Hi,
Ik rij sinds september met sram XX1 eagle en een sram oval voorblad (en wil niet anders meer).
Voorheen nam ik 2 of 3 kettingen (had toen XX1 11 speed) en wisselde deze door en zo kon ik er langer mee doen. Deze keer heb ik de ketting erop laten liggen om te kijken wat dit zou doen.
Tot mijn teleurstelling is de ketting nu na 2345km versleten. Ik kan de ketting meter er tussen laten zakken (0.75 kant).
Wat me verbaast is dat de ketting alleen op sommige plekken is opgerekt en op andere plekken nog ruim binnen de norm zit. Is dit typisch met een oval voorblad? Wie heeft hier ervaring mee?
Overigens ben ik nu met 2 nieuwe kettingen verder gegaan. Voorblad en cassette zijn (gelukkig) nog oke.
Onregelmatige rek op ketting met oval voorblad?
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 381
- Lid geworden op: zo 22 februari 2009, 00:06
- Mijn mountainbike: Scott
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door RonD op wo 24 januari 2018, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.mtbtilburg.nl/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Of een ongunstige verhouding tussen aantal tanden op het voorblad en aantal schakels in de ketting hebt. Bijvoorbeeld: een 32T voorblad met een ketting van 96 schakels.ak-77 schreef:Tenzij je een heel aparte traptechniek hebt, waarbij je steeds na een halve omwenteling weer een halve omwenteling terugtrapt.
Nope, doet er niet toe. Bij een 1x wordt voor niet geschakeld en in bovenstaand voorbeeld zullen dus steeds dezelfde kettingschakels op dezelfde tanden lopen, wat kleine slijtageverschillen op termijn enorm kan uitvergroten.Rayb81 schreef:En nooit schakelt of fixed-gear rijdt.
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Overigens wel mooi, exact na 2345 km. Liever had je 3456 of 4567 gehad, natuurlijk.
Sorry, doet totaal niet ter zake maar ik kon het niet laten...
Sorry, doet totaal niet ter zake maar ik kon het niet laten...
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ik niet. Maar:RonD schreef:Wat me verbaast is dat de ketting alleen op sommige plekken is opgerekt en op andere plekken nog ruim binnen de norm zit. Is dit typisch met een oval voorblad? Wie heeft hier ervaring mee?
- Een ketting rekt niet, maar wordt langer door (interne) slijtage.
- Lijkt me sterk dat het door het ovale voorblad komt; krachtenspel is niet gelijkmatig, maar dat is het met een rond voorblad ook niet.
Vorsprung durch Pedantik.
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik vind hetwel bijzonder dat je cassette nog oke is, trouwens. Dan is het nut van het wisselen van ketting eigenlijk ook niet zo sterk meer aanwezig.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Lustig of rustig?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Rustaaagh...!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Pokerliefhebbers gaan vast voor een rechte 12345.Kapitein Iglo schreef:Overigens wel mooi, exact na 2345 km. Liever had je 3456 of 4567 gehad, natuurlijk.
Sorry, doet totaal niet ter zake maar ik kon het niet laten...
Kijk dat is nu wel weer relevant. Als je cassette zonder morren een niewe ketting accepteert was die nog niet zo heel veel meer dan 0,75 ingesleten. Misschien is je kettingslijtagemeter wel versleten?Kapitein Iglo schreef:Ik vind hetwel bijzonder dat je cassette nog oke is, trouwens. Dan is het nut van het wisselen van ketting eigenlijk ook niet zo sterk meer aanwezig.