Handbuilt steel: Snowdon MK4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En als je een baseplate uit de Cane Creek 40 serie hebt, zit er een siliconen afdichtrand op. Die zaag je ook niet zomaar door. Kan wel, maar dan verliest het zijn nut.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dutch schreef:Heldere uitleg al was je geen verantwoording schuldig natuurlijk :wink:
vwb RF delen snap ik je helemaal, is net iets TE druk als pen iig.
Daarbij natuurlijk het belangrijkst om je frame eruit te laten komen ipv de rest. En mocht je je bedenken pb je maar voor die Bizarre bar om het geheel kleur te geven :-q :-q
Grapjas! ;-)

Was ook niet als vraag om verantwoording opgepakt hoor, gewoon mijn motivatie voor bepaalde keuzes even delen.

@TSTM, jawel hoor, ik heb het originele onderlager van de Mondraker nog liggen, dat is er een met open liggende kogeltjes. Maar om die nou hierin te proppen zou zonde zijn :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Hele mooie lijst en dito uitleg Kermit. Het gaat er niet zozeer om wat je kiest, maar waarom je een keuze maakt.
(En die update kon je prima zonder HdB he ;) )

Ik blijf dit topic heerlijk volgen en genieten van de passie en het ambachtsschap dat eraf straalt.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooie foto's van het betere handwerk
Kudos kwadraat aan Herman en Kermit.

Kermit's verhaal herken ik wel, zo bouw ik ook vaak mijn bikes op. Maar soms moet je voor een echt mooi frame het totaal concept de keuzes laten bepalen. En dan maar iets (financiele) pijn lijden als een consequentie.

Het is wel "toegestaan" te starten met parts die je hebt om een dure miskoop te voorkomen. :roll:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Doe de kudo's maar allemaal aan HdB hoor, hij maakt het en de meeste foto's hier zijn ook doorgeappte telefoonplaatjes van hem. Ik post ze alleen maar ;-)

Mijn enige echte bijdrage aan het frame is wat denkwerk. Ik had natuurlijk wel een aardig beeld van wat ik graag wilde en dat was het uitgangspunt. Bepaalde keuzes hebben dan gevolgen, dat gold met name voor mijn -niet keiharde- wens om een 2.6 band kwijt te kunnen. De oplossing bleek in een yoke te liggen, wat googlen op "yoke" gaf de nodige voorbeelden en HdB stelde dit "model" voor. Veel yokes zijn gegoten of gefreesde delen, die mogelijkheden hebben wij niet. Het moest dus ook te maken zijn voor HdB en met de middelen die ter beschikking staan.

In die yoke is veel werk gaan zitten, de dikke ovale "buis" bestaat uit vier delen: twee halve buizen met vlakke plaatdelen ertussen gelast. Vervolgens de dikke stalen strip buigen, de verstevingingsstrips precies vormen, hechten met puntlasjes en afsolderen.
Ik vind het een knap staaltje werk en mede omdat we de zijkanten van de stripjes blank laten (het is rvs) denk ik dat het ook wel een stukje frame is dat straks de aandacht trekt.

Uiteindelijk lijken fietsframes natuurlijk heel veel op elkaar, ook al doen wij hier vaak alsof dat niet zo is.
Een hardtail is niks meer dan twee driehoeken, de echte verschillen zitten in de details. Een krom of juist recht buisje hier en daar, dik (alu) of dun (staal) en individuele oplossingen en versieringen bepalen de uiteindelijke look. En niet te vergeten de laklaag, imo echt iets wat de looks van een fiets kan maken of breken.

Man, ik heb dit frame al zo vaak helemaal klaar als fiets voorbij zien komen in mijn hoofd, dat wil je niet weten :D
Ben erg benieuwd of die hersenspinsels straks ook een beetje blijken te kloppen als alles klaar is... maar dat dit een mooie fiets wordt, daar twijfel ik geen seconde aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Well spoken :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

kermit schreef:...Niet dat je nu elke week je vork verwisseld...
En dit zijn JOUW woorden????

Okokok, bij een framewissel kun je de baseplate laten zitten.
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Niet altijd hoor...
Deze 44mm headtube vraagt een ander (onder)lager dan de semi-integrated op veel alu en carbon frames.

Als je eens wat vaker een nieuw frame zou kopen zou jij dat ook weten ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef:Niet altijd hoor...
Deze 44mm headtube vraagt een ander (onder)lager dan de semi-integrated op veel alu en carbon frames.
Bij CC is dat dezelfde base plate. En ook de verloop-versie (van 1-1/8 vorkpijp naar 1.5 balhoofd) past weer gewoon op dezelfde ondercup. Ik kan al mijn EC/ZS balhoofden met al mijn vorken uitwisselen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mmm, misschien moet ik dan ook naar één merk balhoofden ;-)
Ik kan nu iig niet mijn vorken wisselen zonder de baseplate ook te wisselen.

Het werk aan Snowdon MKiv gaat intussen gewoon door... zijn blessure weerhoudt HdB er niet van om verder te gaan met het frame. Inmiddels zijn de kabelnokjes er dan ook op gelast, bracket en balhoofd gefreesd en de zitbuis geruimd. En dat niet alleen, hij maakt er ook nog foto's van ;-)
Waarschijnlijk wordt vandaag het frame grondig gechecked of alles wel mooi recht gebleven is bij het heetstoken van al die buizen.

De gleuf wordt pas gezaagd na het ruimen van de zitbuis:
Afbeelding

Als het er scheef uitziet is dat gezichtsbedrog ;-)
Afbeelding

Mooi parallel frezen:
Afbeelding

Als we de agenda's een beetje gelijk kunnen krijgen ga ik er binnenkort wat spullen aan hangen om een beeld van het totaal te krijgen. Vorkje erin (zonder balhoofd), wielen, crank, zadelpen, stuur... Als dat lukt volgen er natuurlijk foto's van.
Het is een beetje als een kind dat persé met z'n nieuwe speelgoed moet spelen, ik kan ook niet wachten om er iets mee te doen, maakt niet uit wat. Jammer genoeg hangt het frame 45km verderop in een schuur en kan ik er niet elke dag even naar kijken :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kan HdB er geen camera op richten? Kun je de beelden 24/7 bekijken.
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

kermit schreef:Niet altijd hoor...
Deze 44mm headtube vraagt een ander (onder)lager dan de semi-integrated op veel alu en carbon frames.

Als je eens wat vaker een nieuw frame zou kopen zou jij dat ook weten ;-)
Is dit nou een antwoord op mijn vraag?
Of probeer je de aandacht ergens van af te leiden?
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hm, not sure if serious or not...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Sjef is -naar mij toe- nooit serieus ;-)
Daarvoor kennen wij elkaar te goed...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gelukkig, het topic is veel te leuk voor negativiteit :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie