Wielset bouwen met Straightpullen naven

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik wil een wielsetje spaken of laten spaken. Ik heb straightpull naven liggen die ik daarvoor gebruiken wil maar het is geen must. Het is natuurlijk ook een manier om de kosten te drukken.
Er komen 28 spaaks DT Swiss XR 391 velgen omheen.

Maar mijn vraag is of Straightpull naven een nadelige invloed hebben op de wielset.
Sommigen zeggen van wel, andere zeggen van niet.

DT Swiss en andere bekende merken maken genoeg naven en wielsets met Straightpull, dus zo slecht kan het toch niet zijn?
Het moet een licht maar betrouwbaar setje worden, ergens rond de 1600 gram
Bvd
Laatst gewijzigd door byorka op za 27 januari 2018, 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Er zijn inderdaad mensen met verstand van zaken die aangeven dat straight pull spaken iets minder sterk zijn dan reguliere (J bend) spaken. Ik denk dat het in de praktijk wel mee valt, als je die naven al hebt zou ik ze vooral gebruiken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hebt een goede griptang nodig om het meedraaien van de spaken tijdens het spannen te voorkomen. Het is wat lastiger om op spanning te brengen.

In de praktijk zijn er weinig verschillen. Op papier kun je hele stapels voor- en nadelen verzinnen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Wheeltec gaf mij aan dat er geen voor of nadelen aankleven.

Ernie van Bikeboosting vertelde mij (of ik las het op zijn site) dat hij altijd J-bend gebruikt en dat de straightpull variant gebruikt kan worden om je spaak kwaliteiten te maskeren :P
D.w.z. met straightpull naven schijnt het makkelijker te zijn om een wiel te spaken.

Let wel, ik ben geen expert.

Quote van Ernie op zijn site:
"Maar ik ga niet beginnen aan het spaken van wielen met rechte spaken. Dit heeft geen voordeel (enkel wat kleine nadelen qua stijfheid en vrijheid in het aantal kruis hoe je een wiel wilt spaken) Wel heeft het een voordeel als je minder goed bent in het spaken van wielen omdat de kans op spaakbreuk kleiner is maar niet als een wiel goed is gespaakt."
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dat klinkt allemaal geruststellend. Nu sluit ik het topic anders komen de tegenhangers die mij weer laten twijfelen. :lol:
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Nou nog even voor de volledigheid, uit het boek van Roger Musson (aanrader als je zelf wil gaan spaken!) https://www.wheelpro.co.uk/wheelbuilding/book.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Wheels built with straight pull spokes are not stiffer and they are not stronger than those built using normal elbowed spokes, nor are straight pull spokes more resistant to breakage.

People often believe the elbow on a conventional spoke is a source of weakness because when a spoke breaks it occurs either at the spoke threads or the spoke elbow and removing the elbow using a straight pull design will therefore remove a source of failure. This reasoning is wrong, in fact the straight pull spoke is a poorer design as explained by Jobst Brandt although today’s higher quality spoke material will overcome some of its deficiencies.

Jobst Brandt writes:
Grain alignment in drawn wire is longitudinal and cold forming a head onto the end of a wire disturbs this uniform structure. That is the main reason why this is the weakest place on a spoke. The elbowed spoke does not pull directly on the head, and therefore, transfers most of its load to the flange by a stronger part of the spoke.

The whole spoke is cold formed, and axially ramming a head onto a wire that has longitudinal grain structure definitely makes a scramble of the structure, both developing discontinuities in the grain and a sharp transition in cross section at the juncture of the conical head and cylindrical wire. Even if the grain orientation were not a problem, just hanging the entire tension on the head would present a substantial durability problem at the transition from wire to the head, the main problem in wire spokes.
Online bron ivm copyright(?)
v_schultinge

Ik heb een set van Wheel-Tec met straight-pull naven (die had ik zelf aangeleverd uit mijn oude wielset) en ik ben daar tot op de dag van vandaag heel gelukkig mee.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Normaal gesproken kristalleseert zich het concept uit met de meeste voordelen (gewoonlijk gooien slechts grote verschillen in het kostenplaatje roet in het eten). Dat de meeste wielen met stalen j-bend spaken 32 of 36 gaats kruis over drie gespaakt worden is omdat dat over het geheel het beste resultaat geeft.

In jouw geval heb je de naven al (kostenplaatje!) en hoef je je slechts af te vragen of die verder in het proces je eisen in de weg zullen staan. Kan je op deze basis een licht en betrouwbaar setje spaken?
Je schrijft niet om welke naven het gaat, maar die XR391 wegen 440 gram in 29" versie, voeg je daar ca. 400 gram aan toe voor je spaken dan kan je uitrekenen hoeveel je nog over hebt voor je naven en of je voor de verandering kan afkruizen voor alle drie; light, strong, cheap.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voordeel van ouderwetse spaken vind ik dat iedere dorpsfietsenmaker ze heeft liggen.
Misschien geen RVS, maar je kan er mee vooruit.
Handig als er op vakantie een tak in je wiel komt ofzo.

Verder moet je de meeste straight pull spaken fixeren tijdens het opspannen vh wiel.
Dat is dus minstens 32 keer een griptang op de spaak zetten om meedraaien te voorkomen.
Voor je wiel af is heb je zo'n 100x die tang vast en los geklemd.
Als je zelf je wielen maakt kost het alleen tijd (en ergernis?), maar als je het laat doen, danzou het me niet verbazen wanneer het arbeidsloon aardig oploopt.
Voordeel van hergebruik van je straightpull naven is dan wel verdwenen...

Geen idee waarom systeemwielen bijna allemaal rechte spaken hebben, maar het zal voor een machine weinig uitmaken, denk ik.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Voor de machine niet maar het vlechten is nog steeds handwerk denk ik.
En dat is denk ik (weer) eenvoudiger met straight pull.

Vermoed doch dat fancyness de belangrijkste factor is.
Beetje sneu als je een fiets van >5000,- eurie koopt en dan zitten er wielen op met standaardspaken 3x.
Voel je je misschien toch genept.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik zie ook geen enkel voordeel van SP naven.
ThaSingleTrackMastah schreef:Voordeel van ouderwetse spaken vind ik dat iedere dorpsfietsenmaker ze heeft liggen.
Dat is inderdaad 1 van de nadelen.
ThaSingleTrackMastah schreef:Verder moet je de meeste straight pull spaken fixeren tijdens het opspannen vh wiel. Dat is dus minstens 32 keer een griptang op de spaak zetten om meedraaien te voorkomen. Voor je wiel af is heb je zo'n 100x die tang vast en los geklemd.
Dat is inderdaad ook niet handig. in die paar 100 keer dat je de spaak moet vasthouden met de tang, gaat het geheid een paar keer net niet goed, waardoor je de spaken beschadigd. DIt zou je op kunnen vangen door platte ("Aero") spaken te gebruiken. Hiervoor zijn handige kunststof tooltjes om die snel en goed te fixeren. Wel een stuk duurder.
maatchen schreef:Voor de machine niet maar het vlechten is nog steeds handwerk denk ik.
En dat is denk ik (weer) eenvoudiger met straight pull.
Klopt. je hoeft eigenlijk niet te vlechten. De spaken kunnen maar in 1 vast patroon gespaakt worden. Je hebt niet de vrijheid om zelf te bepalen hoeveel kruis je spaakt.

@TS: Heb je de gegevens om de spaaklengte te bepalen? Dit vind ik nog een uitdaging. Ik heb zelf alles na lopen meten en denk het goed te hebben gedaan, maar blijft jammer als je voor 100 euro spaken koopt en ze blijken net te kort....

Het is mijn eer te na om het op te geven, maar ik ga in ieder geval nooit meer met SP naven spaken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

De naven zijn van Reynolds.
Met de calculator van DT kun je rekenen met straightpull naven. Hopelijk gaat het daarmee lukken.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Jan the Man schreef:
@TS: Heb je de gegevens om de spaaklengte te bepalen? Dit vind ik nog een uitdaging. Ik heb zelf alles na lopen meten en denk het goed te hebben gedaan, maar blijft jammer als je voor 100 euro spaken koopt en ze blijken net te kort....

Het is mijn eer te na om het op te geven, maar ik ga in ieder geval nooit meer met SP naven spaken.

Ciao
Jan
Da's ook weer een voordeel van standaardspaken. Heb je een keer de verkeerde lengte gekocht komen die wel weer van pas in een ander project.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ga gewoon velgen, spaken en nippels bestellen.
Het enige wat ik te verliezen heb als niet lukt zijn de spaken. Dat risico is nogal te overzien.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Net flink zitten rekenen.
Ik kom bij de voornaaf links op 306,2 mm en rechts op 307,1

Achter links 305,8 en rechts 305,4. Aan de rechterzijde is de Teilkreiss 18 mm groter dan links. Ik zou daarom denken dat de spaken aan de rechterzijde korter zouden moeten zijn.
Toch heb ik alles een paar keer nagemeten en in verschillende calculators maar het lijkt toch te kloppen.
Kan dit?

Nu ook nog het type en dikte van de spaak en de kleur van de alu nippels bepalen en dan kunnen we bestellen.
Afbeelding
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie