lockout functioneert niet.

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Thec
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 19 augustus 2012, 09:47

De lockout van mijn nieuwe vork werkt niet. Het gaat om een fox 32 Elite. Zit in een fiets die 2 jaar ongebruikt in een winkel heeft gestaan en nu dus aan het werk is gezet.
De vork wordt vanaf het stuur bediend, er zijn 3 mogelijke standen; volledig aan, middenstand en volledig geblokkeerd. De enig nog werkende stand is nu volledig aan. Niet heel erg, maar wel vervelend dat dit na 3 ritjes al gebeurd.
Iemand hier ervaring mee? Fiets is gekocht bij een winkel hier zo'n 100 km vandaan, dus er even langs gaan is niet zo'n goede optie.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Wat werkt er niet? Kan je de hendel nog wel bewegen? Draait de 'knop' op de vork mee? Zit alles vast? Je hebt in ieder geval geluk dat hij vast zit in de enige stand die je nodig hebt 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is het wel een echte lockout?
En verder, CTD uit die tijd had nogal eens problemen meen ik me te berinneren.
In dat geval terug naar de winkel, garantie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Waarschijnlijk een kwestie van schoonmaken en afstellen ;
http://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=779" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb een fiets in onderhoud waarbij ik dit al een aantal keren heb moeten doen, beetje vast ritueel.. heeft trouwens ook een Fox 32 Elite FIT4.

Ik vind die 2016 remote trouwens een waardeloos systeem, erg onderhoudsgevoelig en onbetrouwbaar, snap niet dat Fox dit zo heeft ontworpen. Zelf heb ik gewoon de bediening op de vork (ook een Fox32 FIT4), werkt altijd en lekker simpel.
Jordyyyy
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: za 28 december 2013, 15:48

Als hij niet meer op lockout gaat dan staat er te weinig spanning op de kabel
Als het goed is zit er tussen de hendel op je stuur en de bevestigen op de vork ergens zo een draaiknop op de kabel bevestigd waarmee je hem weer op spanning krijgt

Dit is vrij normaal omdat de kabel uitrekt. Zelfde principe met de schakelkabels.
Daarom moet je deze na de eerste paar 100KM ook weer even bijstellen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat van die rekkende kabels wordt inderdaad vaak genoemd. Maar dat is mijn ervaring helemaal niet, ik hoef mijn schakelkabels zelden tot nooit na te stellen...
Het is ook geen stuk elastiek natuurlijk ;-)

Dat gezegd hebbende kan het best zijn dat de kabel te los staat, maar het lijkt me ook een van de eerste dingen die je probeert als iets wat door een kabel bediend wordt niet goed werkt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

'T is gewoon een @#$ systeem :tong

Kabel hoeft maar een fractie te rekken (of de buitenkabel te krimpen) en de lock-out werkt niet meer. Lock-out wordt ook pas geactiveerd op de aller uiterste stand, de kabel staat dan behoorlijk strak..
Thec
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 19 augustus 2012, 09:47

probleem(pje) opgelost. Was idd de kabelspanning. Even mee geëxperimenteerd en dus opgelost. Bedankt allen voor het meedenken!!
Plaats reactie