Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Bf gaat denk ik uit van racefietsen, hij bouwt ze zelf nl.

En welke van dit plaatje zitten er dan standaard op de Rove ?
Wat zijn daar dan de voor- nadelen van?

Afbeelding

Ik heb nog nooit met zo'n stuur rondgereden, altijd alleen maar mtb... mijn testritje voelde ook wat onwennig.

Bedankt tinman voor de info m.b.t. de cranklengte. Dat zocht ik namelijk!
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

Heb zelf Rove uit 2015, de flare is niet zo extreem. Komt meest in de buurt van de cowbell (bij de uiteinden ongeveer 50 cm). Op de racefiets (oorspronkelijk van mijzelf met 42 cm racestuur) van mijn vrouw heb ik een woodchipper (herstel: een on-one midge, bij de uiteinden ongeveer 55 cm breed en behoorlijk ondiep, wat zij wel fijn vind) gemonteerd en dat vinden we eigenlijk beiden wel goed rijden. Naar mijn idee geeft meer flare wat meer controle als je wat dieper in de beugels zit. En wat minder diep dan een echt racestuur. Maar dat laatste is vooral ook afhankelijk van je stuurpen. Een flared stuur komt voor jou wellicht wat dichter in de buurt van je MTB- houding.
fonske3
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 5 oktober 2012, 17:19
Mijn mountainbike: Kona unit Niner Sandman

https://crossbordercycling.eu/project/o ... s-limburg/" onclick="window.open(this.href);return false;

Iemand ervaring met deze organisator ?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Opperhoofd schreef:Nice!
Ben je al aan het kijken naar een zadel met een passende kleur? ;-)

De meer gravelsturen met meer flare vind ik optisch erg slecht passen bij hydraulische brakeshifters. Ik heb zo'n Sotori beach en zowel de sram als de shimano zien er erg raar uit met die grote odol op de hoods. Wellicht dat de nieuwste hydraulische Di2 wat is. Maarja, die is wat prijzig en dat gekloot met al die kabels (etap kan het wel), brrrr.
Ooit al wel eens gekeken, maar het is zo moeilijk om een juiste tint te vinden, net-niet is ook net-niks :lol:

Klopt, maar ik vind hydraulische brakeshifters sowieso optisch niet echt mooi. Nu zijn die Claris shifters op mijn Rove ook niet de meeste subtiele :-{
bartsince1975 schreef:Nice! De rove is een fijne fiets, en hij ziet er goed uit met dit stuurlint. Volgens mij heeft charge een zadel in dezelfde kleur. Ik rij zelf met een salsa cowbell drop bar, net iets minder flare 12°, maar ieder zijn smaak.
Thanks! Zeker een fijne fiets :D Bedankt voor de tip ook, die lijken best wel goed te passen ja, wie weet..
fleche schreef:Heb zelf Rove uit 2015, de flare is niet zo extreem. Komt meest in de buurt van de cowbell (bij de uiteinden ongeveer 50 cm). Op de racefiets (oorspronkelijk van mijzelf met 42 cm racestuur) van mijn vrouw heb ik een woodchipper (herstel: een on-one midge, bij de uiteinden ongeveer 55 cm breed en behoorlijk ondiep, wat zij wel fijn vind) gemonteerd en dat vinden we eigenlijk beiden wel goed rijden. Naar mijn idee geeft meer flare wat meer controle als je wat dieper in de beugels zit. En wat minder diep dan een echt racestuur. Maar dat laatste is vooral ook afhankelijk van je stuurpen. Een flared stuur komt voor jou wellicht wat dichter in de buurt van je MTB- houding.
Verschil Kona-standaard en Cowbell is inderdaad niet veel. Het stuur wat ik nu heb is qua maten enigzins vergelijkbaar met de Cowchipper en ervaar dezelfde voordelen, meer controle (bovenop en onderin), comfortabeler/minder diep in de drops. Dat On-one stuur kende ik nog niet, mooi stuurtje! Stuk betere prijs ook dan Salsa :roll:
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

fonske3 schreef:https://crossbordercycling.eu/project/o ... s-limburg/

Iemand ervaring met deze organisator ?
Geen ervaring, maar vraag het volgend jaar rond deze tijd nog eens, en dan kan ik je meer vertellen.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

floris500 schreef:
Verschil Kona-standaard en Cowbell is inderdaad niet veel. Het stuur wat ik nu heb is qua maten enigzins vergelijkbaar met de Cowchipper en ervaar dezelfde voordelen, meer controle (bovenop en onderin), comfortabeler/minder diep in de drops. Dat On-one stuur kende ik nog niet, mooi stuurtje! Stuk betere prijs ook dan Salsa :roll:
Heb je nu Ritchey venturamax er op zitten? Past goed op een rove, het is zo een fraaie set geworden ook met het lint, alleen dat zadel he :lol:
Die midge is prima alleen zijn de uiteinden wat aan de korte kant, soms mis je daar wat houvast.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ja dit is de Venturamax Comp. Helaas nog niet uitgebreid kunnen testen, tijdens testritjes door de buurt merkte ik al gauw wat dingen die aandacht nodig hebben.. Dus nu is dit voorlopig de staat (tot nieuwe bottombracket en lagers voor de headset binnen zijn) :-{

Afbeelding

Zadel komt nog weleens, net als skinwall banden.. Zodra ze banden hebben met gewenst profiel, dikte en prijs komen die erop, tot nu toe mist altijd 1 van die 3.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

floris500 schreef:.... net als skinwall banden....
Heb je al eens bij Justpedal.nl geïnformeerd? Daar heb ik 42mm skinwall gravelbandjes vandaan, voor een niet te gekke prijs
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Freekenstein schreef:
floris500 schreef:.... net als skinwall banden....
Heb je al eens bij Justpedal.nl geïnformeerd? Daar heb ik 42mm skinwall gravelbandjes vandaan, voor een niet te gekke prijs
Goeie.. Ik zie dat de WTB Resolute aan mijn criteria voldoet :-q Gaan op mijn verlanglijstje :D
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Nieuwe bike; Kona Rove AL in retro stijl

Afbeelding
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Dan ook een bruin zadel, toch?
En wat is hier het praktisch nut van?
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Paul Rush schreef:Dan ook een bruin zadel, toch?
Ja, dat moet nog. Maar ik ben nogal een pietlut met een zadel dus wil ik eerst mijn bikefitting doen, weet ik daarna waar ik naar op zoek moet.

Vandaag mijn eerste (korte) ritje met de Rove gedaan, stukjes fietspad, grindpad en zelfs puinpad meegenomen. beetje om de diepe gaten heensturen maar geen problemen, voel me heel zeker op de fiets!

Mijn dochter is meegegaan op haar scooter die vond het een stuk enger op de puinpaden :D
De gemiddelde snelheid loopt lekker op met zo'n fiets trouwens....
Fietsvriend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 3 december 2012, 15:07

fonske3 schreef:https://crossbordercycling.eu/project/o ... s-limburg/

Iemand ervaring met deze organisator ?
Ja, ik heb vorig jaar de Sunriser van hun gereden. Prachtige tocht met de start 's ochtends vroeg in het donker in Zid-LImburg. Was goed geregeld, lampjes, eten en drinken onderweg. Alleen geen uitgepijlde route. Was toen lastig omdat ik geen gps apparaat had. Inmiddels wel, dus dat is opgelost. Kleine club, willen geen grote evenementen organiseren m,aar alles klein houden.

Ik ga meedoen aan de Gravelseries. Voor de lol dan, niet voor de snelle tijd.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Gisteren het nieuwe stuur en lint/gel wat beter uit kunnen testen, na te hebben gewacht op nieuwe BB, balhoofdlagers en nieuwe kabel hier en daar. De Rove kan er nu weer even tegenaan voorlopig :)

Helaas nog niet offroad kunnen testen, maar over de weg voelt het in ieder geval al heerlijk aan. De gelpads die ik onder het lint heb geplakt zorgen al helemaal voor een boel comfort, naast de verbetering qua stuur. Qua looks ook erg happy met het lint!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zadel staat gewoon recht trouwens :bier:
retep52
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 392
Lid geworden op: za 17 mei 2008, 10:28
Mijn mountainbike: Niner Air9 2012
Contacteer:

Iemand al ervaring met de Koga Colmaro?
De benen willen soms wat anders dan de baas.
Plaats reactie