Trail-proof flat pedal schoenen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Elle
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 8 mei 2016, 15:33
Mijn mountainbike: Orbea Rallon - Ridgeback Ramble - Nordest Britango

Sinds ik wat technischer GPS-routes rijd, waarbij ik ook af en toe stukjes moet lopen die (voor mij) niet te fietsen zijn, merkte ik dat mijn 5tens (die op de pedalen uiteraard prima zijn) bij stukjes lopen niet genoeg grip hadden. Daarnaast is een beetje waterdichte schoen ook wel fijn, als je beekjes doorkruist e.d. Ik ging dus op zoek naar een trail-proof flat pedal schoen. Dat bleek nog niet makkelijk te vinden, ook op het forum en met een hoop gegoogle kwam ik maar niet op een schoen die echt aan al mijn eisen voldeed. Uiteindelijk kreeg ik via een Britse Facebookpagina dé tip: de Vaude Moab Mid Stx. Nét op tijd voor mijn Alpenvakantie, en ik ben er na deze ultieme test-week zo enthousiast over dat ik deze tip graag doorgeef. Mocht iemand nog een andere schoen weten in deze categorie; voel je vrij om hieronder tips voor lezers achter te laten..

Mijn eisen:
- Zo goed mogelijk waterdicht
- Goede grip op pedalen
- Hike-a-bike grip (wandelschoenachtig profiel aan de voorkant)

Mijn vonst: Vaude Moab Mid Stx

Afbeelding

Afbeelding

Review:
Pasvorm/maat is prima, wel wat stug in het begin, maar daarmee ook lekker stevig. De zool is duidelijk dikker dan mijn 5ten Freeriders, dat is even wennen want minder gevoel, maar de grip op de pedalen is goed. Tijdens een zeer geërodeerd stuk van de Blindseetrail heb ik de grip van de rest van de zool goed kunnen testen; die bleek niet onder te doen voor mijn wandelschoenen. Ook het feit dat de schoen wat hoger en stugger is bleek hierbij fijn. Ik ben er niet mee in het water gaan staan, maar heb wel een riviertje of wat doorkruist met droge voeten.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

En voor de volledige review klik je op de voorpagina :-q

http://www.mountainbike.nl/nieuws/2016/ ... dal-schoen" onclick="window.open(this.href);return false;

:bier:
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Elle
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 8 mei 2016, 15:33
Mijn mountainbike: Orbea Rallon - Ridgeback Ramble - Nordest Britango

Haha juist... Zoekfunctie toch nog niet goed genoeg gebruikt blijkbaar.. :~ :lol:
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

En als je met kliks rijdt:

Ik moet zeggen dat ik nog steeds helemaal gelukkig ben met mijn Specialized Rime schoenen:
Afbeelding

Ik gebruik ze van XC tot en met downhill. Zitten lekker en lopen (op de plaatjes onder schoenen na) als gewone schoenen. Ook inderdaad Vibram maar dan onder bijna de hele schoen.
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als ik het goed begrijp (uit de review die Pat neerzette) zou ik waarschijnlijk maat 46 moeten ("gewone" schoenen meestal 45, Nike sneakers 46).

Zat het bij jou ook zo met de maatvoering (de verhouding tussen de maat voor deze schoenen en gewone)?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

OWN is ook een mooie optie. Wordt geleverd met 2 type binnenschoenen. https://www.onlywhatsnecessary.com/fr01 ... s#overview" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

OWN is zeker een mooie schoen maar wel dik € 100,- duurder dan
de Moab tijdens de aanbiedingsprijzen van beide.

Goedkoopste Moab die ik tot nu toe gevonden heb is € 51,-
https://www.bike-components.de/de/VAUDE ... he-p56561/" onclick="window.open(this.href);return false;
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

Is dat dan dezelfde schoen als van TS?
Elle
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 8 mei 2016, 15:33
Mijn mountainbike: Orbea Rallon - Ridgeback Ramble - Nordest Britango

floris500 schreef:Als ik het goed begrijp (uit de review die Pat neerzette) zou ik waarschijnlijk maat 46 moeten ("gewone" schoenen meestal 45, Nike sneakers 46).

Zat het bij jou ook zo met de maatvoering (de verhouding tussen de maat voor deze schoenen en gewone)?
Ik heb normaal een 39, en hierbij ook een 39 besteld. Nu het winter is merk ik dat het met dikkere sokken wel krap wordt, ik zou bij een volgend paar een maatje groter bestellen. Ik ben er overigens nog steeds wel erg tevreden over verder.
Elle
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 8 mei 2016, 15:33
Mijn mountainbike: Orbea Rallon - Ridgeback Ramble - Nordest Britango

peerke35 schreef:Is dat dan dezelfde schoen als van TS?
Die uit bovenstaande link zijn de lage versie van die van mij, maar verder volgens mij hetzelfde.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Idd. Ik heb zelf ook de low versie.
Lopen toch heel erg goed. ook op
Technische paden.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Elle schreef:
floris500 schreef:Als ik het goed begrijp (uit de review die Pat neerzette) zou ik waarschijnlijk maat 46 moeten ("gewone" schoenen meestal 45, Nike sneakers 46).

Zat het bij jou ook zo met de maatvoering (de verhouding tussen de maat voor deze schoenen en gewone)?
Ik heb normaal een 39, en hierbij ook een 39 besteld. Nu het winter is merk ik dat het met dikkere sokken wel krap wordt, ik zou bij een volgend paar een maatje groter bestellen. Ik ben er overigens nog steeds wel erg tevreden over verder.
Top, thanks dan weet ik zeker dat ik voor de 46 ga :-q
Pat. schreef:OWN is zeker een mooie schoen maar wel dik € 100,- duurder dan
de Moab tijdens de aanbiedingsprijzen van beide.

Goedkoopste Moab die ik tot nu toe gevonden heb is € 51,-
https://www.bike-components.de/de/VAUDE ... he-p56561/" onclick="window.open(this.href);return false;
En jij bedankt voor deze link nog, scheelt weer 30 euro met bike24 en had er nog niet aan gedacht bij BC te kijken.
poeperman
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: za 8 november 2014, 11:35

De Adidas Terrex Cross trail SL voldoen ook zeker aan deze eis. Worden ook in de markt gezet als on/off bike trail schoenen. Ze zijn ook verbazingwekkend goed in temeratuurregeling, ik kan ze dragen in de zomer maar ook in putje winter waardoor ik mijn Northwave Artix nauwelijks meer draag.

PS: Five Ten is eigendom van Adidas en daardoor kon het merk voor deze schoen gebruikmaken van de Stealth(r) zool.

PS2: ze staan nu op veel websites afgeprijsd


https://www.bikester.be/adidas-terrex-t ... 18104339:s" onclick="window.open(this.href);return false;
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik heb ook sinds een paar maanden de adidas terrex cross trail schoenen en ben er heel tevreden over.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Het nieuwe hoge model van de Adidas is ook erg prettig. Hacken wij dit topic nu gewoon met Adidas?
Plaats reactie