Garmin 820 of Wahoo Elemnt?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Ik ben van plan om eindelijk een goede GPS te kopen, en niet langer afhankelijk te zijn van de kwaliteit van diverse telefoons.
Maar wat ik vooral belangrijk vind is om eindelijk gpx-bestanden te kunnen uploaden en routes narijden, vooral in het buitenland.

Nu staan de 820 en Elemnt op de shortlist, al dan niet met bundel. Op internet staan een paar reviews waarin deze vergeleken worden, en waarbij de Elemnt als voorzichtige winnaar uit de bus lijkt te komen. Vooral de leesbaarheid van het scherm en het gemak waarmee de schermindeling naar eigen wens kan worden aangepast via de app worden het meest geroemd.

Wat mij aan het twijfelen brengt is juist het turn-by-turn navigeren. Ik heb het idee dat een kleurenscherm daarvoor echt beter geschikt is. En de kaartweergave op de Elemnt doet mij enigszins denken aan een gameboy. Is er iemand die met beide ervaring heeft? Zit ik er naast? Zijn er andere redenen om juist voor de één of de ander te gaan?
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Overzichtelijkheid is (véél) belangrijker dan kleur.
Vorsprung durch Pedantik.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik heb sinds kort de 820. Het aflezen gaat gewoon prima.

Wat voor mij de doorslag gaf voor de 820 is dat ik bij de elemnt vooral in het bos een wat mindere navigatie/gps heeft.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Heb de 820 nu ongeveer een jaar, ben er zeer tevreden mee. GPS is erg accuraat (vaak accurater dan de track die je hebt gedownload), en in mijn ervaring zijn alle schermen naar wens in te stellen.

User Interface is af en toe wel een beetje houtje touwtje; sommige opties zijn later toegevoegd en zitten redelijk ver weg gestopt in menu's.

Ook samenwerking met Strava en uploaden bevalt goed.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik heb sinds een paar weken de Elemnt.
Een geweldig ding en die koppeling met de app werkt echt geweldig wat de bediening en analyse super maakt.
Ook de koppeling met bv strava werkt als een tierelier.
Duidelijk en overzichtelijk kaart en gegevensvelden.
De track volgens moet ik me nog wat verder in verdiepen. Op de weg super, in het bos met veel kringelen moet ik nog wat beter in thuis worden.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Dank voor jullie reacties tot zover. Inmiddels heb ik de Wahoo in het echt gezien, maar nog steeds niet overtuigd van het scherm. De app is daarentegen wel echt goed, maar instellen doe je maar één keer toch.

Voorlopig denk ik toch dat het de 820 wordt, maar die wil ik nog wel een keer in het echt zien.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een app van wahoo gebruik je niet alleen om in te stellen.
Ook om tracks erin te zetten, historie en analyses te bekijken. Veel makkelijker dan op een fietscomputer.
Omdat dit via de app kan is de bediening van de element veel gemakkelijker en overzichtelijker.
Doordat het geen touchscreen is komen er geen krassen op.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Afleesbaarheid van het scherm is van de Wahoo super.
Beter als alle andere naar mijn mening.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Volgens mij ging de vraag vooral over de (veronderstelde) nadelen van het monochrome scherm van de Wahoo.

Ik bezit geen Wahoo, alleen ooit één keer even vluchtig eentje bekeken bij een collega-fietser. Ik bezit wel een Garmin Edge 1000, een Edge 520, een Oregon 450 en een Dakota 20 (en een Edge 25 maar daar kun je geen kaarten op tonen). En ik durf gerust te stellen dat een kleurenscherm op een GPS niet automatisch betekent dat je er makkelijker mee kunt navigeren. Sterker nog: dat is behoorlijk van de opmaak van de gebruikte kaart afhankelijk. Garmins eigen kaarten zijn in mijn ogen vreselijk: je moet je neus zowat op het scherm drukken (niet aanbevolen bij aanraakgevoelige schermen!) om de routelijn te kunnen zien. Met andere kaarten, vooral de OSM Freizeitkarte, bijvoorbeeld, is het allemaal een stuk beter afleesbaar.

Als de Wahoo een duidelijke kaart- en navigatieweergave heeft, en mijn indruk van de beelden die ik online zie is dat dat zo is, zou ík in ieder geval die kleuren niet missen. Voor een fietscomputer is “kleurenscherm” een duidelijk geval van een specificatie die het goed doet in vergelijkingslijstjes, maar in het gebruik weinig tot niets toevoegt, in veel gevallen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb alleen de Elemnt Bolt en kan dus niet vergelijken met een Garmin. Ik heb nog nooit een probleem gehad met het volgen van navigatie en vind het erg duidelijk.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Het is toch de Wahoo geworden, morgen komt hij binnen. De keuze uiteindelijk gebaseerd op ervaringen van vrienden met de Wahoo, en een beetje op de reviews voor wat betreft betrouwbaarheid van de Garmin, en gebruiksgemak van de Wahoo.

Nu nog hopen op een beetje weer de komende tijd om hem goed te gaan gebruiken .
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Ik ben benieuwd hoe de Wahoo bevalt, en dan met name het navigeren in het bos? Hopelijk heb je dit al kunnen testen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat verwacht je?
Dat je gps de leukste paadjes voor je kiest, of dat de gps je helpt om niet te verdwalen?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

ThaSingleTrackMastah schreef:Wat verwacht je?
Dat je gps de leukste paadjes voor je kiest, of dat de gps je helpt om niet te verdwalen?
Of wil je een ingeladen track volgen?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Ondertussen twee ritjes met navigatie gereden en ik moet zeggen dat het erg goed gaat. Het enige is dat als je ergens rijdt met meerdere mogelijke afslagen kort bij elkaar, je dan wel volledig ingezoomd moet hebben om goed te zien welke afslag je hebben moet. Bij ritjes in de bergen met weinig afslagen zal dat geen probleem zijn.

Verder is al het nodige er al wel over gezegd denk ik. Ben in ieder geval nog steeds tevreden met de keuze voor de Wahoo. Zie ook het andere topic hier over ervaringen met de Wahoo.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Plaats reactie