultjes op en af, ligt er iets wat je als lancering (knikje in het landschap,wortel of drempel) kan gebruiken na een te krappe bocht.
Jij als een gek trappen om wat snelheid te maken maar helaas net te weinig, Bij dit soort situaties zou ik een bike willen die als een gek accelereert.

Ik moet toegeven het is pure armoede, blijft behelpen dat mountainbiken in NL.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als ik het zo lees zou je eens een Cannondale FSI moeten proberen, die was speelser dan ik had gedacht, en serieus snel.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

funride schreef:Bij dit soort situaties zou ik een bike willen die als een gek accelereert.
Dan zou ik ook eens naar een singlespeed kijken, Kona Unit bijvoorbeeld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef:
funride schreef:Bij dit soort situaties zou ik een bike willen die als een gek accelereert.
Dan zou ik ook eens naar een singlespeed kijken, Kona Unit bijvoorbeeld.
Ik zou het eerder in een te duur setje carbon wielen zoeken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

E bike!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie