Schwalbe Jumbo Jim tubeless

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ik laat het nu ff zitten zoals het zit :-) Maarrr....wat is tyvek?? En paktape, bedoel je daar gewoon de ordinaire bruine tape mee? En huishoudfolie dus ook later afsnijden als lucht erin zit?
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Google weet het
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Tyvek is van dat 'doek'waar ze moderne kaarten van maken maar wordt oa. ook gebruikt in de bouw als tochtdichte laag (maar is niet luchtdicht van zichzelf). Slijtvast en watervast. Paktape heb je inderdaad in een bruine variant, ca, 5 cm breed.

Overtollige folie wegsnijden ja (gerbuik zelf 10 cm breede folie dus vergeet dat nog wel eens te noemen).
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Oooh das ook van dat spul waar ze die CSI pakken van maken :-q Ik ga de tip onthouden...thanks!
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Montferbiker schreef:Oooh das ook van dat spul waar ze die CSI pakken van maken :-q Ik ga de tip onthouden...thanks!
Ja, blijkbaar. Die toepassing kende ik nog niet.
Afbeelding
Het lijk van je schoonmoeder opruimen zonder DNA sporen na te laten.

Afbeelding
Je huis inpakken.

Afbeelding
Concert bezoeken, of een all-inclusive vakantie.

En je kan er ook papiervernietigers mee vast laten lopen :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2920
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ductape, is er in 75mm breed, goedkoop en werkt perfekt
Bird Aeris 9 blurple
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Ductape gaat ook, net als electro tape (wat zich makkelijker laat vormen).

Maar weegt meer, vervormd in geperforeerde velgen en geeft geen beadlock die je band op zijn plek houdt bij extreem lage druk en het mogelijk maakt om de band op te pompen met een handpompje (als de combo niet perfect past).

En deze methode richt zich natuurlijk vooral op geperforeerde felgen (is ook leuk met een 'kaart' zichtbaar in de perforaties). Bij gesloten velgen volstaat het met het afplakken van spaaknippels. De tyvek gebruik je omdat die een hoge druk aan kan zonder te veel te vervormen.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Bij 80 mm velgen en 4,8inch banden, welke maat tochtstrip zou je dan nemen? En welke tochtstrip? Kun je een afbeelding plaatsen? Er zijn namelijk meerdere soorten :-)
Pathologisch Mountainbiker
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

De breedte van de felg speelt geen rol want de tochtstrip plaats je (bijna) tegen de velgwangen. Ik heb zelf altijd E-profiel gebruikt (had ik een hele boel van liggen) maar P-profiel heeft een klein vlak stukje dat automatisch een goede lock geeft als je die kant tegen de velgwangen plakt.
Ik gebruikte in het begin andere schuimtape (buizenisolatie) , die was lichter maar niet vormvast en daardoor lastig om de band na een tijdje gebruik weer op te pompen (met een handpompje).

Afbeelding

De clou is dat de band strak op de velg komt. Als de tochtstrip niet dik genoeg is kan je eventueel een laagje met dubbelzijdig schuimtape gebruiken onder de paktape. Meestal volstaat een ronde langs de velgwangen.
Afbeelding

Een kennis kwam dacht ik op onder de 100 gram totaal (WW met een sub8 fatbike). Ben zelf geen grammenjager maar zoek naar functionaliteit.
Laatst gewijzigd door maatchen op zo 21 januari 2018, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Klinkt als een goede manier van tubeless maken :-q Ga ik onthouden!
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

maatchen schreef:Hele zooi er af.
Tyvek op maat knippen en als velglint aan de binnenkant van de velg plakken (als die niet TR zijn).
Rondje paktape over de hele binnenkant om de Tyvek te fixeren.
Beadlock (net niet tegen de wangen van de velg) maken met behulp van tochtstrip in de juiste dikte (voornaamlijk afhankelijk van de velgdiameter/bandendiameter).
Rondje of 6-8 met huishoudfolie, naadje aftapen met paktape (over beide velgwangen)
Ventil er in.
Bandje erop (zeepsop aan de buitenkant en melk er inn), en oppompen.

Heb je de beadlock goed gemaakt dan staat de folie strak tussen beide kanten en sluit dit de band goed genoeg af dat je 'm met een handpompje kan oppompen. Erg handig als je je fatbike in de sneeuw gebruikt met sub-2-3 psi (<0,2 bar) want als je set up een boertje laat is het ver lopen naar de dichtsbijzijnde compressor.

Veel lichter krijg je het niet.
zijn hier ook plaatjes of filmpje van, want ik snap hem nog niet echt helemaal.
maar het klinkt wel interessant.
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Geen idee of iemand er een filmpje van gemaakt heeft.
Maar dit hier geeft wel een idee.

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthr ... 456&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

De zwarte tape vervang je met paktape over de hele breedte (lichter en vormvaster), daarop tegen de velgwangen eventueel dubbelzijdig schuimtape om de velg op te bouwen als de band te los zit. Daarop de tochtstrip (als beadlock) en dan de folie er overheen.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2920
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Wat een ideeen allemaal.......
Bird Aeris 9 blurple
maatchen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: ma 6 oktober 2008, 22:52

Zonder ideeen, en vooral zonder het uitproberen van ideeen zouden we hier allemaal op een loopfiets mountainbiken.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

maatchen schreef:Geen idee of iemand er een filmpje van gemaakt heeft.
Maar dit hier geeft wel een idee.

https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthr ... 456&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

De zwarte tape vervang je met paktape over de hele breedte (lichter en vormvaster), daarop tegen de velgwangen eventueel dubbelzijdig schuimtape om de velg op te bouwen als de band te los zit. Daarop de tochtstrip (als beadlock) en dan de folie er overheen.
Ooohke, he maakt dus een soort van 2 gootjes waar de hiel van de band in komt te 'liggen'? Slim.
Plaats reactie