Ombouwen Roval achterwiel van 12x142 naar 5x135 qr

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

Beste Mtbers,

De laatste tijd op zoek gegaan naar een wielset met voor 15x100 en achter 5mm qr, dit bleek nog knap lastig voor een niet al te hoge prijs. Deze week op Marktplaats een Roval wielset gekocht met de overtuiging dat ik de achternaaf (typenr: sp 1342 N.E) wel kon ombouwen van 12x142 naar qr. Dit blijkt echter lastiger dan gedacht. De einddoppen kunnen er af, maar heb niks gevonden wat er op past. De meeste conversiedoppen zijn namelijk zonder schroefdraad, mijn achterwiel heeft dat wel. Heeft iemand tips of deze uberhaupt te krijgen zijn, en zo ja, waar?

Wat foto's om de zaak te verduidelijken:
Afbeelding

Afbeelding

de non-driveside dop:
Afbeelding

de drive-side dop (beide met schroefdraad):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

As ziet er hetzelfde uit als die van m'n Giant (eigenlijke fabrikant is Formula, edoch niet die van de remmen). Op onderstaand plaatje..
Afbeelding

... zie je dat de as zelf praktisch doorloopt tot het einde van de moer (verschil is normaal <0.5mm zou ik zeggen). Al draai je de moer eraf dan blijft de as nog altijd te breed. Enige manier waarop het dan zou kunnen is wanneer je de complete as eruit haalt en vervangt door een QR exemplaar...

Volgens mij heeft Formula (alsmede Roval) soortgelijke naven ook als QR versie gehad, maar of die as gewoon past of dat er stiekem meer verschillen zijn ....?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

Goede toevoeging. Had inderdaad nog niet beseft dat als er een nieuwe dop op zou moeten, deze de naaf breder zou maken. Hierdoor zou het geheel inderdaad te breed worden.

Zou dit een goede optie zijn?: http://www.chainreactioncycles.com/nl/e ... -prod34779

Eventueel bewijs dat dit werkt: https://www.bikehub.co.za/classifieds/1 ... converter/
Joren
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 13 september 2013, 19:14
Mijn mountainbike: Fo Shizzle Chisel

Als ik de driveside dop eraf haal, kan ik wel ongeveer 7mm winnen trouwens. Alleen er moet dan wel een andere dop op, anders zit de body los. En de wiel staat dan uit het lood :~


-
btw bericht aangepast om 14:38
ellongo
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 19 november 2011, 19:38
Mijn mountainbike: cannondale scalpel

Hallo joren,mag ik vragen hoe je dit opgelost hebt, en heb je daar Mischien linkje van. Zit nu met hetzelfde probleem. Is het makkelijk zelf te vervangen en wat kost het ongeveer
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Volgens mij heeft hij dit niet weten op te lossen want een aantal dagen later zag ik deze wielen weer op marktplaats staan :lol:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

En verkocht aan ellongo :lol:
Plaats reactie