Rockshox revelation bottomless tokens

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ik heb een Rockshox Revelation 120mm gekocht tweedehands.
Nu zitten daar op dit moment geen tokens in.

Maar, ik zie ook niet hoe ik hier tokens in kan schroeven. Aan de binnenkant van het ventiel zit namelijk geen schroefdraad.

Het gaat om een Revelation bouwjaar 2013 met Motion Control DNA demper. Het gaat om een Solo air model.

Betekent dit dat hier geen tokens in kunnen, of zie ik compleet iets over het hoofd?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk inderdaad dat die vork nog niet geschikt is voor tokens...
Dat is toch iets wat pas recenter op grote schaal toegepast wordt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Had al zo'n vermoeden.

Maar, zou het de moeite waard zijn om toch met tokens te werken? Volgens deze tabel:
Afbeelding
Komt de Revelation tegenwoordig vanuit de fabriek met 3 tokens bij 120mm.

En, zou zoiets eventueel passen? https://www.bike-components.de/en/RockS ... CT-p43447/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou de gok wagen.
Maar als je de dop van je vork haalt, is er dan voldoende ruimte voor een paar tokens?
(in ingeveerde toestand)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Goed punt, maar ruimte voor 3 a 4 tokens is er zo te zien wel. Het zou natuurlijk kunnen dat de luchtkamer van dit model kleiner is, misschien maar eens beginnen met 1 token.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Mijn Fox vorkje was ook net een generatie te oud. (Fox heeft die klik spacers vanaf 2016) http://www.bikesuspension.nl" onclick="window.open(this.href);return false; heeft mij prima geholpen om er toch de huidige spacers in te gebruiken. (rijd stukken lekkerder moet ik zeggen) Lijkt mij sterk dat je Rockshox niet aan kan passen. Bij mij Fox was het een kwestie van andere aircap en spacers er aan hangen.
◼︎ Go round the outside.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Idd andere aircap en klaar ben je. Of ipv tokens een oude Manitou truc te voorschijn halen en olie in je luchtkamer doen. Die laatste werkt bij mij prima.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

bij mijn rs was het ook geen probleem. Andere aircap idd en je kunt tokens toevoegen. Er is hiervoor een kit beschikbaar.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb je überhaupt tokens nodig?
Soms krijg je een vork prima afgesteld zonder, vooral als je zelf vrij licht bent. Ik weeg 70kg en heb alleen nog maar tokens verwijderd bij mijn vorken die er gebruik van maken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De veerweg is 120mm.
Dat levert al een aardig progressieve luchtveer op.
Maar als hij veel sag wil zonder te bottommen, dan kan een token wel helpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Ja, vandaar ook mijn eerdere vraag of het de moeite waard zou zijn om met tokens te werken :).

Ga het vooralsnog even zonder proberen, is de fiets van mijn vriendin die weegt nog iets minder dan 70kg en houd er ook niet echt een agressieve rijstijl op na.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

kermit schreef:Heb je überhaupt tokens nodig?
Soms krijg je een vork prima afgesteld zonder, vooral als je zelf vrij licht bent. Ik weeg 70kg en heb alleen nog maar tokens verwijderd bij mijn vorken die er gebruik van maken...
Dat hangt van je gewicht af. Af fabriek gaat men uit van een gemiddelde. Dat kan dus inderdaad prima werken. Ben je lichter dan kan er wat uit. Ben je zwaarder dan zal er wat bij moeten wil je niet met een kneiter harde vork rijden of bij een beetje hobbel van betekenis een bottom out hebben.

Meeste Nederlanders rijden naar mijn mening met een compleet verkeerd afgestelde vork. In het ergste geval zoals dat ding uit de fabriek gekomen is. Regel het ding af op jou gewicht en rijstijl en het rijd stukken beter.

Voor de meelezers wat tips in een clipje. https://youtu.be/xhnKTZu2AKs" onclick="window.open(this.href);return false;
◼︎ Go round the outside.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

En nog meer informatie voor de meelezers: http://www.velozine.nl/2015/07/22/haal- ... unddemper/" onclick="window.open(this.href);return false;
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben redelijk op de hoogte van de werking van vering en demping en de invloed van tokens, dank u ;-)

Ik stelde die vraag vooral omdat ik uit de startpost (misschien ten onrechte) de indruk kreeg dat er nog niet met de vork gereden was, en dan is het ook lastig bepalen of het toevoegen van tokens zinvol is. Bij iemand van minder dan 70kg is de kans trouwens best groot dat de vork prima af te stellen is zonder het verkleinen van de luchtkamer. Zeker bij een 32mm vork, waar die toch al iets kleiner is dan bij de dikkere trailvorken.

Dus waarom niet eerst eens een paar ritten maken en kijken hoe goed je de boel ingesteld kunt krijgen?
Ik heb genoeg vorken gehad waarmee ik zonder tokens met de juiste sag ingesteld mooi de veerweg kon benutten zonder te bottomen. In feite heb ik nog nooit een vork op de aanslag gekregen en ik hou van vrij soepel afgestelde vering (v & a). Zegt misschien ook iets over mijn rijstijl, geen erg hoge drops e.d.

Van de twee vorken met tokens die ik gereden heb moest ik er alleen maar uit halen om de hele veerweg te kunnen benutten (Float 34/130 en Yari 120).

Lang verhaal kort: eerst uitproberen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie