Single Speed hoek

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Schorem schreef:Ja, en op gladde 25mm bandjes.
Gladde bandjes heb ik ook, in 23 mm, maar geen rammelkooitje achter, 44/16.

Rijd al weer jaren op een SS naar mijn werk, en een ommetje af en toe.
Dacht vroeger dat een 1x CX de beste commuter was maar herinnerde me weer hoe veel plezier ik had met SS in de jaren 70 en 80 voordat ik eind jaren 80 mijn eerste MTB kocht.
Een half uurtje onderdelen uit de rommeldozen gezocht en een uurtje sleutelen en daar was het fietsje klaar, bijna gratis en voor niks. Koop alleen SS-tandwielen, verder gaan er 'afgekeurde' onderdelen op. Had eigenlijk een fixie moeten zijn (hipster) maar vind mijn knieen belangrijker dan stijl dus een freewheel met alleen een voorrem.

Zie dat photobucket zijn policy heeft gewijzigd (vast al een tijdje geleden) dus tot ik een nieuwe fotodump heb moet het plaatje nog even wachten.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Waarom zou je op een ss met vrijloop alleen een voorrem monteren?
Everybody bought a new bike!
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Fixie heb je voor het schone uiterlijk.
Vrijloop voor je lichamelijke gesteldheid.
Maar dat doet het dan weer niet goed als je wilt remmen, met in het achterhoofd die lichamelijke gesteldheid.
Die tijd van lekker slippen met je achterwiel heb ik al een aantal decennia geleden achter me gelaten.
Dan rest er de remverdeling voor en achter waar ca. 80% voor ligt. Dus wordt het een voorrem.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Voor absolute remkracht in een rechte lijn is de voorrem inderdaad het belangrijkst, maar voor de balans onder real world omstandigheden heb ik graag een achterrem erbij.


Fixed rijden is wmb meer dan esthetiek, het voelt echt anders als je geen vrijloop hebt. En mijn knieën hebben met zo'n 7000km fixed per jaar nergens last van. Ik heb overigens wel een voorrem, en die gebruik ik ook volop.
Everybody bought a new bike!
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Natuurlijk is een fixie meer dan alleen clean cut. Maar uiterlijk is er geen verschil anders dan wel of niet remmen.
Wat betreft mijn knieen ben ik notoir voorzichtig, mogelijk te voorzichtig.

Wat betreft de achterrem ben ik dan misschien weer wat minder voorzichtig, maar daar heeft de praktijk, ook onder gladde omstandigheden, uitgewezen dat dat geen gemis is. Net als dat rammelkooitje achter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op mijn nepfixie (vrijloop) had ik ook alleen een voorrem.
Nooit op mn bek gegaan. Wel 1x op een auto geknald, maar die kwam achteruit een parkeervak, net terwijl ik aan kwam :evil:
Daar hadden 2 schijfremmen ook niets aan kunnen verhelpen.

De opvolger heeft een terugtraprem met 2 versnellings automaat (Sram), en een voorrem.
In de praktijk blijkt wel dat die achterrem bijna niets doet als je echt hard rijdt, gewoon te weinig druk op het achterwiel.
De voorrem neemt echt 3/4 vh werk voor z'n rekening (misschien wel meer).
Die 2 vesnellingen zonder kabels zijn wel ideaal.
Wind tegen / wind mee, viaduct op/ viaduct af, het gaat net wat soepeler.
Wel een kilo extra ijzer in het achterwiel...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Zo'n duomatic heb ik ook nog liggen.
Heb ooit nog het plan om daar eens een extra achterwiel mee te bouwen, maar dan wil ik eerst de terugtraprem er uit slopen. Die heb je toch niet nodig en dat scheelt weer wat op de extra kilo ijzer in het achterwiel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De duomatic moet je zelf schakelen. Heb ik eerst gehad, maar dan sta je vaak in de 2e versnelling bij het wegrijden...
Dit is de Automatix, die schakelt vanzelf als je boven een bepaalde snelheid komt.
Moet je wel tweaken, zodat het bij jouw verzet en kruissnelheid past.
Sram heeft Sachs overgenomen en daarmee hebben ze ook de Doumatic en de Automatic verkregen.

De automatix is de remake vd Automatic en is ook verkrijgbaar voor schijfrem (dus zoner terugtraptem er in).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ahh, wist niet dat Sram de Duomatic verder ontwikkeld had.
Mijn Duomatic is een jaartje of 30 oud, maar ik heb hem al 20 jaar in een doos liggen en toen was die weinig gebruikt. Die gaat dus nog wel even mee na een schoonmaak/smeerbeurt.

Idee van de Duo voor mij is niet een lichtere versnelling bij het op gang komen maar een stapje terug voor de hellingen die ik nu net omhoog kan dansen (stoempen is waarschijnlijk een beter woord); cadansje <30.
Voor de dagen dat de fut er niet zo in zit. Verder men ik aardig tevreden met 44/16 , 48/18. Voldoende voor een kruissnelheid van een dikke 30, een kortere top van rond de 40 en licht genoeg voor normale stijgingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb 42:19 op mn nep fixie.
De automatix doet daar 137% bovenop in de 2e versnelling.
Schakelpunt ligt op 25 kmh bij 700x23 bandjes.
Dat heb ik wel zelf aan moeten passen, de naaf schakelt standaard bij ongeveer 17kmh (700x23).
Het extra opspannen vh standaard veertje hielp niet genoeg, ik heb een veertje gedraaid van een stalen gitaarsnaar op een schroevendraaier.
De Automatix (en ook de Duomatic) werken als overdrive, dus de 1e versnelling is 1:1
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ben op de hoogte van de overdrive-functie en pas dan de overbrenging aan aan mijn 'eisen'. Zoals gezegd trap ik alle lokale heuvels op met het huidige verzet, maar de lokale widowmaker met een stijging van rond/over de 30% op het stijlste stuk wordt beter te behappen met een iets lichter verzet. Die ligt op de grens van wat ik kan trappen en heb ik een slechte dag of spint mijn achterwiel op het grind dan is het over verhaal en moet ik lopen.
Heb een hekel aan lopen als ik met smalle bandjes fiets.

Aan de andere kant heb ik nog wel een 10-15 projecten liggen van wielen tot fietsen en een duomatic-achterwiel staat niet bovenaan de lijst.
Ligt er trouwens een foto van jouw fiets in dit topic?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Plaatje (minder recent, nog met moderne ultegra crank):

Afbeelding

Afbeelding
Deze nog ouder, toen nog zonder voorrem
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Oi!

Gave hipster. Klassiek frame.
Zelf gespoten of was deze al roze?
Smal stuur?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Frame is uit ‘67, dus geen Champion Mondial maar een Racer.
Frame heeft een repaint gehad bij Gazelle, ergens in de jaren ‘70, dus kleur en stickers zijn uit die tijd.
(de kleur is licht rood ;) )
Het rechte stuurtje is van Ditto.

Even een nieuwe foto gemaakt
Afbeelding
Zon staat al laag, morgen een betere foto.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Originele lak dus (maar origineel niet licht rood?).
Nu met smallere bandjes ook zie ik en een smal stuurtje.
En een ander zadel?

Diezelfde zon hebben we hier ook, maar iets ander weer.
Kar 'helaas' al weken op een MTB ipv. mijn SS.
Volgende week misschien weer als het weer stabiel blijft.
Plaats reactie