Biking Pyreneees Ariege Midi pyreneees

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Op stap met http://www.bikingpyrenees.com" onclick="window.open(this.href);return false;, Ariege , Midi Pyrenees , Frankrijk, oktober 2017.

Ik ben in oktober met Jos (eigenaar,biking pyrenees) en 2 anderen onder zijn leiding een week gaan mountainbiken in de midi Pyrenees, Ariege.
De standplaats van zijn organisatie is in Loubieres een klein dorpje bij dicht bij Foix, vanuit Nijmegen iets meer dan 12 uur rijden over snel en tolwegen, wij zijn in de ochtend rond een uur of 6 vertrokken en kwamen om 19.30 aan bij zijn huis tevens de plek waar we de hele week zouden blijven.
Jos komt al minstens een jaar of 10 in dat gebied en heeft enorm veel kennis van de omgeving en heeft door de jaren heen een schat aan informatie verzameld over het gebied daar en dus ook waar je kan en mag fietsen.
Het mooie hiervan is dat als iemand zoveel kennis heeft dat hij ter plekke de routes aan kan passen aan de behoefte en vaardigheden/conditie/ weersomstandigheden en zin van de dag voor de deelnemers. Dit is bij ons ook erg goed van pas gekomen, maar hierover later meer.
Het concept van zijn organisatie is zo min mogelijk op de weg fietsen, we zijn tenslotte geen wielrenners  en voordat je kan dalen moet je wel eerst omhoog, geen uplifts dus, maar alles zelf fietsen, dus conditie is gewenst, de routes omhoog zijn goed te fietsen in die zin dat het geen mega ingewikkelde moeilijke singletrails zijn maar over het algemeen wat bredere paden (schotter ) en natuurlijk wel single trails maar niet al te moeilijk en af en toe helaas ook wel een stukje asfalt, brrrrrr, geen fan van. De meeste routes van hem beginnen niet vanuit zijn huis dus heel handig als je met de auto komt omdat we meestal wel een half uur tot 3 kwartier in de auto zaten om bij een startpunt te komen. Hij heeft wel routes die vanuit zijn huis starten maar dan moet er eerst een stuk over de weg worden gefietst begreep ik, wij hebben dat niet gedaan. Waarschijnlijk kan je als je niet met de auto komt wel iets via hem regelen maar dit terzijde, je kan op Toulouse vliegen of de TGV nemen begreep ik als rijden geen optie is.
Het voordeel van op verschillende plaatsen starten is dat we iedere dag in een andere omgeving zaten,natuurlijk kun je zeggen je zit in de bergen en dat lijkt allemaal op elkaar maar dat durf ik na deze trip te bestrijden, het was wel degelijk iedere dag ander fietsterrein met andere natuur en vegetatie heel erg mooi. Ik ben meerdere keren in de Pyreneeën geweest aan de Spaanse kant en vindt de natuur hier toch wel erg anders , de Spaanse kant is droger en dat merk je aan het soort begroeiing. Wij waren daar in het begin van oktober en de herfst was op de hoogte waar wij kwamen met de fiets al aan het beginnen dus de kleuren van de bomen etc. waren spectaculair, volgens Jos ook een van de mooiste jaargetijden de herfst ook vanwege de temperatuur en de geringe hoeveelheid regen, wij hadden dagelijks volop zon en tussen de 24 en 30 graden, heerlijk, de avonden vallen in die tijd natuurlijk wat eerder maar we zaten vaak nog tot na 18 uur buiten in prettige temperaturen, ook geen druppel regen gezien en dat maakt het fietsen en daar zijn toch wel heel erg aangenaam.
Dan de routes , zoals gezegd omhoog technisch niet te moeilijk maar de stijgingspercentages logen er niet om , meestal zo tegen de 10 procent maar vaak ook kortere stukken van meer dan de 10 procent, volgens Jos ideaal, omdat als het flink stijgt je veel sneller op hoogte bent een leuke theorie maar wel vermoeiend, natuurlijk waren er verschillen in snelheid van de deelnemers maar ieder kan op eigen tempo omhoog en boven wordt natuurlijk op elkaar gewacht voordat er afgedaald wordt, pauzes onderweg gingen in overleg en ik heb ondanks de inspanningen omhoog echt een vakantiegevoel tijdens de tochten gehad, zeker geen wedstrijd element. We waren toch minimaal een uur of 6 a 7 per dag onderweg en de langste tocht die we gemaakt hebben was ongeveer 43 km, dat zegt voldoende over het terrein lijkt me, de hoogte meters per dag lagen rond de 1500 hm en dat dan 6 dagen achter elkaar, voldoende inspanning om moe te worden.
Dan de afdalingen, die waren spectaculair, technisch uitdagend en prachtige singletrails met mooie vergezichten (niet tijdens het afdalen, alle aandacht voor het terrein dan) ik kan proberen die te beschrijven maar dat valt in het niet bij de realiteit, die moet je echt zelf fietsen om te ervaren hoe mooi die waren, er zat er 1 bij waarin 38 switchbacks zaten, ook heel bijzondere ervaring. Maar overwegend singletrails met ook hele mooie flowtrails, Ik ben technisch geen goede fietser maar voor mij was veel te doen op eigen tempo, wel een paar keer afgestapt ook voor mijn eigen veiligheid maar de rest heeft volgens mij bijna alles gefietst.,.Jos is zelf een technisch en conditioneel begaafd fietser en heeft goed inzicht in de kwaliteiten van zowel de conditioneel en technische vaardigheden van de deelnemers en dat is erg geruststellend om zo iemand als begeleiding erbij te hebben, hij heeft daardoor per dag de routes en het nivo ervan kunnen aanpassen waardoor het voor iedereen een feestje bleef. Dan het verblijf, Het huis van hem is ruim van opzet en erg comfortabel, prima bedden ,heel belangrijk vind ik, en uitstekende douche gelegenheid, heerlijke hangbanken waar de benen omhoog konden en mooie grote buiten terrassen waar het bier/wijn en de hapjes prima naar binnen geschoven werden. De fietsen konden veilig binnen staan en er was ruim voldoende materiaal aanwezig voor eventueel onderhoud als je dat wilde doen, op 1 km afstand was een enorme Decathlon, altijd handig en er is in de buurt ook voldoende mogelijkheid om mountainbike spul te kopen, wat grappig was 1 van de deelnemers had online nog een demper gekocht en die werd 24 uur later bezorgd daar, leve het internet
Dan de catering, de vrouw van Jos is de chef daar en niks dan lof zij wist van zowel ontbijt lunch als diner iedere dag een feestje te maken en bij terugkomst na de tochten waren er altijd lokale hapjes en hersteldranken, bier wijn etc.  Ook een hele mooi was dat we op dag 5 met een heuse picknick verrast werden, na weer een geweldige afdaling kwamen we op een veldje waar de vrouw van Jos een complete lunch op locatie voor ons geregeld had, geweldig, het was toen wel weer moeilijk om de fiets op te komen, heerlijk liggen eten in de volle zon in prachtige omgeving, genieten.

Samen gevat: ik zeg, zo hoort een mountainbike vakantie te zijn, zonnetje, prachtige omgeving, goeie catering, goede bedden en goed gezelschap, prachtige uitdagende routes zowel omhoog als omlaag, heel erg mooi. Valt er dan niks te zeuren, ja natuurlijk wel we blijven uiteraard wel Nederlanders
Je kan het te duur vinden, maar als ik vergelijk met anderen wijkt zijn prijs niet veel af. Misschien vind je het een bezwaar om steeds met de auto te moeten voordat je kan vertrekken, ik moet zeggen dat ik daar ook mijn bedenkingen over had maar achteraf geen probleem mee gehad.
Dan de routes, deze vragen veel van je technische vaardigheden, berg ervaring is zeker een must zowel conditie als technische vaardigheden., ik zou het niet voor beginners aanraden. Jos heeft wel verteld dat hij voor alle nivo`s tochten heeft dus ook minder technisch uitdagend.
Voor ons in ieder geval voldoende reden om er volgend jaar waarschijnlijk weer naar toe te gaan, er is nog genoeg te zien en te fietsen daar.

voor foto`s kan je mij benaderen of kijk ook even op http://www.bikingpyrenees.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door fonzie op do 14 december 2017, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

up :D :D
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Nou Fonzie, als ik dit zo lees dan wil ik wel mee. :-D
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 1 september 2023, 08:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Mooi gebied hoor. Met de Transcatalan zitten we iets meer naar het oosten.
Plaats reactie