Stoppie turn tips?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Hoi allemaal,
Ik heb mijzelf tot doel gesteld om dit voorjaar de 'stoppie turn' te leren beheersen. Afgelopen zomer in Oostenrijk kwam ik er achter dat dat meer is dan een beetje showen, ik moest er regelmatig afstappen omdat ik de bocht niet haalde.
Anyway, ik ben zelf wat aan het klooien en het begint er op te lijken in de bochten naar links, maar naar rechts wil het nog niet echt. Ik sta voor een sur place altijd met mijn linkervoet voor en met het wiel naar links gedraaid, dus daarom is het die kant op het makkelijkst. Vraagje voor de experts:is het beter om de bocht naar rechts met de andere voet voor te doen of hou je gewoon altijd dezelfde voet voor zoals je ook tijdens het afdalen staat? Andere tips en links naar video's etc zijn ook welkom.
Voor de duidelijkheid, ik zie wat verschillende termen voorbij komen maar ik heb het hier over de techniek waarbij je remt, stil komt te staan op het voorwiel en dan het achterwiel omgooit. Next level shit als metdraaiend voorwiel en achterwiel in de lucht de bocht om laat ik nog even zitten.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik doe het meestal met dezelfde voet voor, hoewel ik het idee heb dat het niet altijd echt goed gaat. Maar het is moeilijker aan te leren de andere voet voor te houden dan kunstjes 'verkeerd om' te doen... .


Verder is het vooral oefenen... . En de lef hebben echt ver voorover te leunen en je achterwiel dus heel hoog op te tillen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik kan het je zeker niet vertellen.
Ik stop bijna altijd op m'n voorwiel, maar kom nog steeds niet verder als een ongecontroleerde 90 graden....
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Oefenen op een bmx met voorrem, dat is makkelijker.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

https://videos.mtb-news.de/14040/spitzk ... ld_philipp

Je zoekterm is Spitzkehre. Binnenkort hebben we 'ergens' een stukje parcours voor je waar je dit kunt oefenen. Bouwpakket en MTBarc gaan het aanleggen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

bert l. schreef:https://videos.mtb-news.de/14040/spitzk ... ld_philipp

Je zoekterm is Spitzkehre. Binnenkort hebben we 'ergens' een stukje parcours voor je waar je dit kunt oefenen. Bouwpakket en MTBarc gaan het aanleggen.
Die was wel nuttig. Je ziet dat hij steeds de zelfde voet voor houdt. Meer uit de benen en zo min mogelijk uit de rem is ook iets waar ik op ga letten.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mooie uitdaging, ben zelf ook af en toe hiermee aan het klooien. Linksom is beter te doen voor mij, rechtsom is echt drama. Wachten op langer licht en zoals ook met wheeliesen trackstand 2 a 3x week oefenen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Naar links of naar rechts draaien is voornamelijk insturen, je heupen daar tegenin bewegen is eigenlijk niet te doen... Ik sta ook altijd met dezelfde voet (rechts) waarbij een bocht naar links me beter af gaat. Als ik de keuze heb (bijv. voor een U-turn) zal ik dan ook altijd naar links draaien...

Kijken hoever je kunt komen is leuk op de parking maar op de gemiddelde trail waar je het nodig hebt, is veel belangrijker dat het volledig gecontroleerd gaat; desnoods in 2x. Dat valt te oefenen door een obstakel te kiezen (bijv. stoeprand) waar je je achterwiel op wilt plaatsen.


In Oldenzaal hebben ze overigens al een plaats om het te oefenen, in een van de Parkstadroutes zit een stukje waar je het kan gebruiken, idem voor Beringen IIRC en tenminste een dozijn hier heeft een route een uurtje over de grens in Duitsland (WPH) waar het er vol mee ligt, onder meer langs een helling die toch serieus steil te noemen is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

cheeta schreef:Kijken hoever je kunt komen is leuk op de parking maar op de gemiddelde trail waar je het nodig hebt, is veel belangrijker dat het volledig gecontroleerd gaat; desnoods in 2x. Dat valt te oefenen door een obstakel te kiezen (bijv. stoeprand) waar je je achterwiel op wilt plaatsen.
Dat het een goed idee was om het goed onder controle te krijgen voor ik het in de praktijk ga brengen had ik ook wel bedacht. Goede tip van die stoeprand.
cheeta schreef: In Oldenzaal hebben ze overigens al een plaats om het te oefenen, in een van de Parkstadroutes zit een stukje waar je het kan gebruiken, idem voor Beringen IIRC en tenminste een dozijn hier heeft een route een uurtje over de grens in Duitsland (WPH) waar het er vol mee ligt, onder meer langs een helling die toch serieus steil te noemen is.
Ik heb ook wel een paar plekjes gevonden om te oefenen, wat 'bochtjes' in het bikepark van Vlaardingen die eigenlijk als y-splitsing in de andere richting zijn bedoeld. Maar de komende weken nog vooral het voetbalveldje hier om de hoek :-D
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Dit is misschien de slechtst geproduceerde mtb video ooit en volledig in het Duits maar hij maakt wel een punt duidelijk. Dat met je heupen de boel omgooien om een stilstaand voorwiel logisch lijkt op de parkeerplaats maar dat in de praktijk met slepende voorrem beter werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=fywTYbbO10o" onclick="window.open(this.href);return false;
Mmm, werk aan de winkel voor mij dus.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cheeta schreef:

In Oldenzaal hebben ze overigens al een plaats om het te oefenen......
Afgelopen zomer ben ik met Nimbus, ArjanR en Dutch hier geweest. Nimbus heeft mij de nodige tips gegeven maar ik blijf het een verdomd moeilijke handeling vinden. Achterwiel naar rechts zetten gaat beduidend beter dan naar links wat echt tegen mijn natuur in is. Wel mooi om te zien hoe de jongens er met een endo-turn naar beneden gaan.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

https://youtu.be/Uhe6qE2ULW4" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

In dat filmpje van Seth is mooi te zien dat hij al een flink eind ingestuurd is voor hij z'n achterwiel optilt. Volgens mij sta ik altijd veel rechter en probeer ik het met m'n eigen gewicht op te lossen.. momentum dus!
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Kijk ook zéker even naar deze;
https://www.youtube.com/watch?v=N6PVMixJN_c&t=23s" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En ter inspiratie:
https://www.youtube.com/watch?v=S7HOFIJWbQY" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie