Lefty balans

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
borderpilot
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 13 januari 2018, 02:22

Jawel, ik ben nieuw op dit forum, alhoewel ik al véél langer fiets.
Ik heb nu (oa) een Cannondale FSI-carbon 3. Geweldig ding. Maar fiets ik even met losse handen, wil de fiets naar rechts, met gewicht verplaatsen net te corrigeren. Dat terwijl het stuur in de bike standaard gewoon door de kabels en de éénpoot naar links valt. Volgens een dealer hier in de buurt hebben alle lefty's dat. Klopt dit?
Hans Stegers, Goirle.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Heb je er last van in het bos?
Zo niet is het geen probleem toch?

Ik kan prima met losse handen fietsen, maar merk inderdaad dat je meer moet corrigeren. Met handen aan het stuur is merk ik er helemaal niks van, zelfs niet een heel klein beetje. In een standaard lijkt het me logisch door het gewicht
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik fiets nauwelijks zonder beide handen op mijn fiets met een lefty maar wanneer ik het doe merk ik niet echt dat hij naar een kant trekt. Heb het meer op de andere fietsen zonder lefty :)
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

het verschil in gewicht van de vork aan 1 zijde is niet zo groot. dit moet je makkelijk met je lichaamsgewicht kunnen corrigeren. dus al je fiets echt behoorlijk naar 1 zijde trekt is er waarschijnlijk wat anders aan de hand lijkt mij.
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

Lijkt mij ook dat er toch iets mis is met je linksie
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

nog iets specifieker, zie de link. het gewicht van de arm bedraagt 5,8% van je lichaamsgewicht, weeg je 80kg is dit 4,6 kg. je elleboog iets naar buiten duwen aan 1 zijde zou al genoeg moeten zijn om je linksie de corrigeren.
http://forum.body-fitness.nl/Gewicht-li ... 00307.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb het ook altijd ervaren met Lefty's, dus ik zou me niet al te veel zorgen maken. Zodra je je handen weer aan het stuur hebt is er sowieso niets meer aan de hand.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Als je fiets een kant op trekt ligt dat meestal aan wielen die niet in lijn staan. Oorzaak is dan of het frame/vork die krom/scheef zijn of de wielen zijn niet perfect gecentreerd. Het gewicht van de lefty, heel dicht bij de centerline van de fiets, zal je wel licht kunnen merken maar moet met gemak te corrigeren zijn. Ik zou beginnen met de wielen nakijken, dat is makkelijker te doen dan frame/vork.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bartsince1975 schreef:Als je fiets een kant op trekt ligt dat meestal aan wielen die niet in lijn staan. Oorzaak is dan of het frame/vork die krom/scheef zijn of de wielen zijn niet perfect gecentreerd. Het gewicht van de lefty, heel dicht bij de centerline van de fiets, zal je wel licht kunnen merken maar moet met gemak te corrigeren zijn. Ik zou beginnen met de wielen nakijken, dat is makkelijker te doen dan frame/vork.
Precies, dat schrijft hij ook. Dus verder geen onnodige actie ondernemen lijkt mij.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een Lefty lopen alle kabels langs 1 kant, dat moet toch ook een klein beetje kracht uitoefenen op je stuur?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Even heel nuchter over de balans. Bij een mountainbike heb je rechts het zware stuk van de crankset met kettingblad of bladen, een ketting, een cassette en een of twee derailleurs. Datis heel wat gewicht zou met losse handen rijden moeilijker moeten maken dan op een stadsfiets. Nooit iemand over gehoord.

Op een bepaald moment gingen we van symmetrische v brakes naar a symetrische schijfremmen. Ook hierbij nooit iemand over een verandering in balans gehoord.

Met een lefty geef je je drivetrain wat meer tegenwicht dan met een gewone voorvork. Misschien is een cannondale juist beter in balans.

Ik ben misschien bevooroordeeld want ik rijd al 10 jaar met lefty's, en heb daarvan hoogstens een paar minuten met losse handen gereden. Weinig ervaring dus. Maar toch denk ik dat je disbalans kunt wegstrepen. Het zou dan iets anders moeten zijn, bijvoorbeeld de kabelloop. Ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat het zou kunnen zijn.
endorfin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 721
Lid geworden op: ma 11 december 2006, 14:53

Onder de 20 idd vechten om de balans te vinden, erboven no problemo.
Nuja genoeg van te vinden via dokter google
bonzaiking
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 629
Lid geworden op: zo 28 februari 2016, 21:49
Mijn mountainbike: gt zaskar/ superior team 29er

pietervl schreef:Even heel nuchter over de balans. Bij een mountainbike heb je rechts het zware stuk van de crankset met kettingblad of bladen, een ketting, een cassette en een of twee derailleurs. Datis heel wat gewicht zou met losse handen rijden moeilijker moeten maken dan op een stadsfiets. Nooit iemand over gehoord.

Op een bepaald moment gingen we van symmetrische v brakes naar a symetrische schijfremmen. Ook hierbij nooit iemand over een verandering in balans gehoord.

Met een lefty geef je je drivetrain wat meer tegenwicht dan met een gewone voorvork. Misschien is een cannondale juist beter in balans.

Ik ben misschien bevooroordeeld want ik rijd al 10 jaar met lefty's, en heb daarvan hoogstens een paar minuten met losse handen gereden. Weinig ervaring dus. Maar toch denk ik dat je disbalans kunt wegstrepen. Het zou dan iets anders moeten zijn, bijvoorbeeld de kabelloop. Ik ben er eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat het zou kunnen zijn.

Ik ben sind dit topic toch heel anders naar leftys gaan kijken ben erg benieuwd of je nu echt niet makkelijk met losse handen kan fietsen. Er is niks fijner als dat je op een recht stuk even de rug kan strekken en de handjes los.
En weer door uiteraard...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb vaker gelezen over het feit dat met losse handen rijden met een Lefty lastig is. Dus als er verder niks mankeert aan de fiets zou ik me er niet te druk om maken.

Er zit hier vast wel iemand die natuurkundig kan onderbouwen waarom dat zo is.
Dat scheelt weer allerlei giswerk en gevoelens waar je niet zo veel mee opschiet ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

bonzaiking schreef:Ik ben sind dit topic toch heel anders naar leftys gaan kijken ben erg benieuwd of je nu echt niet makkelijk met losse handen kan fietsen. Er is niks fijner als dat je op een recht stuk even de rug kan strekken en de handjes los.
En weer door uiteraard...
Je kunt er werkelijk prima mee met losse handen rijden, je corrigeert het bijna automatisch. Maar vrijwel iedere Lefty waar ik mee gereden heb (stuk of 15 in de loop der jaren) trok wel iets. Ben nog nooit daardoor in de berm beland.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie