Jullie "gevoel" bij verschillende frame materialen.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

de buck...Dat zegt ie toch?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef:... en carbon het lelijkst (allerlei lelijke, kromme bedoelingen). Als compromis rijd ik alu omdat er niet veel stalen fully's zijn.
Waar je nu dus een alu rijdt die allerlei scheve buizen heeft :-{ :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welk gevoel heb je daarbij?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vooral een vreemd gevoel...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onderbuik?
Of met je ballen op de stang?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef:Of met je ballen op de stang?
Dat ligt dan aan het framemateriaal hoe dat precies aan gaat voelen... (en waarschijnlijk ook de vorm)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef:
zonoskar schreef:... en carbon het lelijkst (allerlei lelijke, kromme bedoelingen). Als compromis rijd ik alu omdat er niet veel stalen fully's zijn.
Waar je nu dus een alu rijdt die allerlei scheve buizen heeft :-{ :wink:
Yup. Ik vind het ook vreemd.
BartleDoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 5 december 2017, 13:38

Ik vind carbon wel fragiel maar toch echt fantastisch. Ik vind het ook comfortabeler dan alu heb ik het idee.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Staal: onverklaarbaar een hoop liefhebbers van "exotische" "bijzondere frames" die allemaal precies hetzelfde eruitzien, twee driehoeken van dunne rechte buizen.

Titanium: Zie staal maar dan duur. Daarom worden die dingen zo weinig gespoten denk ik, je moet toch laten zien dat je fiets duur was als hij verder compleet inwisselbaar eruitziet met een stalen frame van €150.

Aluminium: Hoop mogelijk met vormen, lekker dikke buizen. Beste compromis qua prijs en mogelijkheden.

Carbon: materiaal met grootste vrijheid voor de bouwer. Wordt met wisselend succes gebruik gemaakt van die vrijheid. Als goed, dan duur.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

I_do schreef:Carbon: materiaal met grootste vrijheid voor de bouwer. Wordt met wisselend succes gebruik gemaakt van die vrijheid. Als goed, dan duur.
Jammer dat ze tegenwoordig dan wel weer allemaal op elkaar lijken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:
I_do schreef:Carbon: materiaal met grootste vrijheid voor de bouwer. Wordt met wisselend succes gebruik gemaakt van die vrijheid. Als goed, dan duur.
Jammer dat ze tegenwoordig dan wel weer allemaal op elkaar lijken... .
Inderdaad, 2 driehoeken.......
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Herkenbare verhalen tussen de banter in dit topic, ik doe wel mee. Gevoelens zijn ook onderhevig aan ontwikkeling en verandering, 15 jaar geleden had ik heel anders geschreven. Ik ben ooit vrij rationeel met biken begonnen, Om fit te blijven in de winter voor het surfen wat mijn passie was. En het was eerder toeval dat ik een MTB kocht, was er niet naar op zoek maar stapte de juiste winkel binnen. enfin de gevoelens dus.

Ik werkte lang professioneel met high end composieten, dat werkt door. En later in een andere baan weer veel met staal. Ik begin met staal, dat is de oorsprong van MTB want sterk en blijft heel. Mijn eerste MTB was staal en star, een Stumpjumper uit 1990. Niet toevallig ook nog een geweldige bike, goed voor veel mooie ervaringen. En ik ben nog steeds erkend lid van de "Steel is real" club, meer staal in de schuur dan al het andere bij elkaar.

Ik vind het vooral mooi, en het rijdt geweldig, dat geeft positieve gevoelens. Ik omarm ook het hele bereik: van modern betaalbaar Taiwanees tot klassiek handwerk en het high end. Ik kan een voorliefde voor kleine merken niet ontkennen, zoals Singular en Cotic uit de UK. En voor de unikaten van Independent Fabrication, Soulcraft, en ook Single Be. Ik ga ook al een tijdje mee, en in het staal voel ik een verbondenheid met de historie van MTB: Breezer, Ritchey, Dekerf, Potts, Chance, Murray en zoveel anderen. Trouwens ook van racefietsen, Gazelle Champion Mondial iemand? Staal geeft ook de vrijheid aan creatieve geesten zoals onze eigen HdB en Suravida, maar ook Jeff Jones met zijn eigenwijze geometrie en prachtige spaceframes.

En heb ik al gezegd dat het echt geweldig rijdt? Als je ooit met een echt goed stalen frame je favoriete trail reed heb je dat gevoel nog bij je. It's all about the RIDE.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik denk dat ik datzelfde ook met staal heb, een bepaalde verbondenheid voelen met de oorsprong.

En ja, ook hier een Mondial :-)

Dat stukje over titanium van I_do voel ik ook wel een beetje :-)
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ah titanium, het magische materiaal, ik heb het ook mogen ervaren.

Titanium is eigenlijk de overtreffende trap van high end staal hierboven. Soortgelijk gevoel met een extra aura van onbereikbaarheid, Jones, Eriksen, Black Sheep, Moots. In prijs zeker de overtreffende trap, en ook door vele oude staal meesters bespeeld, Dekerf, Chance, Independent.

Vaak is het ook van een etherische schoonheid, looks to die for, textuur en uitstraling onverwisselbaar. Mijn racert is titanium en ik ben serieus bezig met een nieuw modern MTB frame ....

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef:... Mijn racert is titanium en ik ben serieus bezig met een nieuw modern MTB frame ....
Toch wel van een moderne meester dan?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie