XT 1x11 versnellingen ratio vraag

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Hoi, na wat jaren wat afwezigheid heb ik het mtb-en weer wat opgepakt. Mijn 2x10 omgebouwd naar XT M8000 1x11 ,34 voor 11-40 achter, omdat ik het beu was hier in de buurt alleen voor schakel omdat ik precies tussen die versnellingen zat. Ideaal qua kosten van vervangingsonderdelen. Nu slijten mijn 13 en 15 kransjes het meest, hier in de buurt is namelijk alles vlak.

De vragen:
1 Is er een manier hoe ik een ultegra of 105 cassette op een stans ztr naaf kan krijgen?
En dit dan ook kan blijven herhalen doen zonder elke keer extra kosten?
Hierdoor heb ik meer keuze in het gebied wat ik het meeste gebruik.
Als het bedrag boven de €80 uit komt verslijt ik liever weer een 11-40.

2 Wat zijn goede opties om voor een groter blad (bijvoorbeeld 36) te monteren?
Hierdoor ga ik meer op 17 en 15 rijden.
Oooeeessss
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Sommige bikers monteren deze;
https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p58013/" onclick="window.open(this.href);return false;

Met een groter blad voor gebruik je op de cassette ook een groter blad waardoor de krachten worden verdeeld over meer tanden en de slijtage omlaag gaat. Dit moeten je benen wel aan kunnen bij het klimmen...
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Een 11 speed race cassette krijg je alleen op een 10/11 speed MTB body als je

1. 1.85mm van de nokjes van de body afdraait (vaak gaat dit echter niet omdat de nokjes niet breed genoeg zijn) of;
2. 1.85mm aan de achterkant van de cassette afdraait of;
3. Bij sommige merken (DT Swiss bijvoorbeeld) kun je een andere body plaatsen

Shimano maakt nu inderdaad een 11-34 cassette die geschikt zou zijn. Hier hebben ze dus 1.85mm aan de achterkant afgedraaid.
Je kunt zelf een ultegra / 105 cassette kopen en iemand zoeken met een afdraaibank die het voor je wilt doen.
Iemand bij mij in de buurt vroeg zonder bon €10.

Er zijn echter ook al fietsenwinkels die de cassettes aangepast aanbieden.
Voor een aangepaste 105 cassette ben je ongeveer €20 meer kwijt dan een normale
Zie hier: https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... odificeerd" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze kunnen in principe elke race cassette passend maken, ook al staat de verhouding niet op de site, dan moet je ze even mailen.
Het mooie is dat ze alleen het laatste/grootste blokje moeten aanpassen.
Als je deze weinig gebruikt en dus niet snel verslijt kun je de volgende keer gewoon een standaard cassette kopen en het aangepaste blokje hergebruiken.

Bij een 36 voorblad 1x11 moet je opletten of dit wel in je frame past.
Wat je ook kunt doen is losse 13 en 15 kransjes kopen: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p57704/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8042
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik ben zelf van 32 naar 36 voorblad overgestapt, icm 11-42. Bevalt goed.

Optie die deze lbs aanbiedt is top voor in NL.
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

Dank voor zoveel oplossingen.
Ik had laatst al de 13 en 15 vervangen voor nieuwe. Een 36 voorblad zorgt dat ik nog harder kan. Het nadeel van die 11-34 hg800 is dat ook daar de stappen tussen 11 en 21 gelijk zijn.

Het afdraaien van de cassette is best een goede optie want dat geeft veel meer kleine stapjes. Jammer dat ze er €20 bovenop zetten. Ik al 4 race cassettes in gebruik. Ik zal eens informeren of iemand daar 1,85mm af kan draaien. Dan kan ik het achterste stuk hergebruiken.

Als ik aan een nieuwe wielset toe ben, dan neem ik dt swiss 240s naven.
Oooeeessss
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Mijn 15 en 17 versleten ook veel sneller dan de rest van de cassette, dus vervangen(36 voor), uiteindelijk voor een 38 gestoken. Past volgens mij echter niet op iedere crankstel+frame combi.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vroeger hadden ze daar een mooie oplossing voor, een soort apparaatje dat de ketting zijdelings kon verplaatsen en twee of drie bladen van verschillend formaat op de crank. Best handig.
;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

kermit schreef:Vroeger hadden ze daar een mooie oplossing voor, een soort apparaatje dat de ketting zijdelings kon verplaatsen en twee of drie bladen van verschillend formaat op de crank. Best handig.
;-)
Zo'n apparaatje had ik er zelfs opzitten meen ik me te herinneren ;-). Maar wanneer rijdt je nu nog op de 26 in de Loonse en Drunense Duinen...
Mr. Htb.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 592
Lid geworden op: di 11 november 2008, 22:04
Mijn mountainbike: In opbouw.

kermit schreef:Vroeger hadden ze daar een mooie oplossing voor, een soort apparaatje dat de ketting zijdelings kon verplaatsen en twee of drie bladen van verschillend formaat op de crank. Best handig.
;-)
Heb ik gehad en toen gebruikte ik in deze omgeving alleen mijn voorderailleur. Een 3 speed achterderailleur zou ook een oplossing zijn voor mij. :wink:

1x11 is voor mij hier perfect, ik zou bijna niet meer anders willen. Alleen de stapjes tussen 11 en 19 mochten wat kleiner. Nu zit ik vaak tussen lekker/niet lekker fietsen in.
Oooeeessss
mtb2223
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 december 2013, 00:18

Jordyyyy schreef:Een 11 speed race cassette krijg je alleen op een 10/11 speed MTB body als je

1. 1.85mm van de nokjes van de body afdraait (vaak gaat dit echter niet omdat de nokjes niet breed genoeg zijn) of;
2. 1.85mm aan de achterkant van de cassette afdraait of;
3. Bij sommige merken (DT Swiss bijvoorbeeld) kun je een andere body plaatsen

Shimano maakt nu inderdaad een 11-34 cassette die geschikt zou zijn. Hier hebben ze dus 1.85mm aan de achterkant afgedraaid.
Je kunt zelf een ultegra / 105 cassette kopen en iemand zoeken met een afdraaibank die het voor je wilt doen.
Iemand bij mij in de buurt vroeg zonder bon €10.

Er zijn echter ook al fietsenwinkels die de cassettes aangepast aanbieden.
Voor een aangepaste 105 cassette ben je ongeveer €20 meer kwijt dan een normale
Zie hier: https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... odificeerd" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze kunnen in principe elke race cassette passend maken, ook al staat de verhouding niet op de site, dan moet je ze even mailen.
Het mooie is dat ze alleen het laatste/grootste blokje moeten aanpassen.
Als je deze weinig gebruikt en dus niet snel verslijt kun je de volgende keer gewoon een standaard cassette kopen en het aangepaste blokje hergebruiken.

Bij een 36 voorblad 1x11 moet je opletten of dit wel in je frame past.
Wat je ook kunt doen is losse 13 en 15 kransjes kopen: https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p57704/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zitten nu in dezelfde situatie. Willen een weg cassette op een wielset met Stan's NoTubes 3.30Ti naaf. Hier is echter geen 11sp Shimano body voor te krijgen.
Heb nu een Ultegra 11sp cassette waarvan 1,85mm aan de achterkant weggefreesd is. Cassette zit er nu op, moet alleen nog even passen of de cassette met ketting op de kleinste krans niet tegen het frame komt.

Een andere optie was geweest (voor mij dan) om een kransje uit de 11sp cassette te halen en er een 10sp setup van de maken, waarbij de tandwielen op een afstand van elkaar zitten zodat ze werken met een 11sp shifter (Sram Red22) en gelimiteerd op de 10e tandwiel.

Gevonden info:
- A Simple Free Solution for Ultegra Cassettes 11-23 to 11-28: http://darkspeedworks.com/blog-11speed.htm#simple" onclick="window.open(this.href);return false;
- Fitting an 11 Speed Cassette on a 10 Speed Hub (Shimano Hack Tip): https://www.youtube.com/watch?v=cazQt5oleo4" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie