Discussie: verlichting (voor in het donker)

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
PaganiProductions

Frankievenge schreef:
PaganiProductions schreef:Over Solarstorm X2 lamp kan ik nog niks slechts over zeggen doet het nog goed.

Help me even..... is bovenstaande nou off of on topic? Zie door de bomen het bos namelijk niet meer, maar dat zal ook zeerzeker te maken hebben doordat ik altijd met slechte verlichting door de bossen fiets op mijn Mtb! :winkie:
Bovenstaande on topic.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Bij nacht door het bos fietsen is fantastisch. Ik doe dat helaas heel vaak als ik aan het werk ben.
Bijna altijd in gebied van Staatsbosbeheer waar na zonsondergang geen toegang is en ik er toch mag komen.
Kom overigen nooit een bozwachter tegen tussen 22.00 en 05.30uur

Met een simpel Shimano naafdynamo en B&M lampje gaat dat prima
BartleDoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 5 december 2017, 13:38

Lijkt me heerlijk om zo'n superlamp te hebben. Alleen die accu's zijn vaak toch wel erg zwaar jammer genoeg.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

BartleDoo schreef:Lijkt me heerlijk om zo'n superlamp te hebben. Alleen die accu's zijn vaak toch wel erg zwaar jammer genoeg.
Zwaar is relatief als je buitenband 1.8kg weegt :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

EL Maroq schreef:
BartleDoo schreef:Lijkt me heerlijk om zo'n superlamp te hebben. Alleen die accu's zijn vaak toch wel erg zwaar jammer genoeg.
Zwaar is relatief als je buitenband 1.8kg weegt :winkie:
En je schreef dat je een naafdynamo gebruikt, dus geen accu ;)
Verder valt het me op dat de meeste mensen die van gewicht een punt maken, moeiteloos een liter water aan hun fiets hangen
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Precies, maar bij nacht wil ik nog wel eens een lampje op mijn helm monteren voor het comfort
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb een aantal jaar geleden een Solarstorm X2 gekocht van eBay voor 30 euro oid.
Deze gebruik ik op het stuur en werkt nog steeds naar tevredenheid. Op de weg is het meer dan genoeg en in het bos geeft hij een goede egale bundel licht waar ik prima mijn bekende rondje mee kan rijden.
Ik zal er echter geen pr mee rijden of onbekend terrein in knallen met alleen deze lamp. Daarvoor zou ik echt nog een helmlamp willen hebben, zodat ik de bocht in kan kijken en ook verder vooruit kan kijken.

Om nog even terug te komen op welke lamp waar te plaatsen.
Ik heb laatst gelezen/gezien in een filmpje dat je stuurlamp bij voorkeur meer lumens moet hebben dan je helmlamp. Hier is waarom:

De stuurlamp zit niet in lijn met je zicht en creëert daardoor schaduwen die je gebruikt om diepte in te schatten.
Je helmlamp zit in lijn met je zicht waardoor je de schaduwen van dit licht niet ziet en dus moeilijker diepte kunt inschatten.

Als je helmlamp sterker is dan je stuurlamp, dan verlicht je (in theorie) de bruikbare schaduwen van je stuurlamp. Daarom dus stuurlamp meer lumens dan de helmlamp.

Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar de theorie klinkt aannemelijk. Op basis hiervan denk ik dat ik een Blackburn central ga kopen. Die kan mooi op de GoPro mount
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De schaduw van de stuurlamp vind ik juist hinderlijk, die overdrijft, alle oneffenheden worden uitvergroot.
Maar ik heb op het stuur graag een lamp met een brede bundel.
Om op een groter oppervlak toch genoeg licht te hebben, heb je veel lumen nodig.
De helmlamp is bij mij meer een spot, die heeft daardoor minder lumen nodig om dezelfde intensiteit te bereiken (op een kleiner oppervlak).
Grote lamp met grote accu op de fiets, kleine lamp op de helm, kleine accu in de acherzak of camelbak.
Zelfde uitkomst, andere redenering ;)

Wel altijd 2 lampen. Als er 1 uitvalt zit je niet in het donker.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Even voor de volledigheid: http://www.mbr.co.uk/news/best-mountain ... hts-335433

Gisteravond nog een rondje gedaan met alleen de Solarstorm X2 op het stuur en gelet op schaduwen.
Ik kan niet echt zeggen dat de schaduwen me opvielen, of dat ik ze overdreven vond of juist niet.
De grootste hinder had ik van het ontbreken van een helmlamp voor in de bochten.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

EL Maroq schreef:Met een simpel Shimano naafdynamo en B&M lampje gaat dat prima
Naafdynamo en B&M-lamp is een prima combinatie. Gebruik ik op de weg bij de doorfietstochten. Nachtfietsen in het bos ben ik te braaf voor. Anyhow: heb je de naafdynamo in het voorwiel van je MTB ingebouwd?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

awinkel schreef:300 lumen is veel te weinig.
Minimaal 1000 lumen is zeker aan te raden.
In Chinese lampen zit een groot kwaliteitsverschil.
Zelf heb ik een Nitefighter BT40s die prima werkt en ooit nog eens een test gewonnen heeft in het blad "Fiets".
Ok...die kost dan wel rond de 60 euro i.p.v. 20 euro voor de gemiddelde Chinese lamp, maar dat merk je dus wel in positieve zin.
Waar heb je die gekocht voor 60 euro? Als ik hem google, zie ik hem alleen te koop bij Bol en Led247, beide voor 89 euro.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb de lamp bij gearbest.com gekocht.
Laatst gewijzigd door awinkel op ma 19 februari 2018, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Tussen huis en werk ligt bij mij een mooi park om te fietsen, de afstand is ook geen beperking waardoor ik eigenlijk altijd op de fiets naar werk ga en regelmatig door een volledig niet verlicht park rij. daarom toch maar eens een uitbreiding op mijn naafdynamo (die geeft heuvel op weinig licht) gekocht. Een goedkoop chinees dingetje ( http://www.dx.com/nl/p/marsing-3-x-cree ... ohi1GbWBTZ" onclick="window.open(this.href);return false; ) en hier ervaring mee opgedaan.
Er wordt 3000lm geclaimd, dat zal ook wel op de één of andere manier maar ik vind de bruikbare lichtopbrengst minder dan dat van een koplamp van een motor (1500 tot 2000lm). De bundel is wel mooi verspreid zodat je meer ziet dan twee meter breed voor je en met een meter of 40 voor je goed verlicht krijg je weinig verrassingen voor de wielen. De bediening is dan wel weer minder, waarom moet je een knopje achterop de lamp bedienen ??? daarmee weet je zeker dat je m verstelt.
Hij wordt gevoed met accu's die met een beetje goede wil een week meegingen wat neerkomt op ong 2 uur bij afwisselend maximaal en iets je minder. De accu's waren wel erg temperatuur afhankelijk, tijdens de vorst periode deden ze het minder lang.
Al met al ben ik er wel tevreden mee, tenminste voor zo weinig geld zoveel licht en t weegt met 306gr gemonteerd niet belachelijk veel.
Lekker fietsen!
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

awinkel schreef:Ik heb de lamp bij dx.com gekocht.
Ik zie hem niet op de site. Zou je aub een linkje willen plaatsen? Thanks!
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Ik heb ooit onderstaande lamp uit China gekocht. Miskoop. Geeft een erg nauwe bundel van ca 1 m breed op ca 5 meter....

http://www.lightinthebox.com/nl/4400mah ... rm=1.3.5.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie