Nieuwe Rockshox Monarch XX lekt olie?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Gisteren een nieuwe Cannondale Scalpel SI met Rockshox Monarch XX opgehaald in Duitsland en vandaag voor het eerst gereden. Bij terugkomst merkte ik dat de binnenpoot van de demper behoorlijk nat is van de olie. Of ie echt lekt of gewoon vochtig is, durf ik niet te zeggen. Kan alleen zeggen dat ik altijd wedstrijden heb gereden met racemotoren en daar was de binnenpoot van de demper altijd droog. Nu lees ik wel op wat buitenlandse fora dat een binnenpoot van een Monarch altijd wel vochtig/vettig is. Is dat normaal? En hoe kan ik zien of er toch sprake is van een lek? Wat zou er met de demper mis kunnen zijn, aangezien die nieuw is? Of is het gewoon nieuwigheid en wordt het vanzelf minder (ook ergens gelezen...).
Benieuwd naar jullie ervaringen / input!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

De mijne is altijd vettig.
Heb in het verleden gelezen dat er een zelfsmerend systeem in zit.

Let wel, er druipt bij mij geen olie langs, hij wordt alleen wat vettig.
En dat zie je goed want het vuil blijft eraan plakken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een beetje nattig is zeker bij een nieuwe demper niet abnormaal. Vaak wordt dat minder na een tijdje maar kurkdroog hoeft niet persé. Echt lekken is natuurlijk een ander verhaal.

Hou regelmatig de druk in de gaten ter controle, als er echt een lekkage is zal die ook teruglopen. Hou dan wel rekening met het feit dat elke keer als je een pompje aansluit er ietsje lucht uit de demper ontsnapt. Aangezien de demper maar een klein volume heeft kan dat meetbaar zijn.
Bij afkoppelen hoor je ook lucht ontsnappen, maar dat is uit het slangetje van de pomp, niet uit de demper.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bernadictus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 18 maart 2014, 16:45
Mijn mountainbike: 2017 Giant Trance, 2014 Giant Defy

kermit schreef:Een beetje nattig is zeker bij een nieuwe demper niet abnormaal. Vaak wordt dat minder na een tijdje maar kurkdroog hoeft niet persé. Echt lekken is natuurlijk een ander verhaal.

Hou regelmatig de druk in de gaten ter controle, als er echt een lekkage is zal die ook teruglopen. Hou dan wel rekening met het feit dat elke keer als je een pompje aansluit er ietsje lucht uit de demper ontsnapt. Aangezien de demper maar een klein volume heeft kan dat meetbaar zijn.
Bij afkoppelen hoor je ook lucht ontsnappen, maar dat is uit het slangetje van de pomp, niet uit de demper.
Goed dat ik dit even lees - ik vroeg het mij namelijk ook al af, want er blijft een dun laagje vet op mijn SR Unair zitten - had al een idee dat dit zelfsmering is. Misschien toch even de handleiding lezen :)
HAAS-RENSWOUDE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 14:33
Mijn mountainbike: Santa Cruz CC

Lekt die niet heel toevallig bij de aansluiting op de lock-out van de demper? Omdat ik ook las dat je problemen heb met je remote. Bij mij lekte die uit het schroefje waar je hem kan ontluchten. Het was niet niet veel maar genoeg dat mijn remote niet werkte.
Dus zak maar zegge
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Mijn Scalpel SI had precies het zelfde. In het begin kwam er voor mijn gevoel behoorlijk wat vet uit.Na een tijdje werd dat vanzelf minder. Volgens een vriend die bij een Cannondale dealer werkt is dat normaal, hij vertelde dat er standaard veel vet in zit en dat het overtollige vet er vanzelf uit gaat.
Remmen kan altijd nog
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

HAAS-RENSWOUDE schreef:Lekt die niet heel toevallig bij de aansluiting op de lock-out van de demper? Omdat ik ook las dat je problemen heb met je remote. Bij mij lekte die uit het schroefje waar je hem kan ontluchten. Het was niet niet veel maar genoeg dat mijn remote niet werkte.
Ik ga dat even goed in de gaten houden en zal het hier even terugmelden. Thanks voor de tip!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

En anders contact opnemen met je LBS???
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Hij lekt niet op de aansluiting van de xloc remote. Waarschijnlijk wat overdadig smeermiddel wat vooral de eerste ritten op de zuiger naar buiten komt. Op de binnenpoot van de Lefty is hetzelfde te zien. Zal na verloop van tijd wel minder worden.
Plaats reactie