De maat vd flens heeft niet zo’n grote invloed, omdat de spaken hier onder een flinke hoek staan.
Bij de velg is die hoek bijna 90 graden, dus de ERD vd velg is wel van grote invloed op de lengte vd spaak.
Als ik het zo zie, dan zouden spaken van 306mm kunnen.
Makkelijk, kan je een hele doos bestellen.
Liefst met messng nippels, die geven meer marge.
Wielset bouwen met Straightpullen naven
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Dank je.
Het valt niet meer om spaken van 306 of langer te vinden. De keuze is zeer beperkt, veel keus is er niet.
Het worden zeker alu nippels, dat is voorheen altijd goed gegaan dus dat zal nu ook wel goed komen.
Morgen weer verder.
Het valt niet meer om spaken van 306 of langer te vinden. De keuze is zeer beperkt, veel keus is er niet.
Het worden zeker alu nippels, dat is voorheen altijd goed gegaan dus dat zal nu ook wel goed komen.
Morgen weer verder.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Klopt. Bij SP naven heeft de offset tussen de spaakgaten ook een grote invloed op de lengte. Een meetfout daar heeft 1 op 1 impact op de lengte. En die is bijvoorbeeld bij Novatec heel lastig zelf op te meten vanwege een opstaand randje.ThaSingleTrackMastah schreef:De maat vd flens heeft niet zo’n grote invloed, omdat de spaken hier onder een flinke hoek staan.
Bij de velg is die hoek bijna 90 graden, dus de ERD vd velg is wel van grote invloed op de lengte vd spaak.
306mm SP spaken zijn idd zeldzaam.
Mooie naven trouwens .
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
DT heeft ze volgens hun site wel in het programma, ze lopen door tot 315 mm.Jan the Man schreef:
306mm SP spaken zijn idd zeldzaam.
Mooie naven trouwens .
Ciao,
Jan
Ze moeten dus wel te bestellen zijn.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Maar het wordt denk ik de DT competition 2.0 -1.8, die is beschikbaar in 306mm en in 307mm.
Sapim race alleen 306 mm.
Hebben nippels van 12 mm een kortere binnendraad dan die van 14 mm?
Bvd
Sapim race alleen 306 mm.
Hebben nippels van 12 mm een kortere binnendraad dan die van 14 mm?
Bvd
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Bij alu nippels komt de lengte vd spaak veel nauwer.
Dan moet je echt zorgen voor een situatie zoals rechts te zien is, dus de spaak helemaal in de nippel.
Zoals links gaat fout bij alu, dan scheurt op den duur de kop af.
Met messing nippels komt dat niet zo nauw, vandaar dat ik messing adviseerde.
Verder minder wrijving bij het opspannen en beter bestand tegen heen en weer draaien (belangrijk omdat je het opspannen/richten meestal niet in 1x goed doet).
En het is slechts 15g zwaarder per wiel...
Dan moet je echt zorgen voor een situatie zoals rechts te zien is, dus de spaak helemaal in de nippel.
Zoals links gaat fout bij alu, dan scheurt op den duur de kop af.
Met messing nippels komt dat niet zo nauw, vandaar dat ik messing adviseerde.
Verder minder wrijving bij het opspannen en beter bestand tegen heen en weer draaien (belangrijk omdat je het opspannen/richten meestal niet in 1x goed doet).
En het is slechts 15g zwaarder per wiel...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Super bedankt zover.
Ik merk dat ik toch blijf twijfelen om dat ik bang ben dat ik straks niet goed met de spaaklengte uit kom.
Als ik zeker wist welke lengte optimaal was dan zou het makkelijker voor me zijn maar ik moet helemaal op 0 beginnen. Ik heb de maten van de naven zelf met een schuifmaat moeten meten maar ik heb de indruk dat een kleine afwijking niet veel invloed op de spaaklengte heeft.
Nu neig ik er naar om nieuwe dt 240 naven, 32 gaats velgen en bijhorend spaken te bestellen. Dit kost we wel €360,- extra.
Of zit ik met 307 mm altijd goed?
Zelf spaken durf ik wel maar dan moet ik wel zeker zijn dat de ingrediënten juist zijn.
Ik merk dat ik toch blijf twijfelen om dat ik bang ben dat ik straks niet goed met de spaaklengte uit kom.
Als ik zeker wist welke lengte optimaal was dan zou het makkelijker voor me zijn maar ik moet helemaal op 0 beginnen. Ik heb de maten van de naven zelf met een schuifmaat moeten meten maar ik heb de indruk dat een kleine afwijking niet veel invloed op de spaaklengte heeft.
Nu neig ik er naar om nieuwe dt 240 naven, 32 gaats velgen en bijhorend spaken te bestellen. Dit kost we wel €360,- extra.
Of zit ik met 307 mm altijd goed?
Zelf spaken durf ik wel maar dan moet ik wel zeker zijn dat de ingrediënten juist zijn.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Je kan deze calculator eens proberen.
Naaf exact opmeten zoals beschreven en dan zelf toevoegen.
Velg moet je wellicht ook zelf toevoegen.
Naaf exact opmeten zoals beschreven en dan zelf toevoegen.
Velg moet je wellicht ook zelf toevoegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Specs kan ik van de 28 gaats Reynolds naaf niet vinden dus ik moet hem handmatig opmeten. Of krijgen jullie het wel gevonden.
Ik kan meerdere calculators proberen maar wanneer ik verkeerd meet heb ik overal dezelfde afwijking.
Ik zal vanavond de calculator van thesingletrackmastah nog eens proberen, eens kijken waar ik dan op uitkom.
Ik kan meerdere calculators proberen maar wanneer ik verkeerd meet heb ik overal dezelfde afwijking.
Ik zal vanavond de calculator van thesingletrackmastah nog eens proberen, eens kijken waar ik dan op uitkom.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als het goed is staat daarin ook aangegeven hoe je zelf moet meten.
Als voorbeeld zou je de pulstar naven kunnen gebruiken.
De maat vd naaf maakt niet zoveel uit.
Een mm verschil geeft niet meteen een te korte of te lange spaak.
Als voorbeeld zou je de pulstar naven kunnen gebruiken.
De maat vd naaf maakt niet zoveel uit.
Een mm verschil geeft niet meteen een te korte of te lange spaak.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 357
- Lid geworden op: vr 11 februari 2011, 13:45
- Mijn mountainbike: BeOne CRD 29
- Contacteer:
Ik zou idd zoals ThaSingleTrackMastah zegt messing nippels gebruiken. En vergeet niet dat de DT velgen onderleg schijfjes hebben.
Ik weet verder niet je gewicht maar de XR391 met 28 spaken in een straightpull naaf........
Probleem is dat je vast zit aan een kruispatroon en als het een naaf is waarbij de spaken elkaar ook nog eens niet raken kan je het vergeten met de stijfheid in je wielset.
Wil je een lichte wielset gebruik gewoon een goede naaf met flenzen en zet op de zwaar belaste kanten een iets dikkere spaak zoals de Competition en daar waar het kan een lichtere 1.5 of 1.6 spaak zoals de Competition Race en de Revolution. Voordeel daarbij is dat je roterende massa lager is aan een hogere stijfheid.En stijfheid geeft jou het gevoel met een fijne en reactieve bike onderweg te zijn.
Je hebt sowieso een een griptang nodig want zo gauw je de 800 - 900 Nm aan spaakspanning voorbij gaan de spaken torderen bij het aandraaien van de nippels, vooral de lichtere/dunnere spaken hebben hiervan last.
Ik knijp bij de opbouw van 1 wielset ca. 200 - 240 keer in de griptang, maar deze is preciaal voor het wielbouwen ontwikkeld dus je ziet er niets van. En bijkomend voordeel is dat je mooie sterke onderarmen van krijgt......
Succes met het bouwen!
Ik weet verder niet je gewicht maar de XR391 met 28 spaken in een straightpull naaf........
Probleem is dat je vast zit aan een kruispatroon en als het een naaf is waarbij de spaken elkaar ook nog eens niet raken kan je het vergeten met de stijfheid in je wielset.
Wil je een lichte wielset gebruik gewoon een goede naaf met flenzen en zet op de zwaar belaste kanten een iets dikkere spaak zoals de Competition en daar waar het kan een lichtere 1.5 of 1.6 spaak zoals de Competition Race en de Revolution. Voordeel daarbij is dat je roterende massa lager is aan een hogere stijfheid.En stijfheid geeft jou het gevoel met een fijne en reactieve bike onderweg te zijn.
Je hebt sowieso een een griptang nodig want zo gauw je de 800 - 900 Nm aan spaakspanning voorbij gaan de spaken torderen bij het aandraaien van de nippels, vooral de lichtere/dunnere spaken hebben hiervan last.
Ik knijp bij de opbouw van 1 wielset ca. 200 - 240 keer in de griptang, maar deze is preciaal voor het wielbouwen ontwikkeld dus je ziet er niets van. En bijkomend voordeel is dat je mooie sterke onderarmen van krijgt......
Succes met het bouwen!
Hoogwaardige wielen:
http://www.bikewheels.nl/
http://www.bikewheels.nl/
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 8734
- Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
- Mijn mountainbike: Ne ne Niner
Ik ga er toch vanaf zien.
Het zijn teveel onzekerheden om er als leek aan te beginnen.
Ik ga me richten op andere naven met 36 gaten.
Super bedankt zover!
O ja, de naven zijn te koop.
Het zijn teveel onzekerheden om er als leek aan te beginnen.
Ik ga me richten op andere naven met 36 gaten.
Super bedankt zover!
O ja, de naven zijn te koop.
Ik ploeterde en rook de overwinning!
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.