Fietsadvies voor The great trail en GDMBR

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Kirerev
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 januari 2018, 17:35

Ik ben deze zomer van plan een gedeelte van ´´the great trail´´ en de ´´Great Divide Mountain Bike Route´´ in Canada en de USA te gaan fietsen. Hiervoor ben ik opzoek naar fiets advies.
Mijn huidige fiets giant x-sport 3 (sport-hybride) met een 37mm brede achterband is hier volgens mij niet geschikt voor. Ik heb het frame gemeten en hier gaat geen MTB band inpassen en er moet veel onderdelen vervangen worden om weer ´´reis´´ klaar te zijn.
Tevens ga ik mijn voortassen thuis laten en deze vervangen voor een frametas en stuurrol. Ik ga dus wat meer naar de bikepacking stijl toe. Daarom ben ik op zoek naar een MTB inplaats van een tour/trekking fiets. Wel wil ik mijn achtertassen kunnen meenemen.

Eisen:
Voorvork vering
Bagagedrager te plaatsen
29 inch band (622mm wiel) omdat het grootste gedeelte van de route over verharde/onverharde wegen zal gaan.
Minimum afmontage in de Deore/slx klasse
Budget 1000

Enkele voorbeelden van fietsen die volgens mij wel geschikt zijn:
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-29er-0-ge-2018" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.canyon.com/de-nl/mtb/grand- ... l-6-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik me afvraag bij deze voorbeelden is of deze geschikt zijn voor bagage en de lange afstanden?

Alle suggestie en tips zijn welkom! Ook opmerkingen over totaal andere fietsklasses die voor deze routes geschikt zijn, zijn welkom.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mmm, klinkt als de Dakar rally met een 15 jaar oude Lada proberen te rijden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kirerev
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 januari 2018, 17:35

Hahaha dat valt wel mee. The great trail heeft een moeilijkheidsgraad van 5/10 en de gdmbr 5,5/10.
Bron:
http://www.bikepacking.com/routes/great ... ute-gdmbr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat het wel een enorme uitdaging maakt is uiteraard de lengte. En ik wil maar een stukje doen van beide.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

De meeste mountainbikes (ook die twee die je voorstelt) hebben geen nokjes voor bagagedragers. Je zou eens kunnen kijken naar Surly (Karate Monkey bijv.) of modellen van Kona, die die nokjes wel hebben, dat maakt het monteren van bagagedragers een stuk makkelijker.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ligt natuurlijk aan hoeveel kilometer je daadwerkelijk gaat doen, maar die rit (en zeker sommige ruige stukken) blijven een enorme aanslag op je materiaal. Zeker omdat je fiets ook nog een hoop dood gewicht in de vorm van bagage mee krijgt.

In de prijsklasse van €1.000,- zal met het frame niet veel mis zijn, degelijk genoeg. En de schakelonderdelen zullen ook voldoen. Maar wielen en de vering krijgen het aardig voor de kiezen. Als je al kiest om met de standaard wielen op stap te gaan, zou ik ze zeker even na laten lopen door een goede wielbouwer. Maar bij diverse merken zijn gewoon veel problemen met de naven. Nu ben je niet gegarandeerd probleem vrij met duurdere naven, maar het risico wordt stukken kleiner. Investeren in een set goede wielen zou verstandig zijn.
Dan de vering. Het spul in de prijsklasse van rond die €1.000,- heeft daadwerkelijk goed onderhoud nodig. Onderweg de vorkpoten af en toe smeren is absoluut aan te raden. als jij de hele rit gaat doen (doe je dus niet), dan krijgt die vork bij wijze van spreke 2 jaar intensief gebruik in NL voor zijn kiezen. Ik heb al wat vorken zien sneuvelen in die termijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voordeel als je geen 29er maar een 27.5" fiets zou nemen is dat een kleiner wiel stijver/robuuster is dan een groot (bij dezelfde onderdelen natuurlijk). Een groot wiel rolt wel ietsje makkelijker, maar ik neem aan dat dat geringe snelheidverschil geen criterium is.

Er zijn oplossingen voor dragers als je frame geen nokjes heeft. Zadelpenklemmen met bevestigingsoogjes voor de bovenste stangetjes, en Tubus heeft een adapterset om de drager onder aan de snelspanner te monteren (die werkt natuurlijk niet met een steekas). Het nadeel is vooral dat het (de)monteren van je achterwiel wat meer gepruts is. Op de fiets van mijn vriendin heb ik zo een dragertje gemonteerd (voor licht toerwerk).

En Thule heeft de Pack'n Pedal rekjes, die kunnen vrijwel overal op gemonteerd worden. Ik weet zo natuurlijk niet of die kunnen dragen wat jij mee gaat nemen maar de constructie is behoorlijk degelijk. Ze kunnen zelfs aan een verende voorvork bevestigd worden en er zijn zijsteunen voor tassen leverbaar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Bagagedragers die heel blijven bij flink wat kilometers washboard en gravel zijn denk ik boven het budget van TS. Setje goede bikepacking tassen trouwens ook....
Maar als je dan toch op budget wil: zoek een goede starre 2ehands. Stop zoveel mogelijk budget in een paar goede degelijke wielen en banden. Volgens mij wordt de Great Divide ook regelmatig op een starre singlespeed gereden trouwens. ;-)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Of een beetje doorsparen: http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/mou ... /longitude" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Uit de link die je zelf geeft: Surly Ogre, frame kost je €527,-
Als je dat SLX / Wielset e.d. erbij regelt o.a. 2dehands kan je uitkomen in de buurt van €1000,-

https://surlybikes.com/bikes/ogre/bike_specs" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikepacking.com/bikes/2017-s ... re-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mis je alleen de voorvering, maar daar is ook wel een mouw aan te passen.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

had je deze al gevonden?: http://bikepacker.com/2017-tour-divide-rigs/" onclick="window.open(this.href);return false;
genoeg inspiratie
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

sik schreef:had je deze al gevonden?: http://bikepacker.com/2017-tour-divide-rigs/" onclick="window.open(this.href);return false;
genoeg inspiratie
Zo, dat is inderdaad genoeg inspiratie :-) conclusie: Salsa Cutthroat, alleen valt dat buiten budget.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb de GDMR grotendeels gefietst, een deel in 2003 en een groter deel in 2006. Daarnaast heb ik veel andere fietstochten met bepakking gemaakt. Gaan is belangrijker dan spullen, mijn eerste trip op de GDMR maakte ik met een no-name mtb frame, 7 speed STX en vrij standaard velgen met Deore naven. Paar 1000 km afgelegd zonder noemenswaardige problemen. Wel wat steviger banden aangeschaft onderweg omdat de dunne zijwangen aan flarden gingen en een paar keer het asje in mijn derailleur terug moeten hameren met een flinke steen omdat het eruit trilde :lol:

Belangrijk is je eigen gewicht en wat je meezeult. Bij lichte mensen (50kg) blijven spullen heel, bij (rond de 70 kg) over het algemeen ook, flinke jongens van 90 kilo en meer zijn minder vriendelijk voor spullen en dan moet je meer investeren in degelijk materiaal. Vooral wielen hebben het dan zwaar te verduren.

Ik heb beide keren een BOB kar gebruikt, erg handig want er gaat veel in en je fiets is minder belast dan met dragers. Ik had soms erg veel mee omdat ik als ik met mijn vrouw fiets ik het grootste deel van de bagage neem en we ook aardig wat proviand meezeulde. Je tempo maakt dus ook uit, ga je racy backpacken met grote dagafstanden dan kan er minder mee dan als je langzamer gaat en langer rondhangt op mooie plekjes.

Ik zou eerder je huidige fiets opknappen/aanpassen of een geschikte tweedehands fiets zoeken, 26" bijvoorbeeld. V-brakes vind ik een voordeel, een starre vork ook. Het soort vering dat je nodig heb op dirtroads haal je uit je banden en wielen. Dragers krijgen het flink voor hun kiezen op een route als de GDMR, die moeten dus echt stevig zijn. Tubus bijvoorbeeld en die zijn dan wel weer duur. Een BOB kar is ook prijzig maar komen ook tweedehands wel eens voorbij. Ik gebruik over het algemeen redelijk eenvoudige wielen, op basis van Deore naven bijvoorbeeld. Ik laat ze wel even natrekken door een goede fietsenmaker. Laat je niet gek maken door dure spullen, de meeste reisfietsers die ik ken rijden op een degelijke maar relatief goedkope fiets, geld steken ze liever in de reis ;)

Als je schijfremmen en dragers wilt gebruiken kies dan een frame waarbij de remklauw op de liggende achtervork is gemonteerd ipv. op de staande, de laatste zit in de praktijk vaak ik de weg. Je kunt natuurlijk ook een nieuw frame kopen en gedeeltelijk onderdelen van je huidige fiets hergebruiken, een Surly Ogre is inderdaad heel geschikt.
Kirerev
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 januari 2018, 17:35

Bedankt voor alle reacties, dit geeft mij zeker stof tot nadenken. '' Gaan is belangrijker dan spullen'' is inderdaad ook mijn motto. Al moet ik wel reëel zijn en inzien dat alle onderdelen van mijn huidige fiets wel op het einde van hun levensduur zijn.

Bij het zelf een frame kopen en dan alle onderdelen los aanschaffen heb ik toch het vermoeden dat ik uiteindelijk ver boven budget ga uitkomen en een proefritje maken op een frame gaat ook lastig :tong
Plaats reactie